يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 8:48:17 AM
یک سال پس از سقوط کابل

امروز یکسال است که طالبان پایتخت کابل را تصرف کرده و به این ترتیب دولت جمهوری افغانستان که رییس جمهور آن اشرف غنی بود را سرنگون کردند. اتفاقی سریع که کمتر از 48 ساعت رخ داد. در همین ارتباط خبرگزاری های جهان از جمله آسوشیتدپرس در یکسالگی روی کار آمدن طالبان به این موضوع پرداخته است.
افغانستان  طالبان

با گذشت یکسال از روی کار آمدن طالبان در افغانستان ، چیزهای زیادی تغییر کرده است. هنوز به جز چند کشور ، جهان آنها را به رسمیت نشناخته اند. اوضاع بد اقتصادی سبب شده که میلیون ها افغان به فقر بیفتند و حتی گرسنگی بکشند.

در همین حال ، طالبان محدودیت های شدیدی بر دسترسی زنان و دختران به تحصیل اعمال کرده اند . طی این یکسال دختران نوجوان از رفتن به مدرسه منع شده اند و زنان باید در اجتماع به جز چشمانشان سر تا پای خود را بپوشانند /

 یکسال پبش هزاران افغان به فرودگاه بین المللی کابل هجوم بردند تا از دست طالبان فرار کنند . در آن روز تعدادی پروازهای تجاری که طبق برنامه در فرودگاه بر زمین نشسته بودند موقع پرواز مردان افغان را می دیدند که به چرج های هواپیما آویزان شده بودند .

امروز طالبان در افغانستان تعطیل عمومی اعلام کرده است و " خدا را شکر می گویند که این پیروزی بزرگ و آزادی را برای مردم افغانستان به ارمغان آورده است."

در سالروز سقوط کابل ، اشرف غنی ، رییس جمهور سابق افغانستان از آنچه که او تصمیم ثانیه ای برای فرار خوانده دفاع کرده و گفته که او می خواسته است از تحقیر تسلیم اجتناب کند. او به سی ان ان گفت که در صبح روز 15 اگوست 2021 ، که طالبان در دروازه های کابل بود ، او پس از انکه گاردهای محافظ ریاست جمهوری ناپدید شدند ، آخرین نفری بود که از قصر ریاست جمهوری خارج شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین