يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 12:17:11 AM

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی از رشد ۱۱ درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات مالی خارجی در پایان نیمه نخست ۲۰۲۳ خبر داد.
سپرده‌های ارزی ایران با رشد ۱۱ درصدی از ۲۰ میلیارد دلار گذشت

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در پایان نیمه نخست ۲۰۲۳ با رشد ۱۱ درصدی معادل ۲ میلیارد و ۳۱ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در پایان نیمه نخست ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار اعلام شده بود که این رقم در پایان ژوئن ۲۰۲۳ به ۲۰ میلیارد و ۹۴ میلیون دلار افزایش یافته است.

از کل سپرده‌های ۲۰ میلیارد دلاری خارجی ایران در پایان ژوئن ۲۰۲۳، بیش از ۱۱ میلیارد و ۴۹ میلیون دلار نزد بانک‌ها بوده است. همچنین ۹ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار از این سپرده‌ها در قالب یورو و فقط ۴۶۵ میلیون دلار در قالب دلار نگهداری می‌شود.

اختلاف میان سپرده‌ها و تعهدات ایران در برابر ۴۴ بانک بررسی شده در این گزارش در پایان نیمه نخست ۲۰۲۳ به ۱۹ میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، تعهدات ایران نسبت به این بانک‌ها در پایان ژوئن ۲۰۲۳ با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. تعهدات ایران نسبت به این بانک‌ها در پایان ژوئن ۲۰۲۲ بالغ بر یک میلیارد و ۸۹۹ میلیون دلار بود که در پایان ژوئن ۲۰۲۳ این رقم به ۹۹۱ میلیون دلار کاهش یافته است.

از کل تعهدات ۹۹۱ میلیون دلاری خارجی ایران، ۵۱۲ میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران به بانک‌های خارجی بوده است. همچنین بیشتر این تعهدات یعنی ۹۰۸ میلیون دلار در قالب یورو بوده است.

بر اساس این گزارش، کل مراودات مالی ایران با بانک‌های ۴۴ کشور خارجی در نیمه نخست ۲۰۲۳ با رشد پنج درصدی نسبت به پایان ژوئن ۲۰۲۲ مواجه شده و به ۲۱ میلیارد و ۸۵ میلیون دلار رسیده است. این رقم در پایان ژوئن ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۹۶۲ میلیون دلار گزارش شده بود.

مقر اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در شهر (بازل) در سوییس است و گزارش‌های آن با عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود. در این گزارش‌ها سپرده‌ها و تعهدهای مجموعه‌ای از بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی غیر بانکی متعلق به ۴۴ کشور جهان که عمدتاً اروپایی هستند عرضه می‌شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین