شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 7:40:50 PM

جلسات تدوین استراتژی‌های فولاد هرمزگان با حضور معاونان و مدیران این شرکت به مدت دو روز برگزار و پس از نهایی شدن در گروه فولاد مبارکه، رونمایی خواهد شد.
تدوین برنامه استراتژی‌های فولاد هرمزگان در گام آخر

به گزارش اقتصادنامه روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، بازنگری در تدوین نقشه استراتژی‌های فولاد هرمزگان در انتهای هر سال در دستور کار قرار می‌گیرد. به همین منظور، جلساتی با حضور کارگروه‌های مختلف فولاد هرمزگان از سوی معاونت‌ها و مدیریت‌های زیرمجموعه شرکت در قالب کمیته‌های تحول برگزار می‌شود. همچنین جلسات تدوین نقشه استراتژی شرکت فولاد هرمزگان نیز با حضور همه معاونان و مدیران زیرمجموعه و در راستای نهایی کردن این استراتژی‌ها به مدت دو روز از ۱۲ تا ۱۳ اسفندماه برگزار شد و پس از جلسات فشرده و یکپارچگی استراتژی‌ها، در پایان از نقشه استراتژی شرکت فولاد هرمزگان در افق ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ رونمایی خواهد شد.

در جریان برگزاری این جلسات برخی از معاونان و مدیران فولاد هرمزگان در اهمیت و چگونگی تدوین این استراتژی‌ها چنین گفتند:

علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان

تدوین استراتژی همگام با تحولات صنعت فولاد و اقتصاد کشور

تدوین نقشه استراتژی شرکت هرساله انجام می‌شود و در این سال‌ها تلاش کردیم با همکاری و هم‌فکری با همه واحدهای سازمانی، استراتژی بهتری ترسیم کنیم. همچنین تحلیل‌هایی در طول سال برای انطباق شرایط با واقعیت انجام دادیم و نتیجه آن این است که همه ما براساس چشم‌انداز آینده شرکت و باتوجه‌به اتفاقات سال‌های گذشته و پیش‌بینی سال‌های آتی، بتوانیم اقدامات متناسب را برای تدوین نقشه استراتژی سازمان انجام دهیم. بازه زمانی استراتژی سه‌ساله خواهد بود؛ اما تمرکز ما برای اجرا یک‌ساله است.

به‌طور حتم، باتوجه‌به روند تغییرات موجود در اقتصاد کشور و فناوری‌های حال حاضر، باید استراتژی‌ها بازنگری شود. همچنین در سال‌های گذشته، شرکت با مسائل گوناگونی مواجه شد و مشخص است که کدام‌یک ما را با چالش مواجه کرد؛ بنابراین می‌توانیم دریابیم که باید بر چه مسائلی تمرکز و کدام اهداف را حذف کنیم. امیدواریم با بحث‌ها و تبادل نظرهای صورت‌گرفته در جلسات تدوین استراتژی، بتوانیم تصمیمات صحیحی اتخاذ کنیم و اقدامات مناسبی انجام دهیم.

باتوجه‌به برنامه و استراتژی تعریفش‌شده از سوی گروه فولاد مبارکه برای شرکت‌های زیرمجموعه، باید مواردی را برای تدوین استراتژی مدنظر قرار دهیم و کارگروه‌هایی هر زمینه تعیین کنیم. نخستین مورد استفاده حداکثری از ظرفیت موجود به‌صورت اقتصادی است. دومین مورد به موضوعات توسعه در سطح گروه باتوجه‌به محدودیت‌های موجود مربوط می‌شود. سومین موردِ مطرح‌شده در خصوص منابع انسانی است که افزایش دلبستگی و انگیزه و بهره‌وری کارکنان را مدنظر دارد. مورد بعدی به فناوری‌های جدید به‌ویژه توجه به نوآوری و تحول دیجیتال مربوط است و کارگروه پنجم نیز توسعه پایدار را مورد تأکید قرار داده است.

 

مرضیه حمیدی، مدیر مهندسی صنایع شرکت فولاد هرمزگان

تدوین نظام مدیریت استراتژیک در شرکت فولاد هرمزگان

در محیط‌های پویا و پیچیده امروزی، رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی شدید بوده و تنها راه بقا یک بنگاه، دست‌یابی به مزیت رقابتی است. ایجاد مزیت رقابتی نیز از طریق تشخیص هوشمندانه فرصت‌ها و تهدیدها و با تدوین استراتژی مناسب صورت می‌پذیرد. نظام مدیریت استراتژیک از سال ۱۳۹۵ موردتوجه شرکت فولاد هرمزگان قرار گرفت و سعی شد با بهره‌مندی از توان فنی و علمی معاونان، مدیران و سایر همکاران و مشاوران مجرب، در این زمینه اقداماتی اساسی صورت پذیرد. در این مسیر، هرساله و پس از انجام بررسی‌ها و تحلیل‌های استراتژیک موردنیاز، شامل تحلیل نیازها و انتظارات ذی‌نفعان، تحلیل محیط کلان، تحلیل محیط صنعت و تحلیل محیط درونی که در کارگروه‌های مختلف و تخصصی انجام می‌شود، نهایتاً با تشکیل کمیته عالی تحول و برگزاری جلسات مستمر با حضور مدیرعامل، معاونان و مدیران، تابلو اهداف و نقشه استراتژی شرکت برای افق سه‌ساله تدوین و اقدامات و شاخص‌های استراتژیک تعیین می‌شود و به‌اصطلاح ترجمه استراتژی صورت می‌پذیرد.

در ادامه و به‌منظور تدوین نقشه‌های استراتژی وظیفه‌ای و همسوسازی استراتژیک، جلسات کارگروه‌های تدوین برنامه‌های استراتژیک در قالب هفت کمیته تحول بهره‌برداری، تکنولوژی و توسعه، منابع انسانی، مالی و اقتصادی، خرید، فروش و بازاریابی و ارتباطات بیرونی و مسئولیت‌های اجتماعی برگزار می‌شود و نقشه‌های استراتژی وظیفه‌ای شامل اهداف، شاخص‌ها و اقدامات استراتژیک کمیته‌های تحول مشخص می‌گردد. بدین‌وسیله تمامی بخش‌ها و حوزه‌های سازمان در مسیر اهداف و استراتژی‌های تعریف‌شده قرار خواهند گرفت. با ابلاغ نقشه‌های وظیفه‌ای، مدیریت‌های سازمان باید جهت تهیه شناسنامه شاخص و منشور اقدام نمایند. پس از تهیه شناسنامه شاخص و منشور اقدام، اطلاعات توسط تسهیلگران جهت پایش در دوره‌های زمانی مشخص وارد سیستم مدیریت استراتژیک (SEM) می‌شود.

در راستای پایش و اثربخشی اهداف، شاخص‌ها و اقدامات تدوین‌شده، در پایان شش ماه اول سال و پایان سال، ارزیابی اهداف به‌صورت درون‌سازمانی برگزار می‌شود.

شرکت فولاد هرمزگان طبق روال هر سال در سه‌ماهه پایانی سال اقدام به بازنگری و تدوین استراتژی‌ها و اهداف استراتژی کرده است. امسال نیز از پایان آذرماه با برگزاری جلسات متعدد، اقدام به شروع فرایند بازنگری استراتژی کرد. در این جلسات، بازنگری تحلیل‌های استراتژیک انجام شد. در ادامه اجرای فرایند، جلساتی در بازه زمانی ۷ تا ۱۰ اسفندماه جهت بازنگری اقدامات، شاخص‌ها و اهداف برگزار شد تا پیش از جلسه نهایی تدوین نقشه استراتژی سطح کسب‌وکار شرکت در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۳ اسفندماه، پیش‌نویس نقشه آماده شده باشد.

همچنین در سال آینده نیز فولاد هرمزگان برای همسوسازی استراتژی شرکت‌های تابعه با استراتژی‌های کلان فولاد هرمزگان با همکاری مشاور استراتژی و مدیران عامل شرکت‌های تابعه، اقدام به تدوین نقشه‌های استراتژی شرکت‌های مذکور برای افق ۱۴۰۵-۱۴۰۳ خواهد کرد.

در پایان از حمایت و مشارکت معاونان و مدیران و همچنین رؤسا و کارشناسان شرکت که در تدوین نقشه استراتژی مشارکت فعال و همکاری نمودند، سپاسگزاری می‌کنم.

 

اللهوردی تقوی، مشاور استراتژیک شرکت فولاد هرمزگان

تبدیل‌شدن گروه فولاد مبارکه به الگوی نمونه بنگاه‌داری

برنامه استراتژیک فولاد هرمزگان باتوجه‌به جهت‌گیری استراتژیک گروه فولاد مبارکه که برای کل گروه در نظر گرفته شده تدوین می‌شود. پیش از این، مدیران گروه فولاد مبارکه جلسات متعددی در خصوص تدوین استراتژی کل گروه برگزار کردند که قرار است در اردیبهشت‌ماه با نهایی شدن آن، استراتژی به کل گروه ابلاغ شود.

در حال حاضر، گروه فولاد مبارکه در تدوین استراتژی بر پنج مورد تمرکز کرده است. یکی از استراتژی‌ها بهره‌برداری حداکثری و اقتصادی از ظرفیت‌های تولیدی با تمرکز بر تولید محصولات ویژه است. در این استراتژی دو عنصر کلیدی وجود دارد: اول ایکه شرکت‌ها باید ضریب بهره‌برداری خود را ارتقا دهند و دوم اینکه تولید باید مبتنی بر معادلات اقتصادی باشد. این یعنی تنها افزایش تولید و رکوردشکنی بدون توجه به اقتصاد تولید مدنظر قرار نگیرد و افزایش تولید باید به افزایش سودآوری سازمان منجر شود.

دومین استراتژی باتوجه‌به فضای رقابتی کشور و افزایش ظرفیت فولاد از سوی رقبا، این است که تمرکز گروه فولاد مبارکه بر تولید محصولات ویژه باشد.

استراتژی دیگر توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های موردنیاز است. در این خصوص باتوجه‌به محدودیت‌های کشور، به‌ویژه برای انرژی، تأمین پایدار مواد اولیه و زیرساخت‌ها، باید خود گروه فولاد مبارکه درصدد تأمین موارد یادشده باشد.

محور دیگر گروه، توسعه نوآوری و فناوری‌های صنعت فولاد به‌ویژه تحول دیجیتال است که تمام صنایع ازجمله فولاد را تحت‌تأثیر قرار داده است. تحقق این استراتژی‌ها بدون توجه و سرمایه‌گذاری بر سرمایه‌های انسانی و ارتقای دلبستگی کارکنان و ارتقای بهره‌وری آن‌ها امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین توسعه سرمایه‌های انسانی استراتژی دیگر است.

آخرین استراتژی توسعه پایدار با تمرکز بر چهار وجه اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و حکمرانی است. تأکید مدیرعامل گروه مبارکه ایجاد توازن در همه ابعاد، علاوه بر توازن در زنجیره ارزش است. همچنین چشم‌انداز این گروه تبدیل‌شدن به الگوی نمونه بنگاه‌داری است.

 

مصطفی متقی، معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد هرمزگان

مدیریت هزینه‌ها، کنترل بهای تمام‌شده و پایداری سودآوری

معاونت مالی و اقتصادی در راستای نقشه استراتژی شرکت در افق ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ با دو هدف استراتژیک تأمین منابع مالی، کنترل هزینه‌ها و مدیریت بهای تمام‌شده، برنامه و اقدامات خود را در رسیدن به این اهداف شروع کرده است.

اقدامات تعریف‌شده هرماهه طی برنامه زمان‌بندی از طریق کمیته تحول مالی پایش می‌شود و با انجام به‌موقع اقدامات یا اقدامات اصلاحی، شرکت فولاد هرمزگان را دررسیدن به هدف کمک می‌کند. تأمین به‌موقع منابع مالی جهت عملیات جاری شرکت، عملیات به‌موقع طرح‌های توسعه داخلی و توسعه شرکت‌های فرعی یکی از اهداف کلیدی استراتژیک بوده که با تهیه معماری تأمین مالی و مدل‌های مختلف آن سعی می‌شود تا شرکت را در روند رو به رشد خود مقتدرانه نگه دارد و با برگزاری جلسات مختلف با تعیین اولویت‌بندی‌ها از کسری بودجه جلوگیری به عمل آید.

یکی دیگر از اهداف استراتژیک شرکت، مدیریت هزینه‌ها و کنترل بهای تمام‌شده بوده که این مهم نقش بسزایی در پایدار بودن سودآوری شرکت دارد. نقش کنترل مدیریت در تهیه بودجه واقعی و جلوگیری از انحراف بودجه در این شرکت بسیار بااهمیت بوده و مدیران شرکت همواره با اخذ گزارشات تخصصی با اتخاذ تصمیمات به‌موقع، شرکت را در پایداری سودآوری به‌منظور رعایت حقوق سهامداران همراهی می‌کنند. این معاونت با تهیه نقشه استراتژی داخلی و انجام اقدامات لازم، با ممارست به نتیجه‌های قابل‌قبول دست پیدا کرده است و با همکاری همه‌جانبه با سایر واحدهای شرکت، شرکت فولاد هرمزگان را در رسیدن به چشم‌انداز و مأموریت تعریف‌شده همراهی می‌کند.

تأثیر سیاست‌های مالی بر تصمیمات استراتژیک شرکت می‌تواند گسترده و چندجانبه باشد. سیاست‌های مالی همسو با سیاست‌های سازمان منجر به انتخاب منابع مالی مناسب برای پیاده‌سازی استراتژی‌های شرکت می‌شود.

شرکتی که قصد گسترش فعالیت‌های خود را دارد، باید سیاست‌های مالی متناسب با تأمین مالی و سرمایه لازم برای این گسترش در نظر بگیرد.

امید است در سایه نگاه خدای بزرگ و با تکیه‌بر دانش، تعهد و تخصص همکارانم در کنار حمایت هیئت‌مدیره و مدیرعامل محترم همواره شاهد رشد سودآوری، رشد تولید و اجرای به‌موقع طرح‌های توسعه باشیم.

 

سید اصغر مدنی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان

توجه به بهره‌وری و تولید اقتصادی، استراتژی حوزه بهره‌برداری شرکت است

برنامه تدوین استراتژی فولاد هرمزگان برای سه سال آینده در جریان است که سه سال نسبتاً سخت پیش‌بینی می‌شود؛ زیرا علاوه بر اینکه قیمت انرژی افزایش خواهد یافت، محدودیت‌های انرژی از دو سال گذشته بیشتر می‌شود. ازاین‌رو باید در ماه‌هایی که فرصت داریم و محدودیت انرژی وجود ندارد، بیشترین میزان تولید را رقم بزنیم تا بتوانیم تولید ازدست‌رفته در زمان محدودیت را جبران کنیم.

باتوجه‌به اینکه برنامه قطعی برق و گاز مشخص نیست، نمی‌توان میزان تولید را به‌طور دقیق تعیین کرد. بااین‌حال موضوعی که باید بر آن تمرکز کنیم، ذخیره‌سازی آهن اسفنجی است تا بتوانیم آن را در زمستان مصرف کنیم.

نکته مهم دیگر این است که باید در سال ۱۴۰۳، تولید خود را اقتصادی‌تر کنیم. در غیر این صورت، از نظر هزینه و درآمد دچار مشکل خواهیم شد.

از اهداف مهم واحد بهره‌برداری، تسریع در راه‌اندازی پروژه‌های در دست اقدام به‌ویژه مدول سوم احیا مستقیم و گازهای صنعتی است.

از دیگر موضوعاتی که در واحد بهره‌برداری به آن توجه خواهیم کرد، افزایش بهره‌وری خواهد بود. در این خصوص یک پروژه از سوی فولاد هرمزگان در جشنواره ملی بهره‌وری مطرح و حائز رتبه اول شد. در سال آینده نیز امیدواریم بتوانیم یک پروژه بسیار خوب در این زمینه ارائه کنیم که باعث افتخار فولاد هرمزگان شود.

در سال آینده دو هدف اصلی را دنبال خواهیم کرد؛ هدف نخست ذخیره‌سازی آهن اسفنجی است. هدف دیگر ما کاهش عیوب سطحی تختال خواهد بود. برای دست‌یابی به این اهداف، در سال آینده قصد داریم به‌طور مرتب اهداف را پایش کنیم.

 

کیکاووس ندایی، معاون منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان:

توسعه قابلیت‌های کارکنان در تدوین استراتژی گنجانده می‌شود

فرایند تدوین برنامه استراتژی فولاد هرمزگان فرایند نسبتاً بالغی است که طی چند سال گذشته شرایط نسبتاً مطلوبی را در حوزه هدفمند کردن منابع و توسعه قابلیت‌های سازمانی ایجاد کرده است. در سطح کسب‌وکار نیز کمیته تحول منابع انسانی نیز استراتژی‌های نسبتاً مؤثری تعریف کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه توانمندی‌های رهبران و کارکنان، افزایش میزان رضایت، اشتیاق و توان‌افزایی کارکنان و همچنین ارتقای بهره‌وری کارکنان اشاره کرد که در سال آینده شرایط پیچیده‌تری خواهد داشت؛ زیرا شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای است که بهره‌وری سرمایه، بهره‌وری تکنولوژی و بهره‌وری تجهیزات جزو موارد بسیار مهم در تدوین استراتژی خواهد بود.

 

مسیب فروغی، معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان:

کاهش هزینه‌های تأمین، مهم‌ترین هدف واحد خرید است

برنامه تدوین اهداف استراتژیک سه‌ساله فولاد هرمزگان در جلسه دوروزه برگزار و تدوین شاخص‌ها و اقدامات استراتژیک با تمرکز بر اهداف بسیار مهم انجام شد. در این جلسه توانستیم چالش‌های پیش رو را مطرح کنیم و اهداف مهم را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. همچنین با در نظر گرفتن چشم‌انداز و مأموریت شرکت در گروه، بر اهداف، شاخص‌ها و اقدامات استراتژیک تمرکز کردیم. امیدواریم بتوانیم در اجرا نیز با موفقیت به اهداف مدنظر سازمان دست یابیم.

ازآنجاکه موضوع افزایش سودآوری سازمان یکی از اهداف بسیار مهم خواهد بود، در حوزه خرید شاخص‌هایی را در نظر گرفتیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش هزینه‌های تأمین اشاره کرد و در این خصوص اقداماتی را با تغییرات جزئی در رویکردهای خرید تعریف کردیم. همچنین کنترل شاخص‌های ماند و میزان موجودی خرید از دیگر شاخص‌ها بودند که در این زمینه، به همکاری و هم‌افزایی از سوی بخش‌های مالی، بهره‌برداری و سایر واحدها در جهت رسیدن به اهداف کلان نیازمندیم.

 

رضا صفریان، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان:

ارتقای تصویر بیرونی فولاد هرمزگان در جامعه

تدوین اهداف استراتژیک فولاد هرمزگان همه‌ساله به مدت دو روز با برگزاری جلسات فشرده میان معاونان و مدیران شرکت انجام می‌شود و در سال ۱۴۰۲ نیز مطابق با روند چند سال اخیر استراتژی شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با روابط عمومی خواهد بود. در این رابطه هدف استراتژیک ما ارتقای تصویر بیرونی شرکت است که برای دستیابی به این هدف، مجموعه‌ای از ابتکارات و اقدامات استراتژیک تعریف کرده‌ایم. رضایت کلی جامعه، رضایت کلی مسئولان، رضایت کلی شهروندان و سرمایه‌گذاری در مسئولیت‌های اجتماعی شاخص‌های کلیدی برای ارتقای تصویر بیرونی شرکت خواهد بود. همچنین همین راستا، اقدام به اجرای پروژه‌هایی همچون استقرار نظام مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) مبتنی بر استاندارد ISO۲۶۰۰۰، بازبینی و هدفمندسازی سیاست‌های حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، شناسایی و تکمیل پایگاه داده‌های ذی‌نفعان، تدوین سند جامع ارتباط با رسانه، طراحی و استقرار نظام مدیریت رویدادها و طراحی نرم‌افزار انتشار اخبار خواهیم کرد.

 

مهدی شکری‌زاده، مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان:

فروش بهینه با گرایش به محصولات ویژه و توسعه بازارهای صادراتی هدف

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اقداماتی که در هر شرکت باید به بهترین نحو ممکن انجام شود، تدوین اهداف استراتژیک است که در آن اهداف و برنامه‌های سازمان برای آینده مشخص می‌شود و جهت حرکت سازمان را مطابق با چشم‌انداز و مأموریت‌ها تعیین می‌کند. برنامه استراتژیک نقشه راهی است برای همسویی عملکردهای کل سازمان برای دست‌یابی به اهداف که با اقدامات استراتژیک کارایی و اثربخشی عملیاتی را افزایش می دهد و کمک می کند با رویکرد بهتری در جهت افزایش سودآوری حرکت کنیم.

فروش بهینه با گرایش به محصولات ویژه، توسعه بازارهای صادراتی هدف و توسعه روابط با مشتریان از مهم‌ترین اهداف واحد فروش و بازاریابی است. در راستای تحقق این اهداف اقدامات و پروژه های مهم استراتژیک از جمله مطالعه و تحقیقات بازاریابی، ارائه محصولات با کیفیت مطلوب، بازاریابی و جذب مشتریان بالقوه با به کارگیری عناصر آمیخته بازاریابی و ارائه ارزش پیشنهادی به مشتریان، ارائه محصولات با قیمت و شرایط پرداخت رقابتی و افزایش رضایت مشتریان تعریف شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین