شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 9:29:29 PM
تغییر روند درآمد بنگاه‌های بورسی بررسی شد

بررسی عملکرد صنایع در‏‌ دی ماه نشان می‌دهد که مجموع درآمد ۳۸۰نماد بورسی، طی نخستین ماه از زمستان، ۲۴۹هزار و ۸۹۵میلیارد تومان بوده است. این میزان درآمد نسبت به آذرماه، ۳.۹۱ درصد و نسبت به دی ماه سال گذشته، ۴۱.۸ درصد افزایش یافته است. 
شارژ دلاری صنایع بزرگ

از سوی دیگر، مجموع درآمد بازار از ابتدای سال تا پایان دی ماه، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۵.۶ درصد بهبود یافته است. افزایش نرخ دلار و تغییر کانال دلار نیما از ۳۸هزار به ۳۹هزار تومان، سبب شده است عملکرد صنایع دلاری بهتر باشد.

همچنین قیمت‏‏‌ها در بورس کالا طی دی ماه بهبود یافته است. این درحالی است که صنایع ریالی برخلاف دلاری‏‏‌ها در خواب زمستانی فرورفته‏‏‌اند. در میان صنایع بورسی، صنعت فولاد و فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، خودرو، کانی فلزی، کانی‏‏‌های غیرفلزی و سیمان، عملکرد درخشانی را ارائه دادند. ضمن آنکه تامین انرژی مورد نیاز صنایع در زمستان سال جاری به دلیل عدم سرمای شدید باچالش کمتری روبه‌رو شده است.
زمستان‌‌‌های گذشته در بورس همواره با چالش‌‌‌هایی همراه بوده است؛ به طوری که صنایع، طی سال‌های قبل، همواره به دلیل مشکلات انرژی و تامین آن با افت تولید و فروش همراه بوده‌‌‌اند؛ اما امسال شرایط به گونه دیگری رقم خورده است.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که انرژی تامین‌شده برای صنایع از ابتدای زمستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافته است. از این‌رو، به نظر می‌رسد صنایع با وجود ریسک‌‌‌های متعدد، به لحاظ انرژی بهانه‌‌‌ای برای عدم‌تولید نداشته باشند.

از سویی دیگر طی دی‌ماه سال‌جاری، میانگین دلار نیما، بالای ۳۹هزار تومان تثبیت شده و همین امر در بهبود درآمد شرکت‌ها موثر واقع شده است.

از این‌رو، مجموع درآمد ۳۸۲نماد بورسی که گزارش‌‌‌های دی‌ماه آنها در سامانه کدال منتشر شده، به ۲۴۹هزار میلیارد تومان رسیده است که نزدیک به سقف شهریور‌ماه سال‌جاری است. درآمد دی‌ماه صنعت نسبت به آذرماه، ۳.۹۱درصد بهبود یافته است که همین امر می‌‌‌تواند نشانه بهبود اوضاع باشد.

همچنین درآمد دی‌ماه نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۴۱.۸۱درصد افزایش یافته است که تقریبا قابل قبول به نظر می‌‌‌رسد. ضمن آنکه درآمد دی‌ماه نسبت به میانگین درآمد ماهانه بازار سهام، ۷.۵۹درصد بالاتر است.

مجموع درآمد نمادهای بازار از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه ۲هزار و ۳۲۲هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۳۵.۵۸درصدی را برای بازار به همراه داشته است.
بیشترین رشد درآمد ۱۰ماهه متعلق به صنعت سخت‌افزار و تجهیزات بوده که نسبت به ۱۰ماه قبل، رشد ۱۶۵درصدی را تجربه کرده است. علاوه بر این، بیشترین رشد درآمد دی‌ماه نسبت به دی‌ماه سال گذشته به صنعت چاپ و نشر اختصاص دارد.

این درحالی است که صنعت فعالیت مهندسی با رشد ۵۴درصدی درآمد دی‌ماه خود نسبت به آذر‌ماه یکی از بهترین گزارش‌‌‌ها را به بازار ارائه داده است.

روشن شدن موتور دلاری‌‌‌ها
بالاخره افزایش نرخ دلار نیما، رشد درآمدی خوبی را برای صنایع دلاری بازار سهام رقم زد؛ به طوری که عمده صنایع بزرگ که درآمد آنها به قیمت دلار وابستگی بیشتری دارد، موفق شدند دی‌ماه خوبی را تجربه کنند.

به نظر می‌رسد اکنون نوبت جبران عقب‌ماندگی صنایع بزرگ رسیده است تا از افزایش نرخ دلار استفاده کرده و بازدهی خوبی را نصیب سهامداران کنند.

صنعت فولاد، طی دی‌ماه موفق شده است با ثبت درآمد ۴۴هزار میلیارد تومانی رشد ۴۳.۸۲درصدی درآمد را نسبت به دی‌ماه سال گذشته به ثبت برساند.

درآمد مجموع فولادی‌‌‌ها نسبت به آذرماه کاهشی بوده است؛ اما به نظر می‌‌‌رسد، با توجه به فصل سرما و کاهش احتمالی تولید و فروش، این کاهش درآمد طبیعی باشد. رشد درآمد ۱۰ماهه این صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸.۵۲درصد بوده است.

همچنان نمادهای «فسبزوار» و «فسازان» جزو برترین نمادهای این صنعت به شمار می‌‌‌روند. قیمت آهن اسفنجی و ورق گرم در بورس‌کالا درحال رکوردزنی است و شمش فولاد نیز استارت رشد قیمت‌ها را در تالار نقره‌‌‌ای زده است.

صنعت فلزات گرانبها نیز جزو صنایع برتر دی‌ماه بود. این صنعت با درآمد ۱۴هزار میلیارد تومانی در اولین‌ماه از زمستان سال‌جاری، موفق شد رشد ۵۶درصدی درآمد را نسبت به دی‌ماه سال قبل به ثبت برساند.

این درحالی است که درآمد تجمعی ۱۰‌ماه اخیر این صنعت نیز ۵۰درصد بهبود یافته است. در گزارش‌‌‌های ۹ماهه نیز برخی از نمادهای این صنعت خوش درخشیدند.

نمادهای «فرآور» و «فسوژ» جزو امن‌‌‌ترین نمادها برای سرمایه‌گذاری هستند. این درحالی است که قیمت شمش روی، کاتد مس، شمش و بیلت آلومینیوم نیز طی دی‌ماه در بورس‌کالا بهبود یافته است.

صنعت مواد شیمیایی نیز که شامل پتروشیمی‌‌‌های متانول و الفین‌‌‌ساز و صنعت دوده می‌شود، درآمد ۴۷هزار میلیارد تومانی را در دی‌ماه رقم زده است. رشد چشمگیر درآمد پتروشیمی نوری، بازار را در گزارش‌های ماهانه غافلگیر کرده است. درآمد دی‌ماه این صنعت نسبت به دی‌ماه گذشته ۲۳درصد و نسبت به آذرماه ۴۳درصد بوده است.

این موضوع در کنار رشد ۱۶درصدی نسبت به میانگین درآمد ماهانه این صنعت حکایت از آن دارد که رشد درآمدی صنعت پتروشیمی با وجود فصل سرما‌‌‌ آغاز شده است. در صنعت پتروشیمی، نمادهای «شتوکا»، «شملی» و «شاملا» امن‌‌‌ترین نمادهای این صنعت هستند.

اما باید این نکته را در نظر داشت که نماد «شدوص» در صنعت دوده به دلیل گزارش درخشان فصلی و گزارش‌‌‌های ماهانه موجود همچنان مورد توجه است؛ این درحالی است که پتروشیمی نوری و پتروشیمی جم، استارت رشد درآمدی خود را برای کاستی‌‌‌های گذشته زده‌‌‌اند و نوری با رشد ۱۹۰درصدی درآمد یکی از بهترین گزارش‌‌‌ها را ارائه کرده است.

صنعت کانی فلزی، با وجود آنکه به لحاظ سودآوری برای بازار جذاب نیست، درآمدهای خوبی را به ثبت رسانده است. این صنعت نیز با ۱۶هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی در دی‌ماه رشد ۱۵۹درصدی درآمد را نسبت به دی‌ماه گذشته رقم زده است.

این موضوع حکایت از آن دارد که چالش‌‌‌های انرژی نیز برای صنعت تا حدودی برطرف شده است. اما همچنان ریسک حقوق دولتی سود این شرکت‌ها را دستخوش تغییر می‌کند. «کنور» با توجه به گزارش فصلی و دی‌ماه خود و نسبت قیمت به سود پایین جزو جذاب‌‌‌ترین نمادهاست.

صنعت اوره که آن را با نام صنعت کود و نیتروژن نیز می‌‌‌شناسند، با ثبت درآمد ۶هزار و ۴۰۰میلیاردتومانی، رشد درآمدی خوبی را نسبت به ماه‌‌‌های گذشته تجربه کرده است. به نظر می‌رسد فصل رشد صنعت اوره آغاز شده و جذابیت این صنعت افزایش خواهد یافت. «خراسان» و «شیراز» برترین نمادهای این صنعت هستند.

ریالی‌‌‌ها در لاک خود فرو رفتند؟
صنایع ریالی که نسبت به دلاری‌‌‌ها اندازه کوچک‌تری دارند، از ابتدای سال‌جاری رکوردهای درآمدی خوبی را به ثبت رسانده‌‌‌اند و عملکرد واقعی سودآوری این صنایع در گزارش‌‌‌های فصلی به‌وضوح مشخص است؛ به طوری که برخی از صنایع نظیر لاستیک و پلاستیک، رشدهای عجیب و غریب سودآوری را برای بازار به همراه داشتند.

همچنان نیز برخی از این صنایع عملکرد خوبی دارند و جزو ارزنده‌‌‌ترین صنایع بازار هستند. اما با توجه به رشد نرخ دلار، احتمالا در کوتاه‌مدت از صنایع بزرگ عقب خواهند ماند؛ به طوری که به نظر می‌رسد، درآمد دی‌ماه این صنایع نیز نسبت به آذرماه تعریف چندانی نداشته است. هرچند برخی از صنایع همچنان در بازار می‌‌‌تازند.

صنعت خودرو، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع ریالی بازار، درآمد ۴۲هزار میلیارد تومانی را ثبت کرده که نسبت به دی‌ماه سال قبل، ۶۳درصد افزایش یافته و نسبت به آذرماه تغییر به‌خصوصی نداشته است؛ به طوری که نماد «خزامیا» موفق شده است درآمد خود را نسبت به ‌ماه قبل بهبود بخشد. در مجموع می‌توان عملکرد ایران‌خودرو و شرکت زامیاد را قابل قبول دانست.

صنعت وسایل خانگی، حال خوبی ندارد؛ به طوری که درآمد دی‌ماه این صنعت نسبت به دی‌ماه ۱۴۰۱ کاهش ۲درصدی را تجربه کرده است. با این حال، این صنعت موفق شده است درآمد خود را نسبت به آذر‌ماه ۲۲.۲۲درصد بهبود بخشد. همچنان «لبوتان» گزینه مناسبی برای بخش کوچکی از پرتفوی سرمایه‌گذاری است.

صنعت دارو نیز شرایط مناسبی ندارد. این صنعت طی سال‌جاری متاسفانه موفق نشد انتظارات را برآورده کند. با این حال، برخی از نمادها در این صنعت می‌‌‌توانند مرهمی برای پرتفوی بازار باشند. اخیرا راه‌‌‌اندازی صندوق بخشی دارو نیز می‌‌‌تواند پرتفوی متنوع و بهینه‌‌‌ای را در اختیار سهامداران قرار دهد.

به نظر می‌رسد این صنعت با رشد ۴۴درصدی درآمد طی ۱۰ماه اخیر در لاک خود فرو رفته باشد. «دجابر» و «دتماد» نیز گزینه‌‌‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این گروه هستند.

لاستیک و پلاستیک، گروهی که تا چندی پیش اوضاع خوبی نداشت و در روزهای پایانی پاییز عملکرد خوبی را برای بازار به ارمغان آورد، اکنون با افت ۱۱.۲۹درصدی درآمد نسبت به آذر‌ماه همراه شده است. این درحالی است که درآمد ۲هزار و ۸۰۰میلیارد تومانی صنعت نسبت به دی‌ماه گذشته ۵۱.۹۲درصد بهبود یافته است. همچنان «پکرمان» نمادی امن‌‌‌تر و ارزنده‌‌‌تر در این گروه است.

ترمز رشد شوینده‌‌‌سازها نیز تا حدودی کشیده شده است. این صنعت درآمد ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی خود در دی‌ماه سال‌جاری را نسبت به دی‌ماه قبل، ۳۴.۳۱درصد بهبود بخشیده است. برترین نمادهای این صنعت از نظر قیمت و گزارش‌‌‌ها «قرن» و «شپاکسا» هستند.

قطعات خودرو، صنعتی است که خوش درخشید و گزارش‌‌‌های فصلی خوبی را روانه سامانه کدال کرد. این صنعت با رکوردهای سودآوری و درآمدی خود در ۹ماهه سال، بازدهی‌‌‌های مطلوبی را برای سبدهای سرمایه‌گذاری به همراه داشت.

درآمد دی‌ماه این صنعت، ۴هزار و ۷۰۰میلیارد تومان به ثبت رسیده که نسبت به دی‌ماه گذشته ۲۰درصد بهبود یافته است. افسار این صنعت نیز با شروع زمستان کشیده شده است.

صنعت سیمان، گروه جذاب بازار که برخی از نمادهای آن بازدهی‌‌‌های شگفت‌انگیزی را در شرایط رکودی بازار به همراه داشته‌‌‌اند، همچنان در بازار می‌‌‌تازد. این صنعت با ثبت درآمد ۴هزار میلیارد تومانی موفق شده است نسبت به دی‌ماه سال قبل، درآمد خود را ۷۰درصد بهبود بخشد.

این در حالی است که این عدد، ۵.۸۱درصد کمتر از آذرماه است که بخشی از آن به دلیل کاهش تولید و فروش ناشی از انرژی‌‌‌بر بودن این صنعت است. «سپاها»، «سبجنو» و «سشرق» جزو برترین نمادهای صنعت هستند.

شکر که طی این مدت شیرینی بازار به سهامداران به شمار می‌‌‌رفت، اکنون به دلیل فصل سرما و کاهش تولید مرسوم سالانه درآمد خوبی را طی دی‌ماه به ثبت نرسانده است. این درحالی است که همچنان درآمد تجمعی این صنعت بالاست و بازدهی زیادی برای بازار به همراه داشته است.

صنعت کاشی و سرامیک نیز مانند صنعت دارو حال و روز خوشی نداشت؛ به طوری که این صنعت، در دی‌ماه با درآمد ۵۰۰میلیارد تومانی تنها رشد ۲۲درصدی درآمد را نسبت به دی‌ماه قبل رقم زده است. نبود ‌تناسب بین رشد نرخ فروش با بهای تمام‌شده هم سبب شده است تا این صنعت در گزارش‌‌‌های فصلی نیز پتانسیلی از خود نشان ندهد.

اما صنعت کانی غیرفلزی، مانند سیمان همچنان در بازار رقیب قدری ندارد. این صنعت علاوه بر آنکه درآمد ۹۷۱میلیارد تومانی را برای بازار رقم زده، موفق شده است این عدد را ۵۷درصد نسبت به دی‌ماه سال گذشته، ۲.۵۲درصد نسبت به آذرماه و ۶.۴درصد نسبت به میانگین سال‌جاری افزایش دهد. این درحالی است که درآمد تجمعی ۱۰ماهه صنعت نسبت به سال قبل، ۴۶درصد بهبود یافته است. نمادهای «کپشیر» و «کگاز» بهترین عملکرد را داشته‌اند و قیمت مناسبی برای ورود دارند.

توجه بازار به تحولات ۱۴۰۳
انتشار گزارش‌‌‌های ماهانه و فصلی صنایع تقریبا انتظارات در خصوص سود ۱۴۰۲ را مشخص کرده است و هر آنچه انتظار می‌‌‌رفت، در قیمت‌ها دیده شده است. اگر نمادی کمتر از انتظارات عمل کرده، بازدهی کمتری کسب کرده و بازار او را تنبیه کرده است.

نمادی نیز که بهتر از انتظارات عمل کرده، بازدهی خوبی را به ارمغان آورده است. اما باید توجه کرد که بازار برای سود ۱۴۰۳ اهمیت زیادی قائل است و احتمالا قیمت‌گذاری فعلی را براساس مفروضات آینده رقم خواهد زد.

رشد فعلی نرخ دلار که قابل انتظار بوده و می‌تواند بازار نیما را نیز با خود همراه کند، قطعا به نفع صنایع دلاری خواهد بود. اما باید به این نکته توجه کرد که کدام صنعت به اندازه دلار یا بیشتر از آن رشد سودآوری را تحمل خواهد کرد.

دومین موضوع برای چینش سبد کم‌‌‌ریسک، توجه به صنایعی است که نسبت قیمت به سود آینده‌‌‌نگر پایینی دارند. در حال حاضر اگر نرخ دلار نیما برای سال آینده به‌طور معقول حدود ۵۰هزار تومان در نظر گرفته شود، برترین نمادها را می‌‌‌توان برای سبد سهام انتخاب کرد.

در صنعت فولاد، کمترین قیمت به سود به «کاوه» و «فسبزوار» تعلق دارد که گزارش‌‌‌های خوبی نیز داشتند. در سایر فلزات، «فاسمین»، «فسوژ» و «فزر» نسبت قیمت به سود کمتر از ۶واحد دارند. در میان پالایشگاهی‌‌‌ها «شپنا» و «شتران» P/E پایین‌‌‌تر از ۴واحد دارند.

در میان تایرسازان هم «پکویر» پایین‌‌‌ترین نسبت قیمت به سود را دارد. در سنگ‌آهنی‌‌‌ها هم «کنور» و «کچاد»، دارای پایین‌‌‌ترین نسبت قیمت به سود و در سیمان، «سشرق» و «سپاها» جزو ارزنده‌‌‌ترین نمادهای بازار هستند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین