شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 10:11:35 AM
مرکز آمار اعلام کرد

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد اشتغال‌زایی، برای چهارمین فصل پیاپی مثبت شده است.
فصل چهارم اشتغال‌زایی

مطابق بررسی‌های صورت‌گرفته در بهار سال جاری سطح اشتغال نسبت به بهار سال قبل به میزان ۷۲۸هزار نفر بیشتر گزارش شده است. با این روند، نرخ بیکاری در بهار سال۱۴۰۲ به ۲/ ۸درصد رسیده که در مقایسه با نرخ بیکاری در بهار سال گذشته کاهش یک واحد درصدی را تجربه کرده است. در این فصل بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله نیز ۴/ ۲واحد کاهش یافته است.
آخرین آمار منتشرشده نیروی کار کشور نشان می‌دهد که در بهار سال جاری نرخ بیکاری به ۲/ ۸درصد رسیده و در مقایسه با بهار سال گذشته کاهش یک واحد ‌درصدی داشته است. بررسی روند تحولات نیروی کار از ابتدای سال۱۳۹۸ نشان می‌دهد که مشارکت اقتصادی از تابستان سال۱۳۹۸ تا بهار سال۱۳۹۹ یک روند کاهشی داشته اما از این ایام تا به حال تحولات خاصی را پشت سر نگذاشته است.

به عبارت دیگر درست است که نرخ بیکاری در بهار سال جاری کاهش یافته اما دقیقا مشابه نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته است. یکی دیگر از نکات قابل توجه در گزارش مرکز آمار آن است که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۴/ ۲ واحد درصدی داشته است. این می‌تواند به معنای آن باشد که جوانان در این سن بیش از بهار سال گذشته وارد بازار کار شده‌اند. در نهایت می‌توان گفت که نسبت اشتغال نیز نسبت به بهار سال گذشته افزایش ۷/ ۰ واحد درصدی داشته و به ۸/ ۳۷درصد رسیده است.پس از آنکه تغییرات جمعیت شاغل در بهار سال۱۴۰۱ منفی شد، افزایش ۷۲۸هزار نفری جمعیت شاغل در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته، چهارمین تغییر مثبت جمعیت نیروی شاغل در فصول گذشته نسبت به فصول متناظر قبلی آنها است.

ترمیم سطح مشارکت اقتصادی
گزارش طرح آمارگیری نیروی کار نشان‌دهنده آن است که در بهار سال جاری جمعیت افرادی که سنشان ۱۵سال و بیشتر بوده به ۶۴میلیون و ۲۶۶هزار نفر رسیده است. به افرادی که سنشان ۱۵ سال و بیشتر است، جمعیت در سن کار گفته می‌شود. در واقع در مقایسه با بهار سال گذشته به جمعیتی که در این سن هستند، حدود ۷۴۷هزار نفر افزوده شده است. ازآنجاکه جمعیت افرادی که در سن کار هستند در یک سال گذشته افزایش یافته، جمعیت غیر فعالی که سنشان ۱۵سال و بیشتر است نیز افزایش یافته است. جمعیت غیر فعالی که سنشان ۱۵سال و بیشتر است معادل ۳۷میلیون و ۷۹۶هزار نفر بوده و در مقایسه با بهار سال گذشته بیش از ۲۵۵هزار نفر به جمعیت این افراد افزوده شده است. بررسی مشارکت اقتصادی در بهار سال۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این زمان نرخ مشارکت اقتصادی افرادی که سنشان ۱۵سال و بیشتر است به ۲/ ۴۱درصد رسیده است. به مجموع جمعیت شاغل و بیکار جمعیت فعال گفته می‌شود. این نرخ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۳/ ۰ واحد درصدی داشته است.

بیکاری و اشتغال در بهار ۱۴۰۲
بررسی گزارش نیروی کار که توسط مرکز آمار منتشر شده است، نشان می‌دهد که در بهار سال جاری نرخ بیکاری به ۲/ ۸درصد رسیده است. نرخ بیکاری نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال است. این در حالی است که در بهار سال گذشته نرخ بیکاری معادل ۲/ ۹درصد بوده است. در واقع در طول یک سال گذشته نرخ بیکاری معادل یک واحد ‌درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری در میان مردان و زنان در بهار سال جاری نشان می‌دهد که در بهار سال جاری نرخ بیکاری مردان معادل ۸/ ۷درصد بوده و نسبت به بهار سال گذشته کاهش یک‌درصدی داشته است. این درحالی است که نرخ بیکاری زنان در بهار سال جاری معادل ۸/ ۱۴درصد بوده و نسبت به بهار سال گذشته کاهش ۳/ ۱درصدی را تجربه کرده است. یکی دیگر از تغییرات قابل توجه در این گزارش کاهش بیکاری گروه سنی جوانان ۱۵تا۲۴ساله است. در بهار سال جاری نرخ بیکاری جوانانی که در این سن هستند معادل ۶/ ۲۱درصد بوده است.
این در حالی است که در بهار سال گذشته نرخ بیکاری در این بازه سنی معادل ۲۴درصد بوده است. در واقع در طول یک سال گذشته نرخ بیکاری در این بازه سنی کاهش۴/ ۲درصدی را تجربه کرده است. در بهار سال جاری نسبت اشتغال افرادی که سنشان ۱۵سال و بیشتر بوده به ۸/ ۳۷درصد رسیده است. نسبت اشتغال، نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار است. مقایسه این نرخ با بهار سال گذشته نشان می دهد که نسبت اشتغال در یک‌سال گذشته رشد ۷/ ۰درصدی داشته است. بررسی تغییرات نسبت اشتغال در میان زنان و مردان نشان‌دهنده آن است که رشد نسبت اشتغال در میان مردان بیشتر از زنان بوده است. نرخ اشتغال مردان در بهار سال جاری در مقایسه با بهار۱۴۰۱ رشد یک‌درصدی داشته؛ درحالی‌که در این بازه زمانی نسبت اشتغال زنان ۴/ ۰درصد رشد کرده است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین