يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 11:58:16 AM
ارامکو رکورد سود شرکت های نفتی را شکست

شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی ، بالاترین سود را در فصل دوم سال جاری میلادی در میان شرکت های بزرگ نفتی جهان بدست آورد.
48 میلیارد دلار درآمد خالص طی سه ماه

به گزارش اقتصادنامه به نقل از بلومبرگ ، آرامکو در آمد خالص را در فصل دوم معادل 48.4 میلیارد دلار اعلام کرد. این درآمد در مدت مشابه سال پیش 25.5 میلیارد دلار بود. جریان نقدی آزاد آن با 53 درصد رشد نسبت به مدت مشابه به 34.6 میلیارد دلار رسید.

این شرکت با استفاده از درآمدهای باد آورده توانسته است که بدهی خودش را کاهش دهد و در توسعه  ظرفیت مازاد تولیدش سرمایه گذاری کند.

امین ناصر ، سرپرست اجرایی آرامکو گفته است که آرامکو " انتظار دارد به رغم فشار اقتصادی بر پیش بینی های کوتاه مدت جهانی رشد تقاضای نفت برای مابقی دهه همچنان ادامه داشته باشد."

بنگاههای انرژی در نیمه اول سال جاری رونق خوبی یافتند. تجاوز روسیه به اوکراین بازارها را آشفته کرد و قیمت نفت را به بالای 100 دلار در هر بشکه رساند و باعث شد که قیمت های مابه التفاوت پالایشی بالاتر برود .ارامکو هم از تولید بالای نفت سود برد و هم از قیمت های فروش. شرکت هایی مانند اکسون موبیل و شل هم سودهای بالایی را در فصل دوم سال بدست آوردند.

حدود دو هفته پیش روزنامه فاینانشیال تایمز گزارش داده بود که شرکت های نفتی اکسون موبیل و شورون از رکورد تازه سود خود در فصل دوم سال جاری میلادی خبر دادند. این افزایش به خاطر افزایش قیمت انرژی  که پس از حمله روسیه به اوکراین رخ داده صورت گرفته بود . سود بالایی که بدست آمده همزمان با فشار هزینه های سوختی است که بر مصرف کنندگان اعمال می شود که سبب شده تورم به سطحی در اروپا و آمریکا برسد که در چند دهه گذشته سابقه نداشته است.  بنا بر گزارش ها سود خالص اکسون در فصل دوم به 17.9 میلیارد دلار رسید. آخرین رکوردی که این شرکت در سود بدست آورده بود 15.9 میلیارد دلار در سال 2012 بود ، سالی که قیمت نفت شدیدا بالا رفته بود. سود فصل دوم شورون هم  11.6 میلیارد دلار بود .

همچنین شرکت نفتی شل هم از سود بالای خود در فصل دوم که بالغ بر 11.5 میلیارد دلار  بود خبر داد. سود توتال فرانسه هم در این فصل به 9.8 میلیارد دلار  رسید که تقریبا سه برابر سود مشابه سال گذشته بود. سود 5 شرکت نفتی  اسکون ، شورون ، شل ، بی پی و توتال الف ، همگی در فصل دوم منتهی به ماه جون بالغ بر 50 میلیارد دلار بوده است . شرکت نفتی انی ایتالیا هم سود فصل دوم خود را 3.81 میلیارد دلار اعلام کرد .

جدول زیر نمودار سود شرکت های نفتی را بر حسب میلیارد دلار نشان می دهد

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین