شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 6:23:07 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:72554
  • زمان انتشار:سه شنبه 13 تير 1402-17:48
  • کاربر:.

عملیات اجرایی پروژه بزرگترین کارخانه کنسانتره غرب کشور با ظرفیت سالانه ۲ میلیون تن به همت شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور روز سه شنبه با حضور استاندار کردستان آغاز شد.
آغاز عملیات اجرایی بزرگترین کارخانه کنسانتره غرب کشور به همت صبانور
به گزارش اقتصادنامه، معدن گلالی در ۱۱ کیلومتری سه راهی جاده سنقر واقع شده و براساس اکتشافات انجام شده ذخیره قطعی این معدن ۱۸ میلیون تن است. سنگ آهن مورد نیاز واحد تولید کنسانتره گلالی توسط این معدن تامین می‌شود که برای تولید ۲ میلیون تن کنسانتره در این واحد نیاز به چهار میلیون تن سنگ آهن است.

هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث واحد تولید کنسانتره گلالی سرمایه گذاری انجام می‌شود و با بهره برداری از آن هم برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و یک هزارو ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.
مدیرکل صنعت و معدن کردستان با اشاره به اینکه شرکت معدنی و صنعتی صبا نور در زمینه زنجیره فولاد در کردستان سرمایه گذاری کرده است، اظهار کرد: سال ۱۳۷۲ مجوز اکتشاف در معدن گەلالی قروه صادر شده است. بختیار خلیقی اضافه کرد: سال ۱۳۹۶ هم بحث اکتشاف در حین استخراج این معدن انجام شد و ذخیره قطعی آن هم به ۱۸ میلیون تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مجوز تاسیس این کارخانه کنسانتره در سال ۱۴۰۰ صادر شد، افزود: امیدواریم این واحد در ۲۷ ماه آینده به بهره برداری برسد. مدیرکل صنعت و معدن کردستان میزان سرمایه گذاری در این واحد معدنی را ۲۷ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی آنرا ۲۰۰ نفر خواند و گفت: با بهره برداری از این واحد کنسانتره شاهد شکوفایی صنایع معدنی قروه خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در حاشیه این مراسم اظهار کرد: این واحد تولید کنسانتره جزو ۵۵ پروژه مشمول مطالعات ارزیابی زیست محیطی است.

اقبال حمیدی با اعلام اینکه گزارش ارزیابی اولیه این واحد در کمیته استانی تایید شده است، افزود: برای تایید نهایی این گزارش به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده است. وی ادامه داد: براساس این مطالعات انجام شده واحد تولیدی ملزم به بهره مندی از تجهیزات به روز برای کاهش و کنترل آلاینده و مدیریت پسماند است.

سرمایه گذاری افزون بر ۴۰۰ میلیون یورو در صنعت فولاد کردستان

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات هم در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: توسط این شرکت سه پروژه سرمایه گذاری در استان کردستان را در حال اجرا دارد که یکی از آن‌ها پروژه آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه ۱.۶ میلیون تن و سرمایه گذاری افزون بر ۱۳۰ میلیون یورو است که ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اردشیر سعدمحمدی ادامه داد: پروژه فولاد قروه با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن و سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی از دیگر پروژه‌های ما در استان است که قرارداد اجرای آن به زودی نهایی می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد کارخانه کنسانتره ۲ میلیون تنی گلالی قروه هم از دیگر پروژه‌های در حال اجرای شرکت صبانور است و امید می‌رود تا ۲ سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور هم در مراسم آغاز عملیات اجرایی کارخانه کنسانتره گلالی با اشاره به فعالیت پنج ساله این شرکت در کردستان، اظهار کرد: این شرکت در ۲ استان کردستان و همدان سرمایه گذاری کرده و بزرگترین شرکت معدنی غرب کشور است.

کلانتری با بیان اینکه واحد تولید کنسانتره گلالی قروه بزرگترین واحذ کنسانتره غرب کشور است، افزود: ظرفیت سالانه این واحد یک میلیون تن بود که با انجام اکتشافات جدید در معدن گلالی قروه به ۲ میلیون تن افزایش داده شد.

وی میزان سرمایه گذاری در این واحد را هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواند و اضافه کرد: پیش بینی شده پروژه در مهرماه ۱۴۰۴ به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گفت: با بهره برداری از این واحد به طور مستقیم برای ۲۰۰ نفر و غیرمستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

کلانتری با بیان اینکه در مدت اجرای این پروژه برای ۸۵۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد شده است، یادآور شد: برای تولید ۲ میلیون تن کنسانتره نیاز به برداشت چهار میلیون تن سنگ آهن داریم. وی با بیان اینکه ذخیره قطعی معدن گلالی ۱۸ میلیون تن است، ادامه داد: هدف این پروژه تولید کنسانتره سنگ آهن با عیار ۶۷ درصد است.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور از عدم همکاری مدیران میانی دستگاه‌های اجرایی استان گلایه کرد و گفت: ادارات محیط زیست و منابع طبیعی بدون مکاتبه با شرکت و صدور اخطاریه از طریق مراجع قضایی ورود می‌کنند و همین منجر به توقف فعالیت و تولید این شرکت شده است. کلانتری از استاندار درخواست کرد با مدیرانی که مانع از تولید می‌شوند برخورد کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین