شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 10:42:47 PM

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان سه ماهه سوم ۲۰۲۳ را حدود ۱۲.۷ میلیارد میلیون دلار اعلام کرد که این رقم بالغ بر ۵.۳ میلیارد دلار نسبت به سه ماهه قبل کاهش داشته است.
سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی ۵.۳ میلیارد دلار کاهش یافت

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ برابر با ۱۲ میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار بوده است. سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و موسسات نسبت به سه ماهه قبل ۵.۳ میلیارد دلار کاهش داشته است.

در پایان سه ماهه دوم ۲۰۲۳ کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی ۱۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار اعلام شده بود.

کاهش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری سپرده های ایران نزد بانک ها و موسسات مالی خارجی طی سه ماه در طول مراودات مالی ایران با این بانک ها کمتر دیده شده است.

از کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۶۲۴ میلیون دلار نزد بانک‌های خارجی و ۴۵۰ میلیون دلار نزد مؤسسات مالی غیربانکی و بقیه نزد بخش های غیر مالی قرار داشته است.

افت ۵.۳ میلیارد دلاری سپرده های ایران عمدتا مربوط به سپرده هایی بوده است که نزد موسسات مالی غیربانکی قرار داشته است. در پایان سه ماهه دوم ۲۰۲۳ سپرده های ایران نزد موسسات مالی غیربانکی ۷ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار گزارش شده بود.

به گفته کارشناسان این رقم احتمالا مربوط به انتقال دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی است که از این کشور به حساب های بانک های ایرانی در قطر انتقال داده شد.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی از نگهداری ۶۹ درصدی سپرده‌های خارجی ایران برابر با ۸ میلیارد و ۸۰۳ میلیون دلار در قالب یورو خبر داده است. سهم دلار ۴۳۳ میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش تعهدات ایران در برابر بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ نیز با کاهش به نصف نسبت به سه ماهه دوم ۲۰۲۳ به ۹۲۴ میلیون دلار رسیده است. تعهدات ایران نزد این بانک‌ها در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ بالغ بر یک میلیارد و ۸۹۹ میلیون دلار بوده است.

از کل تعهدات ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۸۴ میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران در برابر بانک‌ها بوده است. همچنین ۸۶۳ میلیون دلار از تعهدات ایران در قالب یورو و ۸ میلیون دلار در قالب دلار بوده است.

مقر اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در شهر «بازل» در سوییس است و گزارش‌های آن تحت عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود. بانک های مرکزی ۶۳ کشور دنیا عضو این موسسه هستند که بانک مرکزی کره جنوبی از جمله آن هاست اما بانک مرکزی قطر عضو این موسسه بین المللی نیست.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین