شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 2:04:08 PM

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه برخی موانع ترخیص ۴ هزار کشنده موجود در گمرک رفع شده و تنها مسئله تخصیص ارز باقی مانده است، گفت: بانک مرکزی قول ویژه‌ای در تخصیص ارز به صاحبان کشنده‌ها داده است.
جزئیات جدید از رفع موانع ترخیص ۴هزار کشنده‌ وارداتی/ قول ویژه بانک مرکزی برای تسریع در تخصیص ارز

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به سوالی در مورد واردات خودروهای چند ده هزار دلاری فوتبالیست‌ها بدون در نظر گرفتن منشا ارز و از سوی دیگر احتمال متروکه شدن ۱۸۰۰ کشنده به دلیل عدم تعیین منشا ارز گفت: از ظرفیت بند ۳ تبصره ۳۰ و ظرفیت برنامه توسعه، قرار شد تا کشنده‌هایی که زیر سه سال از تولید آنها گذشته باشد وارد کشور شود. در مجموع ۲۵ هزار ۹۸۵ دستگاه وارد کشور شد. از این تعداد ۲۳ هزار و ۷۴۷ کشنده تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۷ اظهار شد. حدود ۲ هزار و ۲۳۸ کشنده اصلا اظهار نشد. ۲۱ هزار و ۶۵۸ دستگاه آن ترخیص شد.
منشا ارز، مجوز استاندارد و راهداری سه عامل بلاتکلیفی ۴ هزار کشنده در گمرک/ قول ویژه بانک مرکزی برای تخصیص ارز

وی افزود: به این ترتیب ۴ هزار دستگاه بدون تعیین تکلیف باقی مانده است. این تعداد دستگاه یا اظهار نشد و یا اینکه اظهار شده اما مجوز تخصیص ارز، مجوز استاندارد یا راهداری را دریافت نکرده است. در گمرک تلاش شد تا با استفاده از ظرفیت تبصره ۳ ماده ۲۴ قانون امور گمرکی حداکثر مهلت را برای واردکنندگان این کشنده‌ها در نظر بگیریم تا متروکه نشوند.

رضوانی فر با بیان اینکه بسیاری از این افراد، رانندگانی هستند که زندگی خود را گذاشته‌اند تا یک کشنده بخرند، گفت: از سوی دیگر به نظر ما کشنده کالای اساسی است چرا که به مبادلات کشور کمک می‌کند، ایمنی جاده‌ها را افزایش می‌دهد، سرعت حمل و نقل را افزایش می‌دهد و مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهد. در نتیجه گمرک این بوده است که حداکثر زمان را بدهد.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: چند روز گذشته جلسه‌ای با حضور دادستانی بود و ما اعلام کردیم که حداکثر تسریع را انجام می‌دهیم. براساس زمان و شرایط قانونی که وجود دارد حداکثر مهلت را به افراد دادیم و سپس این کشنده‌ها متروکه خواهد شد. امیدوار هستیم مانند ۲۱ هزار و ۶۰۰ دستگاهی که ترخیص شد سایر کشنده‌ها نیز ترخیص شود. بانک مرکزی نیز قول ویژه‌ای در تخصیص ارز به این افراد داده است.

اختلاف دو وزارتخانه عاملی برای تاخیر در ترخیص کشنده‌های وارداتی

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت که برخی از این کشنده‌ها با مشکلاتی نیز مواجه بودند، گفت: برخی از این خودروها در تعیین سال ساخت دچار مشکل بودند و یا اینکه باید ثبت سفارش آنها اصلاح می‌شده است. مقطعی نیز اختلاف بین وزارت صمت و وزارت راه در مورد متولی این خودروها وجود داشته است. همه این موارد سبب شده است تا این ۳ تا ۴ هزار کشنده در گمرک باقی بماند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: همانطور که از ظرفیت قانونی استفاده شده و ۲۱ هزار دستگاه ترخیص شده باید سایر کشنده‌ها نیز ترخیص شود. گمرک حداکثر تحصیل‌گری را انجام خواهد داد. در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم تا از ترخیص درصدی استفاده کنیم. قرار بر این شده تا یکی دو روز ثبت سفارش کشنده‌ها باز و اصلاح شود.

تعیین زمان ورود کشنده به کشور به عنوان مبنای تعیین عمر

وی اظهار کرد: نکته دیگری که وجود داشت و برای صاحبان کشنده‌ها ایجاد نگرانی کرده بود، زمان مبنای محاسبه گذشت سه سال از عمر کشنده بود. تصمیم بر این شد که به جای زمان ارائه اظهارنامه، زمان ورود کشنده‌ها به کشور به عنوان مبنا قرار بگیرد. چرا که افراد با یک برآوردی کشنده را وارد کشور کردند اما بعضا نتوانستند ثبت سفارش را انجام دهند. مجوزهای قانونی لازم برای این منظور دریافت شده است.

رضوانی فر با بیان اینکه کشنده‌هایی که زیر سه سال کار کرده است، بعضا تحویل اسنادی که سال ساخت را اثبات کند زمان بر است، گفت: بعضا امضای قرارداد خدمات پس از فروش آن زمان برده است. در مواردی که شرط اسقاط وجود داشته است نیز شاهد طولانی شدن فرآیند هستیم. امروز مشکل شرط اسقاط رفع شده و وزارت صمت نیز اجازه اصلاح سفارش را داده است. در نتیجه تنها مسئله تخصیص ارز باقی مانده است که امیدوار هستیم ظرف مدت یک ماه تعیین شده حل شود.

ظرفیت قانونی بند ۳ تبصره ۳۰ به خوبی استفاده شد و ۲۱ هزار کشنده تقریبا نو به این ترتیب وارد ناوگان کشور شده است. امیدوار هستیم تا کشنده‌های باقی مانده نیز ترخیص شود تا آسیبی به رانندگان و سرمایه‌گذارانی که این کشنده ها را وارد کشور کردند، نرسد.

۶۷۲ کشنده متروکه شد

وی با تاکید بر اینکه از مجموع حدود ۲۶ هزار کشنده‌ای که تا کنون وارد کشور شده است ۶۷۲ دستگاه در گذشته متروکه شده است، گفت: بخشی که حدود ۱۹۲۳ دستگاه است را نگه داشتیم و آن هم با استفاده از ظرفیت قانون انجام شده است. علت این بوده که صاحب کالا قصوری در اجرای قانون نداشته است.

جزئیات ایجاد چالش برای واردات قطعات دستگاه‌های ایکس ری از سوی یک شرکت دانش‌بنیان/ از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم به شرط رعایت همه ضوابط

رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به سوالی در مورد ورود شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و ایجاد مانع برای گمرک در جهت واردات قطعات دستگاه‌های ایکس ری که در گذشته از چین وارد شده بود، گفت: اصل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید داخل است اما با رعایت تمامی ضوابط. قرار نیست سلامت مردم، قیمت، زمان‌بندی تحویل و وضوح تصویر(شاخص‌های مربوط به دستگاه ایکس ری یا آشکارساز) را در نظر نگیریم.

وی افزود: در مقطعی خریدی برنامه‌ریزی شد تا گمرک ایران از بزرگ‌ترین تولیدکننده آشکارساز که در گذشته نیز آشکارساز به گمرک ایران فروخته بود، قطعات خریداری شود. ابهامی به وجود آمد که این قطعات قابلیت تامین از داخل را دارد. موضوع خرید از شرکت خارجی پیش از سال جاری با ورودی دستگاه نظارتی متوقف شد.

رضوانی فر ادامه داد: در خصوص اینکه آیا شرکت‌های دانش‌بنیان حق ورود به این موضوع را داشتند یا خیر، باید اینطور نگاه کنیم که یک مجموعه‌ای چندین سال تلاش کرده و به یک تکنولوژی دست پیدا کرده است. در کنار آن ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر پرسنل دارد. به این ترتیب حق خود می‌داند تا برای فروش کالای خود پیگیری کند. بالاخره برای دستگاه‌ها آشکارساز بازار گسترده‌ای وجود ندارد.

ضرورت توجه به صرفه و صلاح گمرک برای ایفای تعهدات حوزه تجارت خارجی/ شرایط تامین قطعات از ۱۱ شرکت دانش‌بنیان فراهم خواهد شد

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه مشتری این دستگاه‌ها یا گمرک است یا پایانه‌های کشور، در نتیجه بازارهای آن محدود است، گفت: بنابراین اگرچه این نوع پیگیری ممکن است ما را ناراحت کند اما اگر خود را جای آنها قرار دهیم، می‌توانیم آنها را درک کنیم. بنابراین ما گلایه‌ای نداریم.

وی گفت: آن چیزی که درست است حمایت چارچوب دار از تولید داخلی است. درست‌تر این است که صرفه و صلاح گمرک در حوزه تجارت خارجی برای ایفای تعهدات رعایت شود. برای قطعات مورد نیاز خود شرایطی را فراهم کردیم تا حدود ۱۱ شرکت دانش‌بنیان بتوانند اقدام کنند. در صورتی که این قطعات یا بخشی از آنها از این مسیر تامین نشد، یک مزایده با امکان حضور شرکت‌های بین‌المللی برگزار خواهیم کرد تا قطعات مورد نیاز را تامین کنیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین