يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 12:49:31 PM

نشست وزرای صمت کشورهای عضو شانگهای اوایل سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.
برگزاری نشست وزرای صمت شانگهای اوایل سال آینده در تهران

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، علی فکری رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در هشتمین کارگروه سرمایه‌گذاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت: برگزاری اولین رویداد اقتصادی سازمان شانگهای بیانگر اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد برنامه‌های سازمان است. امیدوار هستیم در این راستا از ظرفیت گسترده کشورهای این سازمان استفاده کنیم.

وی افزود: امروزه ایجاد زمینه توسعه زیرساخت ها بیش از پیش مورد توجه سازمان قرار گرفته است. دستاوردهای اقتصادی بسیاری از کشورهای عضو مورد توجه فزاینده ناظران بیرونی قرار گرفته است. به طوری که این مسئله را مرکز ثقل تغییر قدرت از غرب به شرق می‌دانند. در این زمینه نگاهی به اسناد و برنامه‌های کشورهای عضو نشان می‌دهد که یکی از موارد مهم در سازمان تمرکز بر برنامه‌های مشترک است. نوسانات اقتصادی و مالی یکی از موانع اصلی در مسیر سرمایه‌گذاری است و همین مسئله حرکت در مسیر تحکیم مستمر پیوند ها را ضروری می‌کند. ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو یکی از اولویت های مهم است و در همین راستا قانونی در ایران طی تابستان گذشته به تصویب رسید.

سازمان سرمایه‌گذاری تمایل دارد تا مکانیزم‌های مالی و بانکی که منجر به بسیج منابع و سرمایه‌گذاری می‌شود را مورد توجه قرار دهد. آمادگی داریم تا ضمن معرفی موارد سرمایه‌گذاری در مسیر پروژه مشترک با کشورهای سازمان عضو همکاری‌های شانگهای همکاری کنیم. فراهم ساختن شرایط سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران کشورهای عضو دارای اهمیت است که بر همین اساس نشستی در پارک علم و فناوری پردیس برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری های ایران با اشاره به اینکه فرصت سازی از بستر کشورها عضو یکی از مسائل مهم در بهبود شرایط اقتصادی همه کشورهای عضو است، گفت: به هر میزان پیوندهای اقتصادی و اجتماعی بین کشورهای عضو افزایش یابد، امکان قلدری و تک جانبه گرایی کاهش خواهد یافت.

برگزاری نشست وزرای صمت کشورهای عضو شانگهای در آینده نزدیک

کیانی هماهنگ کننده سازمان شانگهای در ایران نیز در این نشست گفت: این نشست اولین نشست به میزبانی ایران در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای می‌باشد. این سازمان به عنوان الگوی موفق از همکاری منطقه‌ای و چند جانبه گرایی مطرح است. همکاری‌های اقتصادی بخش مهمی از تعاملات این سازمان را شکل می‌دهد. اکنون اعضای سازمان با برخورداری از ظرفیت‌های چند جانبه می‌توانند از طریق هم اندیشی نوید بخش آینده روشن برای کشورهای منطقه باشند.

این قابلیت‌ها سازمان را در برابر چالش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مقاوم می‌کند. ظرفیت.های بزرگ اقتصادی هر یک از کشورهای سازمان توجه جهانی را به خود جلب کرده و فرصت‌های همکاری بین اعضای سازمان را فراهم می‌کند. جمهوری اسلامی ایران براساس سیاست های اعلام شده از سوی رئیس جمهور، منابع عظیم انرژی، معادن و سایر ظرفیت‌های گسترده مانند مرکزیت بازار منطقه این امکان را دارد تا توان خود را برای افزایش همکاری‌ها به کار بگیرد.

وی افزود: ایران نقطه استراتژیک پیوند شرق و غرب است و با ظرفیت‌های ریلی، کریدور شمال به جنوب، کریدور راه ابریشم، فرودگاه‌ها و بنادر استاندارد موقعیت ویژه‌ای دارد. ما با قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی یکی از مترقی ترین قوانین را ایجاد و حقوقی مانند اتباع ایرانی برای آنها فراهم کردیم. عضویت ایران در شانگهای پنجره جدیدی را به روی همکاری‌های منطقه‌ای گشوده که نیازمند توجه ویژه است. از این رو در اولین سال عضویت در این سازمان برگزاری چندین نشست در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر نشست سرمایه‌گذاری، نشست وزاری صنعت در ماه آوریل در تهران برگزار خواهد شد. در زمینه ارتقا حمل و نقل و تبادلات بانکی نشست هایی در حال برنامه‌ریزی است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین