يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 2:39:27 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:78976
  • زمان انتشار:چهارشنبه 4 بهمن 1402-11:15
  • کاربر:.
عضو هیئت مدیره صبانور مطرح خبر داد

عضو هیئت مدیره و معاون توسعه معدنی و صنعتی شرکت صبانور گفت: هم‌زمان با اجرای بیش از 70 هزار متر حفاری اکتشافی در 9 ماهه سال 1402 و هدف‌گذاری تحقق 135 هزار متر حفاری اکتشافی دیگر طی سال‌های پیش رو بر اساس طرح جامع اکتشافات معدنی در غرب کشور و صبانور، پیش‌بینی ما بر این است که میزان ذخایر معادن صبانور در چهار منطقه گلالی، باباعلی، شهرک و صاحب سقز به عدد قابل‌توجهی خواهد رسید و علاوه بر تامین پایدار خوراک واحدهای مختلف صبانور، بخش مهمی از سنگ‌آهن مورد نیاز فولادسازان کشور نیز تامین خواهد شد.
اجرای ژئومتالورژی توسط صبانور با همکاری دانشگاه‌های  کانادا

به گزارش اقتصادنامه، غلامرضا هاشمی مرند در ارتباط با اقدامات اخیر شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در حوزه اکتشافات، اظهار داشت: توسعه اکتشافات به طور جدی در دستور کار صبانور طی دو سال اخیر قرار گرفته است؛ به نحوی که در سال ۱۴۰۱، ما موفق به اجرای ۶۰ هزار و ۳۵۰ متر حفاری اکتشافی شدیم و از ابتدای فروردین ماه تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲ نیز بالغ بر ۷۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام دادیم که این میزان، ۱۰ هزار متر بیشتر از برنامه (۶۰ هزار متر) بوده است؛ اگرچه می‌توانستیم رکوردی بیش از این میزان را به ثبت برسانیم اما معضلات و چالش‌های مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست، باعث افت نسبی سرعت اجرای حفاری اکتشافی شد. با این وجود، به رشد قابل‌توجهی در اکتشافات ذخایر معدنی جدید طی این مدت دست یافتیم؛ همچنین پیش‌بینی ما بر این است که با اجرای حفاری اکتشافی در معدن گلالی، میزان ذخایر سنگ‌آهن این معدن نسبت به ذخیره فعلی رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را جهت اجرای ۸۰ هزار متر حفاری اکتشافی تا پایان سال جاری به کار خواهیم گرفت، افزود: بر اساس طرح جامع اکتشافات صبانور که چشم‌انداز اجرای ۱۳۵ هزار متر حفاری اکتشافی دیگر در آن ترسیم شده است، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی دست پیدا کنیم؛ چراکه توان لجستیکی و پیمانکاری لازم جهت تحقق این مهم در صبانور وجود دارد. شرکت اکتشاف تجلی صبا که به عنوان یکی از بازوهای اکتشافی صبانور به شمار می‌آید و بالغ بر ۷۰ درصد سهام آن متعلق به صبانور است، با در اختیار داشتن جدیدترین و به‌روزترین دستگاه‌های حفاری، نقش بسزایی در توسعه اکتشافات و حفاری‌های اکتشافی صبانور داشته است. علاوه‌براین، در حال همکاری با سایر پیمانکاران مطرح داخلی در حوزه اکتشافات در چهار منطقه گلالی، باباعلی، شهرک و صاحب سقز هستیم.

تدوین گزارشات اکتشافی صبانور بر مبنای استاندارد «JORC»

عضو هیئت مدیره و معاون توسعه معدنی و صنعتی شرکت صبانور در ادامه به احداث دو کارخانه کنسانتره‌سازی در معادن گلالی و شهرک، هر یک با ظرفیت تولید دو میلیون تن در سال اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در کشور، ما موفق به تدوین گزارشات اکتشافی خود بر مبنای استاندارد بین‌المللی «JORC» شدیم و امیدواریم سایر شرکت‌های معدنی و صنعتی کشور نیز به تبعیت از صبانور، پیاده‌سازی این استاندارد را در دستور کار قرار دهند. لازم به ذکر است استانداردهای مختلفی همچون استاندارد سازمان ملل متحد در حوزه اکتشافات تعریف شده است اما ما در حال استفاده از استاندارد «JORC» کشور استرالیا به عنوان یکی از معتبرترین استانداردهای اکتشافی هستیم. یکی از مهم‌ترین مزایای این استاندارد، اعتمادسازی متقابل برای سرمایه‌گذاران خارجی است؛ به طوری که گزارشات اکتشافی با اعتماد و آسودگی خیال کامل در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؛ همچنین استفاده از این استاندارد، منجر به «Bankable» شدن گزارشات اکتشافی و سرمایه‌گذاری آتی می‌شود. هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی جهان، در حال استفاده از این استاندارد بین‌المللی هستند و ما مفتخریم اگرچه کمی دیر اما به عنوان نخستین شرکت ایرانی، موفق به پیاده‌سازی آن در مجموعه صبانور شده‌ایم.

هاشمی مرند با اشاره به اهمیت اجرای اکتشافات عمیق معدنی، مطرح کرد: در حال حاضر عمق اکتشافی در معدن شهرک، حدود ۲۵۰ متر بوده و اقدامات قابل‌توجهی در زمینه اکتشافات عمیق در معدن گلالی انجام شده است؛ به نحوی که بر اساس حفاری‌های اخیر انجام شده، به عمق اکتشافی ۶۰۰ متر در این معدن دست یافته‌ و شاهد تداوم کانی‌سازی تا این عمق هستیم. معدن گلالی برخلاف سایر معادن همچون معدن آنومالی ۶ گل‌گهر که هم‌اکنون طراحی زیرزمینی آن انجام شده و بالغ بر ۴۵۰ متر باطله معدنی دارد، خوشبختانه روباره نداشته و هم‌زمان با طراحی «Open Pit»، اجرای عملیات استخراج زیرزمینی را هدف‌گذاری کرده‌‎ایم. این برای نخستین بار در کشور است که به احتمال فراوان، استخراج در معادن سنگ‌آهن هم‌زمان به صورت روباز و زیرزمینی انجام می‌شود و ما امیدواریم ضمن بررسی کارشناسانه پارامترهای اقتصادی و اجتماعی موجود، به این دستاورد بزرگ در معدن گلالی دست پیدا کنیم. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با سایر شرکت‌های مطرح معدنی و صنعتی کشور این است که پروانه‌های معادن سنگ‌آهن صبانور برخلاف سایر معادن بزرگ که به ایمیدرو تعلق دارد و معدن‌کاران موظف به پرداخت بهره مالکانه به این سازمان هستند، متعلق به خود صبانور بوده و به جرات می‌توان گفت که همراه با آنومالی ۳ گل‌گهر و سنگان، ما نیز جزو یکی از برترین دارندگان ذخایر سنگ‌آهن در ایران هستیم.

رفع موانع موجود در بخش معدن یک ضرورت است

وی با تاکید بر ضرورت رفع موانع موجود در بخش معدن، مطرح کرد: بخشی از چالش‌های موجود به سازمان‌های دولتی و مسائل مرتبط با محیط زیست برمی‌گردد و ما در حال رایزنی‌های لازم برای حل این مشکلات هستیم. در همین راستا، خوشبختانه همکاری خوبی فی‌مابین شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و این ارگان‌ها همچون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، اداره کل محیط زیست استان کردستان و همچنین استان همدان شکل گرفته است و کمال تشکر و قدردانی را از مسئولان محترم این سازمان‌ها داریم.

عضو هیئت مدیره و معاون توسعه معدنی و صنعتی شرکت صبانور در ادامه به نقش و رویکردهای صبانور در راستای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: به عنوان یکی از سهام‌داران عمده شرکت صنایع فولاد کردستان، ما نقش بسزایی در اجرای دو طرح توسعه‌ای این شرکت یعنی احداث کارخانه احیا مستقیم در شهرستان بیجار با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و احداث کارخانه فولادسازی و نورد گرم پیوسته به روش (CSP) با ظرفیت تولید سالانه یک ‌میلیون تن ورق فولادی در شهرستان قروه داریم. طبیعتا با راه‌اندازی این دو کارخانه، ۱٫۶ میلیون تن به ظرفیت تولید آهن اسفنجی کشور و یک میلیون تن به ظرفیت تولید ورق فولادی کشور افزوده خواهد شد. علاوه‌براین به عنوان سهام‌دار عمده شرکت صبا امید غرب خاورمیانه، وظیفه احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت تولید یک میلیون تن (قابل افزایش به دو میلیون تن) در سال را بر عهده داریم. از طرفی، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، برنامه احداث دو کارخانه کنسانتره‌سازی هر یک با ظرفیت تولید ۲٫۵ میلیون تن در سال در معادن گلالی و شهرک را در دستور کار داریم.

هاشمی مرند در خصوص رویکردهای کنونی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر توسعه متوازن را در اولویت برنامه‌ها و اهداف خود قرار داده‌ایم و هم‌زمان با ظرفیت‌‌سازی کارخانجات مذکور، یک تیم کارشناسی متشکل از متخصصان داخلی و خارجی را با هدف بررسی و ارائه راهکارهای بهینه‌سازی استخراج معادن در راستای تامین پایدار خوراک مورد نیاز این کارخانجات تشکیل داده‌ایم. به علاوه، اقدامات گسترده‌ای در حوزه تامین زیرساخت‌ها انجام داده‌ایم و برای مثال در حوزه آب، قرارداد همکاری با تصفیه‌خانه‌های بیجار، اسدآباد و قروه منعقد کرده‌ایم. یکی دیگر از مهم‌ترین رویکردهای صبانور در غرب کشور، ایجاد بستر حمل ریلی مواد معدنی علاوه بر حمل جاده‌ای در معادن تحت تملک مجموعه به ویژه گلالی و تامین پایدار و به موقع خوراک مورد نیاز کارخانجات کنسانتره‌سازی در این منطقه است.

وی در ادامه به دورخیز صبانور برای ورود به حوزه هوشمندسازی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در استان یزد و شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی کشور مانند چادرملو اشاره کرد و یادآور شد: آموزش و به‌روزرسانی دانش نیروی انسانی، یکی دیگر از مهم‌ترین رویکردهای صبانور طی ماه‌های اخیر بوده است و در تلاش هستیم در این زمینه، به یک مجموعه سرآمد در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی و صنعتی کشور تبدیل شویم. در همین راستا، شرکت در کنفرانس‌های تخصصی داخلی و خارجی و حضور در نمایشگاه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی را در اولویت قرار داده‌ایم و از سوی دیگر، به دنبال به‌روزرسانی فناوری تولید و همچنین استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید در معادن خود هستیم. در این راستا، با مانع بزرگی به نام تحریم مواجهیم که متاسفانه شرایط خرید و واردات تکنولوژی‌ و تجهیزات به‌روز را بیش از پیش دشوار ساخته است. البته شرکت معدن‌کار باختر به عنوان یکی از شرکت‌های فرعی صبانور، اقدامات قابل‌توجهی در راستای تامین دامپ‌تراک‌ها و ماشین‌آلات معادن گلالی، باباعلی، شهرک و صاحب سقز انجام داده و به تازگی ۲۰ دامپ‌تراک ۱۰۰ تنی را از کشور چین وارد کرده است؛ همچنین بسیاری از تجهیزات معدنی و حفاری این شرکت همچون دریل واگن‌ها و بیل‌های مکانیکی نوسازی شده‌ است و پیش‌بینی می‌کنیم با این حجم از نوسازی تجهیزات، راندمان تولید شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با رشد قابل‌توجهی در آینده نزدیک همراه شود.

عضو هیئت مدیره و معاون توسعه معدنی و صنعتی شرکت صبانور در پایان ضمن تاکید بر اهمیت نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی، به استفاده از به‎روزترین تکنولوژی‌های موجود در حوزه اکتشافات در صبانور اشاره کرد و گفت: نوآوری در تولید و استفاده از فناوری‌های نوین معدن‌کاری به ویژه در حوزه اکتشافات، از جمله مهم‌ترین رویکردهای صبانور طی دو سال اخیر بوده است. بی‌جهت نیست که ما هم‌اکنون در جایگاه سومین شرکت بزرگ کشور در حوزه ذخایر سنگ‌آهن ایستاده‌ایم و تمامی این موفقیت و دستاوردها، از برنامه‌ریزی‌های هدفمند و بلندمدت در مسیر توسعه متوازن نشات می‌گیرد. در اینجا با افتخار اعلام می‌کنیم که در حال همکاری با یکی از دانشگاه‌های برتر کشور کانادا در حوزه «ژئو متالورژی» با هدف توسعه اکتشافات و فرآوری مواد معدنی در معادن صبانور هستیم و در آینده اخبار بسیار خوشایندی از نتایج این همکاری دانش‌محور اعلام خواهیم کرد.

 

منبع:ماین نیوز



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین