شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 10:17:36 AM

رئیس مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه با توجه به اطلاعات تکمیل شده در سامانه برای اظهارنامه پیش‌فرض در نظر گرفته خواهد شد، گفت: اگر مودی تغییرات و تاییدات را به روز آخر موکول کند، ممکن است تبعاتی برای او داشته باشد.
سازمان مالیاتی: مودیان تغییر و تایید اظهارنامه را به روز آخر موکول نکنند

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، محمد برزگری رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی‌های مالیاتی در خصوص نحوه تعیین اظهارنامه پیش‌فرض برای مودیان گفت: سازمان امور مالیاتی در یک فاصله زمانی بعد از اسفند ماه، براساس اطلاعات تکمیل شده در سامانه، شامل اطلاعات خرید و فروش با توجه به نرخ‌های موجود برای هر مودی در یک اظهارنامه به عنوان اظهارنامه پیش‌فرض در اختیار مودی قرار می‌گیرد.

وی افزود: براساس آخرین توافقات انجام شده در سطح سازمان قرار است بروزرسانی اطلاعات هر روز، در روز بعد رخ بدهد. بنابراین باید برای مودی تبیین شود که اگر تغییرات و تاییدات را به روز آخر موکول کنند، با توجه به زمان‌بر بودن بروزرسانی، تبعاتی برای مودی خواهد داشت.
هر روز نیز اطلاعات براساس صورت‌حساب‌های فروش و واکنش خریدار به این صورت‌حساب‌ها بروزرسانی می‌شود. قاعده براین است که اگر تا امشب اطلاعات وارد سامانه می‌شود، تا ۱۲ ساعت بعد از آن بروزرسانی انجام می‌شود. مودی حق دارد که خرید و فروش خارج از سامانه را اضافه کند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی‌های مالیاتی ادامه داد: در خصوص کسب و کارهایی که در حوزه مالیات ارزش افزوده تک نرخی هستند، کار بسیار ساده‌تر است. تنها در تک نرخی‌ها اطلاعات مربوط به پُزهای بانکی نیز وارد سامانه می‌شود. به طور مثال بنگاه‌های املاک، نمایشگاه‌داران و ... نمونه کسب و کارهای تک نرخی هستند.

امکان اصلاح اطلاعات سامانه برای مودیان

بنابراین کل اطلاعات سامانه مودیان براساس فروش‌ها، خریدها، با نرخ‌های متفاوت در جداول مختلف اظهارنامه می‌نشیند. مودی حق دارد در این لحظه ورود کند و اطلاعات جدیدی را وارد کند. حتما سازمان اجازه تغییرات در ستون متفاوت، حتی برای اطلاعات سامانه را می‌دهد اما تبعات این تغییرات بر عهده مودی است.

وی تاکید کرد: براساس ماده ۳ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اطلاعاتی که براساس سامانه می‌رسد قابلیت بررسی ندارد و مورد قبول سازمان است مگر در موارد خاصی که در ماده ۹ قانون مورد اشاره رخ داده باشد مانند عدم ثبت، کم‌اظهاری، بیش‌اظهاری و عدم صدور صورت حساب.

در نتیجه اطلاعات بر روی سامانه قرار می‌گیرد، مودی حق دارد خرید و فروش خارج از سامانه را اضافه کند. ممکن است در سامانه صدور صورت حساب صادراتی تایید نشده ثبت شده باشد، در اینجا مودی حق دارد تغییرات اعمال کند و این صورت حساب را وارد بخش صادراتی‌های خود کند، اما به این دلیل دیگر این موضوع دیتای ورودی مودی است، امکان رسیدگی آن برای اداره مالیاتی فراهم می‌شود.

هشدار سازمان امور مالیاتی به مودیانی که اطلاعات خارج از سامانه خود را وارد نمی‌کنند/ اگر اطلاعاتی به دست‌بیاید قطعا رسیدگی می‌کنیم

برزگری با اشاره به اینکه در خصوص کسب و کارهایی که چند نرخی هستند، قاعده بر این است که خود مودی امکان تصحیح دارد و به همین دلیل نیز سازمان امور مالیاتی در اجرای ماده ۳ امکان رسیدگی سازمان امور مالیاتی وجود دارد، گفت: اگر مودی به واسطه اطلاعات سامانه به استرداد رسید، حتما سازمان استرداد مالیاتی را انجام خواهد داد.

برخی مودیان تصور می‌کنند اطلاعات سازمان امور مالیاتی به همین مقداری است که در سامانه وجود دارد و می‌گویند اگر اطلاعات دیگری دارید وارد سامانه نکنید. به مودیان حتما توضیح داده شود که اینگونه نیست که اگر اطلاعات خود را وارد سامانه نکردید و سازمان امور مالیاتی در آینده توانست اطلاعاتی به دست بیاورد رسیدگی نمی‌کند. اتفاقا نگاه سازمان امور مالیاتی این است که این موارد را دقیق بررسی کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین