شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 9:23:32 PM
بانک جهانی اعلام کرد

بانک جهانی اعلام کرد که اقتصاد ایران برای چهارمین سال متوالی در مسیر رشد قرار دارد و این رشد تحت تاثیر بخش نفتی است.
رشد اقتصادی ایران در چهارمین سال متوالی

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایسنا، بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده است که اقتصاد ایران نرخ رشد متوسط ۳.۸ درصدی را در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حفظ کرد که پایداری این رشد با عملکرد بخش خدمات و تولید همراه بود.

صنعت نفت نیز با عرضه پایین بازارهای جهانی نفت رشد کرد و مصرف خصوصی به‌عنوان محرک اصلی رشد تولید ناخالص داخلی عمل کرد، در حالی که مصرف دولتی به صورت واقعی برای رفع کسری بودجه کاهش یافت.

بر این اساس، صادرات و واردات نیز گسترش یافتند و سرمایه‌گذاری قوی در ماشین‌آلات باعث رشد در آمار سرمایه‌گذاری شد.

کاهش انتظارات تورمی و تثبیت نرخ ارز به کاهش تورم ماهانه کمک کرد که با دسترسی به وجوه مسدود شده در خارج از کشور همراه شد و تا حدی کمک‌کننده به کاهش فشارهای نرخ ارز بوده است.

افزایش اخیر صادرات نفت به کاهش کسری بودجه و بهبود حساب جاری کمک کرده است. از سه ماهه دوم سال جاری، صادرات نفت بالاترین سطح خود را از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا در سال ۱۳۹۷ به ثبت رسانده است.

با وجود افزایش واردات، صادرات نفت بالاتر در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ باعث مازاد حساب جاری (۱۴.۴ میلیارد دلار) شد که با کسری خالص حساب سرمایه (۱۴.۶ میلیارد دلار آمریکا) جبران شد و هفتمین سال متوالی خروج خالص سرمایه را رقم زد.

پیش‌بینی می‌شود که بهبود در بخش صادرات نفت در نیمه اول ۱۴۰۲-۱۴۰۳ علیرغم کسری تجاری غیرنفتی، موجب شود تا مازاد تجاری کل همچنین رشد تولید ناخالص داخلی در میان‌مدت حفظ شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین