شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 6:34:59 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:74686
  • زمان انتشار:شنبه 15 مهر 1402-13:19
  • کاربر:

رئیس سازمان بورس با اشاره به افتتاح بازار توافقی در فرابورس گفت: در نخستین گام، معاملات سه مجموعه در بازار توافقی فرابورس ایران، کلید خورد.
بازار توافقی در فرابورس کلید خورد/ عشقی: راه اندازی OTC مهمترین ماموریت فرابورس است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در نشست افتتاحیه «بازار توافقی فرابورس ایران»، اظهار کرد: افتتاح بازار توافقی اتفاق بسیار مهمی است. در همین راستا باید متذکر شد که روند توسعه فرابورس با شتاب مناسبی ادامه پیدا کرده است. یکی از ایرادات جدی که در بازار پایه می‌دیدیم این است که تفاوتی با بازار شرکت‌های پذیرفته شدن نداشت.

وی افزود: وقتی به تابلو نگاه می‌کردید سهم‌های پذیرفته شده با شرکت‌های پایه تفاوت چندانی نداشت که می‌توانست ریسک های زیادی را تحمیل کند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: عمده شرکت‌های پایه مواردی هستند که امکان حضور در بازارهای بالاتر را ندارند. البته برخی شرکت‌ها این امکان را دارند و در سال گذشته این اتفاق برای ۶ شرکت رخ داد. با این وجود اکثر شرکت‌های پایه بدون پذیرش بازگشایی شده‌اند و معامله می‌شوند. عمدتا در زمان‌هایی که بازار با فراز و فرود مواجه است، نوسان این سهم ها بالا است. به همین دلیل در نیمه دوم سال گذشته شرکت فرابورس پیشنهادی مبنی بر راه اندازی بازار توافقی را ارائه کرد. راه اندازی OTC یا معاملات بدون کارگزار، در حقیقت ماموریت اصلی بازار فرابورس نیز هست.

وی با اشاره به اینکه، بحث‌های فنی متعددی در این خصوص وجود داشت، گفت: پیام ما درباره راه اندازی بازار توافقی این است که تفاوت جدی بین شرکت‌های پذیرفته شده و پذیرفته نشده ایجاد کنیم.

عشقی افزود: پیشنهاد ما به شرکت‌ها این است که اقدام به پذیرش در بورس کنند. در این بازار سهام‌داران باید بیانیه ریسک را امضا کنند. اثر دامنه نوسان شرایط سخت‌تری نسبت به بازار اصلی دارد. به عبارت دیگر دامنه بازتر است. به این ترتیب امکان فعالیت با محدودیت کمتر فراهم است. تجارب بین‌المللی نیز نشان داده است که بازاری مانند بازار پایه ما مشابهی ندارد که سهم های لغو پذیرش شده بیایند.

محمد علی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه زیرساخت و سیاستی که فرابورس در رابطه با بازار پایه داشته است در فرابورس خود را نشان داده است، گفت: در حالی که بازار اول و دوم ۱۵۰ درصد رشد داشته است، بازار پایه ۷۰ درصد رشد کرده که نشان دهنده تمایل بیشتر به سرمایه‌گذاری های کم ریسک است. میزان سرمایه شناور شرکت ها به ۲۷ درصد افزایش یافته که نشان دهنده شناورتر شدن بازار است.

وی افزود: در شش ماه امسال ۹ شرکت در بازار توافقی داشتیم که ۸۰ درصد رشد داشته است. در مجموع شرکت‌های پذیرفته شده ۱۶ شرکت پذیرفته شده که بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. در بعد تامین مالی جمعی، ۸۰ طرح تامین مالی شده است. ۱۲ etf پذیره نویسی شده است. عملا تامین مالی نسبت به گذشته خرد تر شده و ۷ شرکت به ۲۱ شرکت رسیده است.

شیرازی گفت: جلسه امروز یک بازار جدید نسبت به گذشته است و تلاش داریم تا بازار OTC (معاملات بدون کارگزار) را فعال کنیم. برای هر سرمایه‌گذاری یک ابزار داریم چه از نظر تنوع و چه از نظر اندازه. در بعد OTC اقدامات خوبی در دنیا انجام شده است. امروز ۴۰ درصد بازار سرمایه آمریکا مربوط به این مسئله است و در سال ۲۰۱۸ این رقم بیش از ۳۰ درصد است. در هند ارزش معاملات OTC ، ۴۴۲ میلیارد دلار بوده است. بخشی از اقتصاد ما نیاز به OTC دارد تا شرکت‌هایی که امکان ورود به بورس ندارند بتوانند از این امکان استفاده کنند. امیدواریم در کنار بازار توافقی و فعال شدن OTC باشیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین