يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 1:12:18 AM

جدیدترین آمار یورو استات نشان می دهد تجارت ماهانه ایران و اروپا با رشد ۲۴ درصدی به بیش از ۴۵۰ میلیون یورو در ماه نوامبر ۲۰۲۳ رسیده و صادرات این اتحادیه به ایران در ۱۱ ماهه ۲۰۲۳ به حدود ۳.۵ میلیارد یورو بالغ شده است.
تجارت ماهانه ایران و اروپا ۲۴ درصد رشد کرد/ صادرات ۳.۵ میلیارد یورویی اروپا به ایران در ۱۱ ماه

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، مرکز آمار اروپا (یورو استات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ۱۱ ماهه ۲۰۲۳ را ۴ میلیارد و ۲۱۴ میلیون یورو اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲ کل مبادلات دو طرف ۴ میلیارد و ۷۹۳ میلیون یورو اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۱۱ ماهه ۲۰۲۳ با کاهش ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از ۳ میلیارد و ۸۱۳ میلیون یورو در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۲ به ۳ میلیارد و ۴۸۴ میلیون یورو در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ نیز کاهش ۲۵ درصدی داشته و به ۷۳۰ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در مدت مشابه سال قبل ۹۸۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

آلمان با صادرات ۱ میلیارد و ۶۰ میلیون یورویی بیشترین سهم را در میان اعضای اتحادیه اروپا در صادرات به ایران داشته است به طوری که ۳۰ درصد کل صادرات اروپا به ایران از مقصد آلمان بوده است. در عین حال سهم این کشور از صادرات اتحادیه اروپا به ایران کاهش داشته است. آلمان در مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد از کل صادرات کشورهای اروپایی به ایران را به خود اختصاص داده بود.

این کشور در ۱۱ ماهه ۲۰۲۳ همچنین ۲۱۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است.

*رشد قابل توجه تجارت ایران و اروپا در نوامبر ۲۰۲۳

بر اساس این گزارش تجارت ایران و اتحادیه اروپا در یازدهمین ماه ۲۰۲۳ شاهد رشد قابل ملاحظه ای نسبت به ماه قبل از آن بوده است. در حالی که طی ماه اکتبر ۲۰۲۳ تجارت دو طرف ۳۶۵ میلیون یورو گزارش شده بود این رقم در ماه نوامبر با رشد ۲۴ درصدی به ۴۵۳ میلیون یورو افزایش یافته است.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه نوامبر با رشد ۲۱ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به ۳۷۰ میلیون یورو رسیده است. واردات این اتحادیه از ایران در این ماه نیز ۴۰ درصد افزایش یافته و به ۸۳ میلیون یورو بالغ شده است.

ایتالیا بزرگترین وارد کننده کالا از ایران در ماه نوامبر ۲۰۲۳ بوده و ۲۱.۹ میلیون یورو از ایران در این ماه واردات داشته است. واردات ایتالیا نسبت به ماه قبل از آن دو برابر شده است. واردات اسپانیا نیز از ایران در ماه نوامبر با رشد ۵۳ درصدی به ۸.۶ میلیون یورو و واردات آلمان با رشد ۷۸ درصدی به ۱۸.۹ میلیون یورو رسیده است.

رومانی بزرگترین صادرکننده اروپایی به ایران پس از آلمان طی ماه نوامبر بوده است. صادرات رومانی به ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۳۰ برابر شده است. این کشور که در ماه اکتبر ۱.۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود در ماه نوامبر ۴۲.۳ میلیون یورو صادرات به ایران داشته است.

صادرات اتریش به ایران نیز در ماه نوامبر با رشد ۵۰ درصدی به ۱۸ میلیون یورو و فرانسه با رشد ۳۱ درصدی به ۲۳.۸ میلیون یورو رسیده است. صادرات هلند، ایتالیا، اسپانیا و بلغارستان به ایران نیز از ۵ تا ۳۰ درصد رشد داشته است. صادرات آلمان به ایران بدون تغییر در سطح ۱۰۱ میلیون یورو باقی مانده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین