يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 2:10:52 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:78899
  • زمان انتشار:چهارشنبه 16 اسفند 1402-21:15
  • کاربر:
بزرگ‌ترین بیمه اتکایی کشور امروز در فرابورس معرفی شد؛

مراسم معارفه شرکت بیمه‌ای ایران معین با حضور مدیران این مجموعه و خبرنگاران در فرابورس ایران برگزار شد تا آخرین وضعیت این شرکت پس از درج نماد در بازار دوم فرابورس، برای اهالی بازار سرمایه تشریح شود.
رشد ۹۲ درصدی سود خالص در «معین»

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، اعظم هنردوست مدیرعامل شرکت سهامی بیمه‌ایران معین در نشست خبری ویژه معرفی ظرفیت‌های این شرکت در تشریح تاریخچه این مجموعه گفت: ایران معین در سال ۱۳۸۲ با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان تأسیس شده و طی ۱۸ سال بیمه‌گری مستقیم، ۶۰ درصد بیمه‌گری مناطق آزاد را از آن خود کرده است.


به گفته وی این شرکت در سال ۱۴۰۰ در بازار دوم فرابورس پذیرش شد و در همان سال ماهیت شرکت از بیمه‌گری مستقل به بیمه‌گری اتکایی تغییر کرد.


دلیل تغییر مأموریت «معین»

هنردوست در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۱ آخرین افزایش سرمایه معین انجام شد و سرمایه این شرکت به ۱۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت که در پی آن به بزرگ‌ترین شرکت بیمه اتکایی داخلی از لحاظ سرمایه ثبتی تبدیل شد.


وی دلیل تغییر مأموریت شرکت را از دست رفتن مزیت‌های رقابتی مناطق آزاد (حذف معافیت مالیاتی)، فعالیت روزافزون شرکت‌های بیمه در مناطق آزاد، بازدهی بیشتر بیمه‌گری اتکایی و نیاز صنعت بیمه به ایجاد ظرفیت بیشتر در حوزه بیمه اتکایی دانست.


مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ‌ایران معین در ادامه با اشاره به اینکه سهامدار عمده این شرکت، بیمه ‌ایران با مالکیت ۹۵ درصدی سهام است، اظهار کرد: دو فعالیت اصلی ایران معین، قبول بیمه‌های اتکایی و اتکایی مجدد و سرمایه‌گذاری از محل منابع مالی شرکت است.


هنردوست با بیان اینکه معین، بزرگ‌ترین شرکت بیمه اتکایی داخلی از لحاظ سرمایه ثبتی است، ویژگی‌های برجسته این مجموعه را دارا بودن بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت، بهره‌مندی از بدنه کارشناسی حرفه‌ای و با تجربه و پاسخ‌گویی سریع و چابک عنوان کرد.


مروری بر وضعیت مالی بیمه ‌ایران معین

مدیرعامل شرکت با اشاره به اینکه سود خالص ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته، ۹۲ درصد رشد داشته است، افزود: از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت سهامی بیمه ‌ایران معین، اصلاح پرتفوی و افزایش سودآوری است.


وی ادامه داد: همچنین رشد ۱۸۳ درصدی قبولی اتکایی در ۹ ماهه امسال از دیگر دستاوردهای مهم این مجموعه است. ضمن آنکه ایران معین، رتبه یک توانگری مالی را از ابتدای تأسیس تاکنون داشته است.


نگاهی به ارزش‌گذاری «معین»

در ادامه این نشست، عباس‌پور مدیر ارزش‌گذاری تأمین سرمایه تمدن به‌عنوان نماینده متعهد و مدیر ارزش‌گذاری مجموعه ایران معین، اظهار کرد: کل دارایی‌های شرکت در پایان ۱۴۰۱ تقریبا ۲۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. سود خالص هم ۴۰۸ میلیارد تومان بوده و حاشیه سود خالص ۱۱۶ درصد است.


وی با اشاره به اینکه تنظیم بودجه ۵ ساله با توجه به آخرین دستورالعمل پذیرش و پذیره‌نویسی انجام‌شده است، گفت: مفروضات پیش‌بینی اطلاعات مالی آتی شامل روند حق بیمه تولید صنعت بیمه طی ۱۰ سال اخیر و حق بیمه پیش‌بینی‌شده در ۵ سال آتی است.


مدیر ارزش‌گذاری تأمین سرمایه تمدن در ادامه با اشاره به اینکه سهم بازار شرکت در این گزارش محتاطانه محاسبه‌ شده است، گفت: بر اساس حق بیمه قبولی ۹ ماهه واقعی سال ۱۴۰۲ و برآورد ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ به میزان ۰.۲۳ درصد از کل صنعت بیمه بوده و فرض شده در ۵ سال آتی این نسبت ثابت بماند.


وی ادامه داد: در ادامه مفروضات پیش‌بینی‌شده، هزینه خسارت ۱۴۰۲ بر اساس خسارت واقعی ۹ ماهه ۱۴۰۲ و برای سال‌های آتی بر اساس میانگین نسبت خسارت ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برآورد شده است. نرخ تورم نیز طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای سال ۱۴۰۳ معادل ۳۰ درصد پیش‌بینی شد. همچنین میزان تقسیم سود طبق روند سود سال‌های گذشته شرکت در نظر گرفته شد.


ارزش‌گذاری با ۵ روش رایج

عباس پور با اشاره به اینکه برای ارزش‌گذاری این مجموعه بیمه‌ای از ۵ روش رایج ارزش‌گذاری استفاده‌شده است، گفت: روش خالص ارزش دارایی‌ها، روش تنزیل جریان نقد آزاد حقوق صاحبان سهام، روش جریان نقد آزاد شرکت، روش تنزیل سود نقدی و روش نسبی در فرایند ارزش‌گذاری شرکت بیمه ‌ایران معین استفاده ‌شده است.


وی در پایان تصریح کرد: پس از ارزیابی‌های انجام ‌شده، میانگین مدل‌های استفاده ‌شده با وزن برابر به حدود ۳ هزار و ۲۷ میلیارد تومان برای ارزش کل شرکت و ۲۴۲ تومان به ازای هر سهم با سرمایه ۱۲۵۰ میلیارد تومانی ارزیابی شد؛ این در حالی است که اگر افزایش سرمایه قبل از عرضه اولیه ثبت شود، رقم سهام کل تغییر خواهد کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین