شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 1:11:45 PM
جلسه ویژه رئیس‌جمهور با تیم اقتصادی برگزار شد

یکی از انتقاداتی که نمایندگان در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۳ مطرح می‌کردند، احتمال ایجاد شرایط رکود تورمی در سال آینده بود. برخی معتقد بودند که با بودجه ۱۴۰۳ و در صورت ادامه روند فعلی، دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد که در برنامه هفتم توسعه بر آن تاکید داشته، غیر‌ممکن خواهد بود.
واحدهای تولیدی در کانون توجه دولت

حالا اما با جلسه‌ای که روز گذشته رئیس‌جمهور با برخی وزرا و معاونین اقتصادی دولت برای بررسی مسائل و نیازهای بخش تولید برگزار کرده، می‌توان امیدوار بود که اقداماتی در جهت حمایت از واحدهای تولیدی، کشاورزی، صنعتی و معدنی و در نتیجه کمک به رشد اقتصادی انجام شود.

در جلسه پاستور چه گذشت؟
ابراهیم رئیسی روز گذشته در نشستی با گروه وزرا و معاونین اقتصادی دولت که برای بررسی مسائل و نیازهای بخش تولید برگزار شده بود، آخرین وضعیت واحدهای تولیدی کشاورزی، صنعتی و معدنی را ارزیابی کردند.

در این جلسه وزرا و معاونین رئیس‌جمهور گزارش‌هایی از اقدامات انجام شده برای تامین نیازها و رفع مسائل بخش‌های مختلف تولیدی ارائه کردند.

همچنین مقرر شد برای استمرار ارتقا و رشد تولید و بهبود عملکرد واحدهای تولیدی تدابیر و هماهنگی‌های لازم بین وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف در راستای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود و نیز تامین نیازهای مالی و انرژی این واحدها در ماه‌های باقیمانده از سال جاری و سال ۱۴۰۳ به عمل‌ آید.

رشد اقتصادی با رفع موانع تولید
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر لزوم رفع موانع تولیدکنندگان گفت: سیاست‌هایی که توسط بانک مرکزی اعمال شده، بیشتر در جهت کنترل تورم بوده و این موضوع موجب شد واحدهای تولیدی با مشکلاتی مواجه شوند.

بر همین اساس واحدهای تولیدی در شرایط رکود گرفتار شدند. بنابراین نیاز است که موانع و مشکلاتی که پیش پای تولیدکنندگان وجود دارد، برداشته شود.

او تاکید کرد: رشد ۸ درصدی را در برنامه هفتم هدف‌گذاری کردیم و باید برای دستیابی به آن موانع را از سر راه تولید ‌برداریم و برای تامین مالی تولیدکنندگان کمک کنیم. بنابراین در این راستا باید تلاش کنیم گره‌هایی را که پیش پای تولیدکنندگان وجود دارد، برطرف کنیم.

فشار تحریم‌ها، فشار تامین نقدینگی و عدم سهولت فضای کسب‌و‌کار و عدم انجام کارها به صورت الکترونیکی موجب شده تا مشکلاتی متوجه واحدهای تولیدی شود.
این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تصریح کرد: در نشست‌ها و جلساتی که نمایندگان با مسوولان مربوطه دارند، شکایت‌های قابل توجهی از ناحیه واحدهای تولیدی عنوان می‌شود و اعتقاد بر این است محدودیت‌هایی که بانک مرکزی برای تامین ارز یا تامین تسهیلات ایجاد کرده، ممکن است که نتواند انتظارات فعالان این بخش را برطرف کند.

از سوی دیگر رشد قابل توجه درآمدهای مالیاتی موجب شده تا فشار سازمان امور مالیاتی هم اضافه شود. بنابراین نیاز است که هماهنگی‌هایی انجام و در مجموع به نحوی عمل شود که مشکلات واحدهای تولیدی حل شود و شاهد تحقق رشد ۸ درصدی باشیم تا عقب‌افتادگی‌هایی را که در طول دهه ۹۰ داشتیم، جبران کنیم و رشد مثبتی را در سال جاری داشته باشیم. باید چرخ اقتصاد کشور روغن‌کاری و موانع برطرف شود که بتوانیم فضای مساعدی برای جهش رشد داشته باشیم.

قادری با اشاره به نقش صنعت و خدمات در رسیدن به رشد ۸ درصدی،‌ تاکید کرد: با توجه به خشکسالی که در کشور حاکم است، بخش کشاورزی شاید نتواند کمکی به رشد و توسعه اقتصادی کشور کند و در عمل مشکلاتی را پیش می‌آورد. در این شرایط حداقل بخش صنعت و خدمات شاید بتواند بار رشد و توسعه را بر عهده بگیرد و کمک کند که مشکلات حل شود.

جلسه برای ارتقا و رشد تولید بود
همچنین اللهویردی‌دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان، اظهار کرد: تولید اساسی‌ترین بخش اقتصاد است و واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی با مشکلاتی در زمینه تامین منابع و تامین مواد اولیه کالاها مواجه هستند و این مشکلات برای واحدهای تولیدی بزرگ مخصوصا در تولید مواد معدنی و صنعتی بیشتر است.

او تاکید کرد: جلسه رئیس‌جمهور با معاونین و وزرا برای ارتقا و رشد تولید را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم دولت به وضعیت واحدهای تولیدی کشاورزی، صنعتی و معدنی توجه کند و به واقع انتظار این است که به صورت آسیب‌شناسانه موضوع را بررسی کنند و آمار، ارقام و گزارش دقیق ارائه شود.

باید راهکار و تدابیر لازم بر اساس آنچه در برنامه هفتم توسعه مصوب شد، گرفته شود تا در سال آینده شاهد تورم بیشتر، رکود یا رکود- تورمی و گرانی نباشیم و در زمینه واحدهای تولیدی سال خوبی داشته باشیم که رو به توسعه باشد. از سوی دیگر امیدواریم که مردم در زمینه تامین کالاهای اساسی و ضروری مشکل نداشته باشند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: ما کشوری تحت تحریم هستیم و تورم در کشورمان بالا است و این موضوع بر اقتصاد، تولید و مردم فشار می‌آورد. بنابراین طبیعی است که دولت باید به این موضوع فکر کند و اقدامات لازم را انجام دهند تا فشار بر مردم کم شود و جلوی رشد تورم را بگیرند و رشد اقتصادی متناسب با آنچه در برنامه پیش‌بینی شده محقق شود.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین