شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 3:20:11 PM
وزیر اقتصاد:

وزیر اقتصاد گفت: بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بالاترین میزان شناسایی مودیان مالیاتی در بین تمام دهه های کشور رخ داده است. البته نفع برخی فعالان اقتصادی بیرون دولت بر این است که فضای گل آلود گذشته در بخش مالیاتی ادامه پیدا کند.
برخی از فضای گل‌آلود مالیاتی گذشته نفع می‌برند

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایسنا، سیداحسان خاندوزی در همایش سیاست های مالی و مالیاتی کشور اظهار کرد: حتی در سال‌های تحریم دستاورد چندان و درخوری برای اینکه شاهد حرکت کیفی در اصلاح ساختاری معطوف به درآمدهای پایدار مالیاتی شویم اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ به بعد هدف گذاری قانون گذار در بخش مالیات محقق شد و در دو سال گذشته چرخش کلی در مالیات ستانی ایجاد شده است. نسبت دولت با مالیات ستانی و نسبت دولت بارونق تولید ایجاد شده که آیندگان بیشتر این نقطه عطف را تشخیص خواهند داد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ارتباط منافع دولت با رونق کسب و کارها نظام منافع کشور را در عرصه سیاست گذاری به سمت وسوی صحیحی هدایت می کند گفت: پیوند زدن سیاستهای اقتصادی مالیاتی که به ظاهر تامین مالی بخش عمومی است اما در واقع می تواند جهت دهنده منطق سیاست گذار باشد منطق مهمی است.

خاندوزی تصریح کرد: برای اینکه به جای منفعت کوتاه مدت اقتصاد به منفعت بلندمدت و افزایش درآمدها برسیم باید موانع ظرفیتهای مالیات ستانی بالقوه را از بین ببریم. مالیات بدون افزایش پایه و نرخ جدید افزایش پیدا کرد. بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بالاترین میزان شناسایی مودیان مالیاتی در بین تمام دهه های کشور رخ داده اما نباید در این نقطه متوقف بمانیم. باید با هوشمندسازی نظام مالیاتی، فرآیندها را تسهیل، عدالت اقتصادی را افزایش و مفاسد مالیاتی را کاهش دهیم.

وی گفت: یک جزء دیگر هم داریم که متاسفانه کمتر در سیاستهای مالیاتی مدنظر است و آن موضوع فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و همراه کردن بازیگران مالیاتی است. آنجا هم نظام منافعی وجود دارد. نفع برخی فعالان اقتصادی بیرون دولت بر این است که فضای گل آلود گذشته ادامه پیدا کند. این مقاومتها نیازمند آن است که ما آحاد جامعه را با سیاستهای تحولی دولت در حوزه مالیه همراه و همسو کنیم.

به گفته وزیر اقتصاد، تلاش‌هایی که در دو سال گذشته در بخش مالیات انجام شده باعث افزایش اتکای دولت به درآمدهای پایدار مالیاتی شده و از ۳۰ درصد به بیش از ۴۰ درصد رسیده و درصددیم این سهم را به حدی برسانیم که خیال مردم از سرماخوردگی اقتصاد راحت شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین