يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 12:28:48 AM
دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ضمن اعلام اینکه تاکنون ۳۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد محقق شده است، گفت: مفهوم گسترش فعالیت در مناطق آزاد گسترش واردات بی‌رویه نیست؛ بلکه منظور، انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج است.
۳۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد محقق شده است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایسنا، حجت عبدالملکی با اشاره به بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: مناطق آزاد باید به‌عنوان موتور محرکه اقتصادی کشور به جایگاه اصلی خود بازگردد. مفهوم گسترش فعالیت در مناطق آزاد گسترش واردات بی‌رویه نیست؛ بلکه منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج است.

طراحی مدل معرفی ظرفیت‌های مناطق آزاد برای فعالان اقتصادی بین‌المللی

وی ادامه داد: تحقق چنین امری نیازمند سرمایه‌گذاری است و بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان انتظار گسترش اشتغال، تولید و رفاه اقتصادی را داشت. از ابتدای امسال طراحی پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای معرفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به فعالان اقتصادی بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به فلسفه تأسیس مناطق آزاد گفت: تأسیس مناطق آزاد در راستای دستیابی به اهدافی چون توسعه اقتصاد ملی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد است. در همین راستا طی چهار مرحله بسته‌های اقتصادی مناطق آزاد رونمایی شده که ارزش آن ۲۰ میلیارد یورو معادل ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است.

عبدالمکی با بیان اینکه پروژه‌های سرمایه‌گذاری ابزاری برای معرفی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری مناطق به فعالان اقتصادی محسوب می‌شود، گفت: مطالعات اولیه هر کدام از این پروژه‌ها انجام شده، زیرساخت‌ها فراهم و مجوز بی‌نام آن صادر شده است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد، پلی میان اقتصاد داخلی و جهانی با نگاه رشد تولید داخل، افزایش صادرات، انتقال تکنولوژی است، گفت: با توجه به نگاه دولت سیزدهم و تأکیدات مقام معظم رهبری مبتنی‌بر توسعه اقتصاد غیرنفتی، مناطق آزاد می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، چراکه هم‌اکنون یک‌سوم از صادرات غیرنفتی کل کشور از مبدا این محدوده‌ها بوده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد محدودیتی وجود ندارد، گفت: تاکنون ۳۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد محقق شده است و در سه ماه پایانی امسال نیز به‌دنبال تحقق تقاضاهای ثبت‌ شده و آغاز فرایند احداث خواهیم بود.

عبدالملکی با اشاره به ظرفیت‌های و مزیت‌های اقتصادی مناطق آزاد ایران برای سرمایه‌گذاری گفت: بیش از ۷۰ درصد ترانزیت از این مبادی است، اما مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سطح بین‌الملل شناخته شده نیست که با حضور در رویدادهای داخلی و خارجی در تلاش برای معرفی بیشتر هستیم.

استفاده از ظرفیت پیمان‌های شانگهای و بریکس در راستای ارتباطات تجاری مناطق آزاد

وی با بیان اینکه مناطق آزاد نقاط اصلی ارتباط با سازمان‌های همکاری‌های بین‌المللی هستند، گفت: ایران می‌تواند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق منطقه ارس، کشورهای حاشیه دریای خزر از انزلی، اتحادیه شانگهای از قشم، گروه بریکس از کیش و هند از چابهار ارتباط تجاری برقرار کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه در هشت ماهه امسال در پنج رویداد بین‌المللی و چهار نمایشگاه داخلی حضور داشتیم، افزود: به‌زودی نیز در رویداد کشور هند شرکت می‌کنیم، زیرا به‌دلیل ظرفیت بالا با شناخته شدن بیشتر، تقاضای بیشتری را جذب خواهند کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین