شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 5:11:31 PM
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در صحن مجلس؛

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: در دولت سیزدهم میزان و سرعت رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اجرای طرح‌های عمرانی در این مناطق دو برابر شده است.
سرعت رشد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد دو برابر شد/ورود جدی ایران به بازار افغانستان

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، حجت‌الله عبدالملکی در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۵ مرداد مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه ایجاد منطقه آزاد دوغارون گفت: ما تجربه موفق در مورد ایجاد مناطق آزاد در دنیا کم نداریم که شاید موفقترین آن، کشور چین است که با ۴ منطقه آزاد شروع کرد و الان با ۲۰۰ منطقه آزاد این کشور به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شد این مناطق آزاد عملا نقش نقاط پرقدرتی را ایجاد می‌کنند اثرات اشاعه‌ای آنها به مناطق حاشیه‌شان هم سرریز می‌کند.

وی افزود: در ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد تایید قرار گرفته است کما اینکه در بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در توسعه حوزه عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در انتقال فناوری، افزایش تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای کشور و تامین منابع از خارج تاکید شده است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد بیان کرد: در دولت سیزدهم عملکرد در حوزه مناطق آزاد پیشرفت قابل قبولی داشته است میزان و سرعت رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اجرای طرح‌های عمرانی در این مناطق دو برابر شده است.

عبدالملکی عنوان کرد: ما در حال جذب منابع قابل ملاحظه سرمایه داخلی و خارجی هستیم و تصور می‌کنیم فرصت‌هایی که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد برای پیشرفت اقتصادی کشور منافع و زیرساخت‌های خوبی است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با لایحه مناطق آزاد دوغارون که در کمیسیون اقتصادی هم مطرح شده بود و مصوب شده است کار خوب پیش می‌رود. به لحاظ مدیریتی و بررسی‌های قانونی و اقتصادی نگرانی‌های در گذشته در ارتباط با عملکرد مناطق آزاد وجود داشت که اخیرا با موارد قانونی که برای مناطق جدید در نظر گرفته شده است نگرانی‌ها برطرف شده است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: در ارتباط با دوغارون به جهت اینکه منطقه آزاد دقیقا منطبق بر محدوده منطقه ویژه خواهد بود نگرانی‌هایی که به لحاظ بحث ورود کالای مسافری، تردد خودرو یا حمل کالا به خارج از منطقه بدون تشریفات گمرکی در گذشته وجود داشت، در حال حاضر وجود ندارد.

عبدالملکی ادامه داد: منطقه محصور و گمرک مستقر است. این منطقه براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، تجاری، صنعتی جمهوری اسلامی از آنجایی که مصوب ۷۲ است و اصلاحات بعدی آن، اداره خواهد شد. با توجه به اینکه منطقه در جای مهمی قرار دارد، مرز افغانستان موقعیت بسیار راهبردی و و موثری برای اقتصاد کشور است.

وی عنوان کرد: ارتقای منطقه ویژه اقتصادی دوقارون به منطقه آزاد، امکان استفاده جدی‌تری از بازار افغانستان را فراهم می‌کند. به جهت اینکه مزیت‌های ویژه‌ای که ایجاد می‌کند و امکان جذب سرمایه‌گذاران بیشتری در آن منطقه فراهم خواهد کرد. زیرساخت‌های اولیه هم برقرار است و نگرانی‌هایی که به جهت کالای مسافری و موضوع خودرو و امثال آن بود، وجود ندارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: چند تبصره هم در کمیسیون اضافه شده است که این تبصره‌ها مبتنی بر همان قانون ایجاد ۷ منطقه قبلی است که به نظر من تبصره‌های خوبی است و کمک می‌کند که این منطقه بتواند کارکرد خود را داشته باشد. اینکه ما بتوانیم زیرساخت قانونی بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاران قابل ملاحظه داخلی و خارجی ایجاد کنیم حتما به نفع کشور است.

عبدالملکی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس ملاحظه‌ای داشت که بحث ایجاد مناطق ویژه و آزاد به شکل پلکانی جلو برود دقیقا پله اول که منطقه ویژه است محقق شده است و اکنون هم پله دوم که تبدیل منطقه دوغارون به منطقه آزاد، مورد درخواست دولت است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین