شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 4:31:47 PM

رییس فراکسیون هوش مصنوعی در مجلس شورای اسلامی معتقد است که در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ارتباطات ناکافی بوده و نیازمند اصلاح مدل کسب و کار است که تعرفه یکی از اجزای آن به شمار می‌رود و این خلاء باید جبران شود تا کشور بتواند برای تحقق تحول دیجیتال آماده شود.
لزوم اصلاح مدل کسب و کار و تعرفه‌ها برای تحقق تحول دیجیتال

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایسنا، رضا تقی پور- رییس فراکسیون هوش مصنوعی در مجلس شورای اسلامی- در حاشیه برگزاری بیست و چهارمین تلکام با بیان اینکه منحنی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ارتباطات ناکافی بوده و نیازمند اصلاح مدل کسب و کار است که تعرفه یکی از اجزای آن به شمار می‌رود؛ افزود: این خلاء باید جبران شود تا کشور بتواند برای تحقق تحول دیجیتال آماده شود.

وی افزود: در هر کسب و کاری، مدل کسب و کار مناسب و موثر یکی از ارکان اصلی حکمرانی در سطح ملی به شمار می‌رود و مدل‌های کسب و کار باید اقتصادی باشند تا بتوانند پاسخگوی سرمایه‌گذاری‌ها باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحول دیجیتال را باید از مخابرات شروع می‌کردیم، افزود: امیدوارم با تحول در کسب و کارها و خدمات با ورود به فناوری‌های برهم‌زن مثل هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، زودتر این فناوری‌ها به مرحله اجرایی کامل برسند

به گفته تقی پور، مخابرات و ارتباطات، تامین‌کننده زیرساخت تحول دیجیتال هستند. اگر بخواهیم تحول دیجیتال صورت بگیرد باید زیرساخت‌ها را به روز کنیم و ظرفیت‌ها را در قالب شبکه ملی اطلاعات بالا ببریم.

وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه، احکام حوزه ارتباطات بی‌سابقه است و امیدوارم شرکت‌ها از فرصت‌ها استفاده کنند و به روزرسانی و آمادگی زیرساخت‌ها برای تحقق تحول دیجتال فراهم شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فراکسیون هوش مصنوعی مجلس چندین پیشنهاد با مشارکت فعالان حاکمیتی و خصوصی برای برنامه هفتم توسعه ارایه داده بود، عنوان کرد: چندین ماده برای برنامه هفتم پیشنهاد دادیم که از میان آنها ماده ۴۸ نهایی شد که مرکز ملی فضای مجازی با همکاری وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری ظرف شش ماه بعد از ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه باید برنامه هوش مصنوعی را تدوین کنند و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسانند.

بحث اصلاح تعرفه‌های ارتباطی و سرمایه گذاری در این بخش، مسئله‌ای است که مسئولان و متخصصان حوزه ارتباطات از جمله مدیرعامل یک شرکت اینترنتی به آن اشاره کرده و گفته است حلقه مفقوده در صنعت تلکام، مقوله سرمایه‌گذاری است که طی سالیان اخیر به شدت کاهش یافته است.

وی معتقد است اگر نگران رونق تولید و تحرک مثبت اقتصادی هستیم، باید اکوسیستم تلکامی کشور را به سمت اقتصادی شدن ببریم و بنابراین باید پاسخ مناسبی به مطالبات اقتصادی و تعرفه‌ای اپراتورها داده شود و زمانی می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود که دست اپراتورها برای سرمایه‌گذاری باز باشد.

گفتنی است بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام (مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال) با شعار تحول دیجیتال و اتصال پذیری، با حضور مسئولان آغاز به کار کرده و بنا بر اعلام، میزبان ۱۶۰ شرکت داخلی و خارجی است که رشد ۱۲۵ درصدی نسبت به سال‌های گذشته دارد. 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین