شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 11:52:33 AM

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و امور توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کریدور شمال جنوب محور تحقق اهداف اقتصاد دریا محور ایران خواهد بود.
کریدور شمال جنوب محور تحقق اهداف اقتصاد دریا محور ایران

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و امور توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تأکیدات رهبر معظم انقلاب، گفت: به منظور تحقق فرامین ۹ گانه رهبر معظم انقلاب در خصوص ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، ظرفیت‌های کریدور شمال جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت ویژه در همایش اقتصاد دریا محور ایران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این رویداد طی روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور مدیران، مسؤولان و فعالان این حوزه برگزار خواهد شد، افزود: آنچه در فرامین ۹ ماده‌ای ابلاغی از سوی رهبر انقلاب به عنوان یک ضرورت ملی مطرح شده این است که ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه و ممتاز جغرافیایی و قرار داشتن بین دو دریا از یک فرصت استثنایی بین‌المللی برخوردار است.

این مسؤول تاکید کرد: بر اساس همین فرامین ایران با برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و همچنین جزایر استراتژیک با ظرفیت‌های فراوان باید در بخش‌های ساحلی، فراساحلی و دریایی از این ظرفیت به عنوان یک محرک و محور توسعه بهره‌گیری کند.

سرایی، با اشاره به اینکه تحقق این امر بدون شک جایگاه ویژه منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا برای کشورمان رقم خواهد زد، متذکر شد: به همین منظور کریدور شمال جنوب نقش بسیار ویژه‌ای در افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی و بین وجهی در سطوح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایفا خواهد کرد. در این همایش که به منظور تحقق اهداف اقتصاد دریا محور پایه گذاری شده، هدف گذاری اصلی تبیین سیاستگذاری یکپارچه در حوزه‌های دریایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تمام دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای تحقق اهداف مورد نظر خواهد بود.

سرایی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر توسعه اقتصاد دریا محور طی یک دوره ۱۰ ساله، اضافه کرد: برای دستیابی به نرخ رشد دو برابری این بخش در اقتصاد کشور تمام تلاش دستگاه‌های متولی حوزه دریایی، ایجاد بستر و زمینه افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی، و از همه مهم‌تر توسعه فعالیت‌های دانش محور و دانش بنیان در دستور کار خواهد بود.

وی با بیان اینکه از زمان ابلاغ این فرامین ۹ گانه شاهد تکاپو و افزایش انگیزه فعالان حوزه اقتصاد دریا در سطح کشور هستیم، افزود: همزمان با برپایی همایش اقتصاد دریا محور ایران در تلاش هستیم تا زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای در قالب عملکرد کریدور شمال جنوب با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس را مورد ارزیابی قرار دهیم.

سرایی با اشاره به ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای کشور برای پیشبرد این اهداف تاکید کرد: طبق مطالعات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بندر چابهار به عنوان دروازه‌ای جدید برای توسعه خدمات چند وجهی کریدور شمال جنوب در نظر گرفته شده و بنا است تا در این همایش ابعاد مختلف آن مورد ارزیابی قرار گیرد. بدون شک بنادر ایران به عنوان پیشران ارزش افزوده زنجیره تأمین و افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی و ترانزیت در شبکه حمل و نقل ترکیبی کریدور شمال جنوب خواهند بود و مصمم هستیم تا با هم افزایی ایده‌ها و راهکارهای مختلف مسیر تحقق این اهداف را کوتاه‌تر کنیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین