شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 4:05:20 PM

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران گفت: باطله‌ها و لجن طلا خودش حاوی یک بخش اندکی طلاست ولی تاکنون استفاده نمی‌شد، اما از این به بعد برای مدیریت باطله برنامه داریم که این‌ها را باز به چرخه فرآوری برگردانیم.
مزایده لجن طلا برای اولین بار

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، محمد پروین اظهار کرد: شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی زرشوران یکی از مجموعه‌های بزرگ اقتصادی، صنعتی و تولیدی کشور است که وسعت این معدن بزرگ ۵۹ کیلومترمربع با خط تولید ۱۵۰هکتاری است.

وی گفت: این معدن هم‌اکنون ۵۰ میلیون تن کان سنگ طلا ذخیره دارد که برای حداقل بین ۶۰ تا ۱۰۰ سال آینده جوابگوست، البته اکتشافات جدید هم در این معدن در حال انجام است و مطمئناً این رقم افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل طلای زرشوران اضافه کرد: در شرایط فعلی خط تولیدی که در پایین‌دست معدن طراحی و احداث شده است با ظرفیت اسمی تولید سالانه یک‌هزار و ۵۰۰ کیلو طلا فعالیت می‌کند، اما پس از استخراج و انتقال خاک از معدن و عملیات فرآوری در نهایت به شمش طلا با عیار ۲۴ و خلوص ۹۹۹ تبدیل می‌شود و در بورس کالای ایران به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه این مجموعه یک بنگاه اقتصادی بزرگ و یک سرمایه ملی برای کشور است گفت: سهام آن صددرصد دولتی و زیرمجموعه وزارت صمت و سازمان ایمیدرو است که برای آینده این مجموعه نیز طرح توسعه‌ای با اعتباری حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که هم‌اکنون اجرای آن در دستور کار قرار دارد.

پروین ابراز کرد: با اجرای این طرح توسعه‌ای ظرفیت تولید این مجموعه به بالای سه تن افزایش پیدا می‌کند و برای ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند که در بحث توسعه اقتصادی ملی و منطقه‌ای تأثیر بسیار بسزایی خواهد داشت.

وی گفت: هم‌اکنون نیز برای ۱۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد شده است که در مجموعه مشغول به کار هستند و بیش از ۳ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم فعالیت دارند.

مدیرعامل طلای زرشوران درباره اکتشاف جدید این معدن نیز گفت: اکتشافات جدید ما در همان محدوده اطراف معدن (پیت) فعلی است که چند سال بود استخراجی در آن انجام نمی‌شد و اکنون برای ۵ هزار متر استخراج جدید را شروع کردیم و به‌زودی استخراج جدید انجام خواهد شد و نتایج آن نیز ظرف چند ماه آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی همچنین درباره مدیریت باطله‌های معدنی گفت: باطله‌های معدنی ما، چون خودش حاوی یک بخش اندکی طلاست و تاکنون استفاده نمی‌شده است، اما از این به بعد برای مدیریت باطله برنامه داریم که این‌ها را باز به چرخه فرآوری برگردانیم.

پروین افزود: البته ما، چون خودمان خاک داریم و خاک خودمان نیز هر لحظه آماده فرآوری است، شاید بهره‌برداری و بازگرداندن این لجن‌های طلا که هم‌اکنون موجود است، به چرخه فرآوری برای خود ما مقرون به صرفه نباشد، اما خیلی از بخش‌های غیردولتی هستند که کار تولید طلا را انجام می‌دهند و خاک ندارند آن‌ها می‌توانند از این باطله‌ها استفاده کنند.

وی گفت: ما برنامه داریم که در آینده اگر بتوانیم این لجن‌های طلا را از طریق مزایده به فروش برسانیم که باز این در چرخه تولید قرار گیرد و طلای موجودش استحصال شود و به اقتصاد ملی کشور تزریق شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین