شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 11:08:10 PM

طبق اعلام مرکز آمار، در سال ۱۴۰۱ ضریب جینی خانوارهای کل کشور ۰.۳۸۷۷ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۰۶۱کاهش نشان می­دهد.
ضریب جینی خانوارهای ایرانی به ۰.۳۸کاهش یافت

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تغییرات ضریب جینی نشان می‌دهد؛ در سال گذشته ضریب جینی خانوارهای کل کشور ۰.۳۸۷۷ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۰۶۱کاهش یافته است.

همچنین ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۰.۳۶۹۶ و ۰.۳۶۴۳ است که نسبت به سال قبل به ترتیب ۰.۰۰۶۱ کاهش و ۰.۰۰۴۹ افزایش نشان میدهد.

سهم بیست درصد کم‌­هزینه­‌ترین و پرهزینه­‌ترین جمعیت به ترتیب ۶.۰۱ و ۴۶.۲۱ درصد است.

گفتنی است، ضریب جینی عددی است بین صفر و یک که برای سنجش نابرابری درآمدی و مطلوبیت توزیع درآمد از آن استفاده می شود. این ضریب هرچه به صفر نزدیک تر باشد نابرابری درآمدی کمتر و هرچه به یک نزدیک تر باشد وضعیت توزیع درآمد در جامعه نامطلوب تر است.
سال ۱۴۰۱-کل کشور:

سهم بیست درصد کم‌­هزینه­‌ترین و پرهزینه­‌ترین جمعیت به ترتیب ۶.۰۱ و ۴۶.۲۱ درصد است.

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه­‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه­‌ترین به ترتیب ١٢,٨٦، ٧.٦٩ و ٤.١٣ است. شاخص پالما به ۱.۸۲ و شاخص تیل به ۰.۲۵۲۴ رسیده است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.۲۲۴۴ است.
سال ۱۴۰۱– مناطق شهری:

سهم بیست درصد کم هزینه­‌ترین و پرهزینه­‌ترین جمعیت به ترتیب ۶.۵۹ و ۴۴.۹۰درصد است.

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ۱۱.۲۳، ۶.۸۲ و ۳.۸۰ است. شاخص پالما ۱.۶۵ و شاخص تیل ۰.۲۲۹۲ است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.۲۰۳۸ است .

سال ۱۴۰۱– مناطق روستایی:

سهم بیست درصد کم هزینه­‌ترین و پرهزینه­‌ترین جمعیت به ترتیب ٦,٨٩ و ٤٤.٦١ درصد است .

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه­‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه­‌ترین جمعیت در مناطق روستایی به ترتیب ۱۰.۵۵، ۶.۴۷ و ۳.۷۰ است.

شاخص پالما ۱.۶۲ و شاخص تیل در ۰.۲۲۳۹ است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.۱۹۷۰ است.

در سال ۱۴۰۱ در مناطق شهری کمترین ضریب جینی در استان­ کرمان (۰.۲۷۰۰) و بالاترین ضریب جینی در استان­ سیستان و بلوچستان (۰.۴۶۴۷) مشاهده می­‌شود.

همچنین در مناطق روستایی کمترین ضریب جینی مربوط به استان­ ایلام (۰.۲۳۵۴) و بیشترین ضریب جینی مربوط به استان­ همدان (۰.۳۹۱۳) است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین