شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 3:22:55 PM

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در سال میلادی ۲۰۲۴، یعنی سال جاری میلادی به ۳.۷ درصد خواهد رسید.
پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴

به گزارش اقتصادنامه به نقل ایسنا، درگیری در خاورمیانه، عدم اطمینان در مورد پیش‌بینی‌های رشد این منطقه را افزایش داده است. با فرض اینکه این درگیری تشدید نشود، پیش‌بینی می‌شود رشد منطقه منا (MNA) در سال میلادی ۲۰۲۴ به ۳.۵ درصد برسد و در سال ۲۰۲۵ بالاتر از آنچه قبلا پیش‌بینی شده بود به میزان ۰.۲ و ۰.۵ درصد شود.

این تجدیدنظرهای صعودی بر اساس بهبود عملکرد اقتصادی در میان صادرکنندگان نفت، ناشی از بازگشت قوی‌تر در فعالیت‌های نفتی و رشد صادرات است.

پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی عربستان سعودی به ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۴.۲ درصد در سال ۲۰۲۵ بازگردد و با وجود تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت برای اوایل سال جاری، انتظار می‌رود تولید و صادرات نفت این کشور افزایش یابد. به‌ عنوان بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰ دولت عربستان سعودی، سرمایه‌گذاری مرتبط با فعالیت‌های غیرنفتی نیز محرک اصلی رشد آینده خواهد بود.

پیش‌بینی شده است که افزایش تولید نفت به افزایش رشد در سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کمک خواهد کرد.

در میان دیگر صادرکنندگان نفت، انتظار می‌رود رشد در الجزایر و عراق افزایش یابد اما در جمهوری اسلامی ایران و لیبی کند شود. در الجزایر و عراق، گسترش تولید نفت در نتیجه کاهش تولید آرام در اوایل سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌شود که به رشد سریع‌تر کمک می‌کند. در مقابل، در جمهوری اسلامی ایران و لیبی با تثبیت تولید نفت، رشد متوسط پیش‌بینی می‌شود.

در واردکنندگان نفت، جمع‌آوری ضعیف درآمد و افزایش پرداخت‌های بهره باعث افزایش کسری‌های مالی می‌شود، در حالی که رشد ضعیف کاهش تولید را نسبت به پیش‌بینی‌های قبل از همه‌گیری تشدید و پیشرفت در کاهش فقر را کند می‌کند.

بانک جهانی در گزارش وضعیت اقتصادی غرب آسیا و شمال آفریقا (منا) پیش‌بینی کرد، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ به ۳.۷ درصد برسد و در این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی ۴.۲ درصد برآورد شده است.

در گزارش نهاد بین‌المللی اقتصادی آمده است که بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۴ در این منطقه مربوط به جیبوتی با ۵.۱ درصد است سپس کشور عراق با ۴.۲ درصد، لیبی و عربستان با ۴.۱ درصد قرار دارند و بدترین رشد اقتصادی مربوط به نوار غزه با منفی ۶.۰ درصد است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین