يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 1:02:47 PM

معاون اشتغال وزارت کار گفت:در چهار ماه گذشته که سامانه جستجوی شغل راه‌اندازی شده، تا کنون ۲۵۴هزار نیروی کار ثبت نام کردند.در این مدت از طریق این سامانه ۲۵هزار نفر شغل پیدا کرده اند.
۲۵ هزار نفر از طریق سامانه جستجوی شغلی سر کار رفتند

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، کاهش نرخ بیکاری یکی از افتخارات دولت سیزدهم است. مطابق آمارها در زمان فعالیت دولت سیزدهم نرخ بیکاری از ۹.۶ درصد به ۷.۶ درصد کاهش یافت.

نتایج آمارگیری مربوط به پاییز ۱۴۰۲نشان می‌دهد ۶۴میلیون و ۶۴۷هزار نفر شاغل ۱۵ساله و بیشتر از آن هستند که از این تعداد نرخ مشارکت اقتصادی فعال ۴۱درصد (۲۶میلیون و ۷۷۶هزار نفر) و نرخ مشارکت غیرفعال ۵۸.۵ درصد (۳۷میلیون و ۸۲۷هزار نفر) است.

نرخ اشتغال در بازه زمانی پاییز ۱۴۰۲به ۹۲.۴ درصد و نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسیده است. اشتغال ۴۴ساعت و بیشتر در هفته ۷۱.۹ درصد از جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهد و ۲۸.۱درصد نیز کمتر از ۴۴ساعت در هفته کار می‌کنند.

در پاییز ۱۴۰۲، به جمعیت شاغل کشور تعداد ۷۶۰هزار و ۸۶۱نفر افزوده شده است. نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر ۰.۵درصد افزایش داشته که سهم بیشتری از این تغییرات مربوط به مشارکت اقتصادی زنان است.

کاهش ۰.۶ درصدی نرخ بیکاری از جمله مهم‌ترین آمار این بخش است که حکایت از کمترین نرخ بیکاری در ۲دهه اخیر دارد. بیشترین نرخ بیکاری نیز در مردان اتفاق افتاده است. در این بخش بیش از ۱۴۰هزار مرد از چرخه بیکاری خارج شده‌اند.

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در گفت وگویی گفت: ایجاد اشتغالی که در وزارت تعاون برای آن سیاستگذاری می‌شود و نظارت و بررسی صورت می‌گیرد، ایجاد اشتغال در بخش خصوصی است. اشتغال بخش دولتی در دست سازمان اداری استخدامی است.

وی افزود: در ۲سال گذشته شاهد رقم خوردن آمار خوبی در حوزه اشتغال بوده‌ایم، هرچند که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما آمار رو به بهبود است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار در پاییز ۱۴۰۲، اکنون نرخ بیکاری ۷.۶ است که کمترین میزان نرخ بیکاری مربوط به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

بیرانوند تاکید کرد: میانگین نرخ بیکاری تا قبل از سال ۱۴۰۰تقریبا ۲رقمی بوده، اما اکنون در کانال بین هفت تا هشت درصد قرار دارد. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان که کیفیت مشاغل را نشان میدهد اکنون به ۱۱.۴ رسیده است. فاصله نرخ بیکاری کل و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نیز کمتر شده که این نیز از نظر آمار اتفاق بسیار مثبتی است.

وی تصریح کرد: نرخ اشتغال ناقص و بیکاری زنان نیز کاهشی بوده است و مجموعه اتفاقات نشان می‌دهد در چهل و چند سال گذشته وضعیت بازار کار با وجود نوساناتی که رخ داده اما رو به بهبود گذاشته است. نکته بعدی این است که یکی از شعارهایی که این دولت اعلام کرد و به آن وفادار ماند ایجاد یک میلیون شغل بود.

بیرانوند افزود: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰که دولت سیزدهم امور کار را در دست گرفت تا پایان آن حدود ۷۰۰هزار شغل ایجادی و در سال ۱۴۰۱تعداد یک میلیون شغل محقق شد. از ابتدای سال ۱۴۰۲تا کنون نیز عملکرد اشتغال صحت‌سنجی شده کشور نشان از پیشرفت ۸۲درصدی دارد. تعهد وزارت تعاون برای امسال ایجاد یک میلیون و ۸۸هزار شغل توسط دستگاه‌ها است که و امیدواریم پایان سال بتوانیم به هدفگذاری که انجام شده دست یابیم.

معاون وزیر تعاون افزود: بزرگ‌ترین چالش بازار کشور بیکاری فارغ التحصیلان است. ما در بازار کار مشکلی از نظر کمیت شغل ایجاد شده نداریم، در دولت از نظر تعداد مشاغل زیادی ایجاد شده است. مساله‌ای که روی آن متمرکز شدیم بیکاری فارغ التحصیلان هستند که ۴۰درصد کل بیکاران را تشکیل می‌دهند. این جنبه فرهنگی و مهارتی دارد. بخشی از این افراد تحصیلکرده کسانی هستند که مهارت لازم را ندارند و مساله برخی هم مرتبط با فرهنگ کار است.

وی افزود: در چهار ماه گذشته که سامانه جستجوی شغل راه‌اندازی شده، تا کنون ۲۵۴هزار نیروی کار ثبت نام کردند. طی این مدت ۲۶۱هزار فرصت شغلی توسط کاریابی‌ها و کارفرماها بارگزاری شده است. در این مدت از طریق این سامانه ۲۵هزار نفر شغل ایجاد شده است.

بیرانوند در تشریح دلایل بهبود وضعیت کار گفت: فضای کلان اقتصاد وضعیت خوبی دارد که رشد نرخ اقتصادی بالای هفت درصد کشور حکایت از آن دارد. مساله بعدی هدایت و نظارت دقیق وزارت کار بر فرایند ایجاد شد و مساله سوم این است که در حوزه تامین مالی کسب‌وکارهای خرد از ابتدای دولت سیزدهم ۱۵۰همت بودجه اختصاص یافته که این امر ادامه‌دار خواهد بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین