شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 9:17:44 PM

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به صادرات ۷.۲ میلیارد دلاری ایران به کشورهای غرب آسیا، گفت: تجارت با عربستان با وجود شروع روابط دیپلماتیک، هنوز به صورت رسمی شکل نگرفته است.
صادرات ۷.۲ میلیارد دلاری ایران به غرب آسیا

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، دولت سیزدهم برای خنثی‌سازی آثار تحریم‌ها در خصوص محدودیت‌های صادراتی کشور تدابیری را مد نظر قرار داده که از جمله آنها تمرکز بر استفاده از ظرفیت حدود ۱۵ کشور همسایه است.

بر همین اساس نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای همه این کشورها به صورت جداگانه، طرح‌های راهبردی ۵ ساله با محوریت توسعه زیرساخت‌های تجاری مانند ساماندهی بسترهای حمل و نقل، مبادلات بانکی، گمرکات، استاندارد و… تدوین شده است.

در همین راستا فرزاد پیلتن مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در مورد وضعیت صادرات به کشورهای حوزه غرب آسیا (۹ کشور) طی ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: کشورهای حوزه غرب آسیا شامل کشورهای حوزه خلیج فارس؛ سوریه، لبنان، اردن و ترکیه می‌شود که بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۲ صادرات ایران به این کشورها حدود ۲۰ میلیون ۸۵۰ هزار تن به ارزش حدود ۷ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار بوده است.

پیلتن افزود: به این ترتیب صادرات به کشورهای حوزه غرب آسیا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی حدود ۳ میلیون دلار و از نظر وزنی حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از نظر سهم در میزان صادرات کشور نیز سهم صادرات ایران به این کشورها حدود ۴۵،۴ درصد از مجموع صادرات کشور به جهان بوده که با افزایش حدود ۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.

پیلتن اضافه کرد: همچنین از میان گروه کشورهای فوق عراق، ترکیه و امارات بعد از چین به ترتیب مقاصد دوم الی چهارم صادراتی کشور طی این مدت بوده‌اند.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران افزود: کشورهای عمان، کویت، سوریه، قطر و لبنان نیز به ترتیب در رتبه‌های هفتم و پانزدهم، شانزدهم، هفدهم و بیست و یکم صادراتی کشور قرار داشته‌اند.

وی افزود: صادرات ایران به کشور عراق با ۲۳ درصد رشد از نظر ارزش و ۳۳ درصد از نظر وزنی، ترکیه با کاهش ۳ درصدی از نظر ارزشی و افزایش ۳۵ درصدی از نظر وزنی، امارات با کاهش ۱۸ درصدی از نظر ارزشی و افزایش ۷ درصدی از نظر وزنی، عمان با کاهش ۸ درصدی از جهت ارزشی و افزایش ۱۹ درصدی از نظر وزنی، کویت با کاهش ۳ درصدی از نظر ارزشی و کاهش یک درصدی از نظر وزنی، سوریه با کاهش ۴۳ درصدی از جهت ارزشی و افزایش ۲ درصدی از جهت وزنی، قطر با کاهش ۱۱ درصدی از نظر ارزشی و ۵ درصدی از جهت وزنی و لبنان با کاهش ۱۰ درصدی از نظر ارزش و کاهش ۲۹ درصدی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است‌.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در مورد تجارت با عربستان هم گفت: تجارت با عربستان، با وجود شروع روابط دیپلماتیک دو کشور، هنوز به صورت رسمی و مستقیم بین دو کشور شکل نگرفته، بنابراین در مدت مذکور گزارشی از صادرات ایران به عربستان منتشر نشده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین