شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 12:13:01 PM

پایگاه نامه‌های اطمینان‌ بخش وزارت خزانه‌داری آمریکا این امید را برای مقامات دو کشور ایجاد کرده است که مجدداً یک کانال تجاری بین دو کشور باز شود. این نامه‌های اطمینان‌بخش باعث شده است که یک کانال از طریق کشور سوئیس برای تجارت کالاهای بشردوستانه باز شود.
باز شدن درها و امید به تجارت کالاها و محصولات بشردوستانه با ایران

به گزارش اقتصادنامه، اخیراً مقامات کشور سوئیس اعلام کردند که از طریق چارچوب تمهید تجارت بشردوستانه سوئیس توانسته‌اند یک کانال تجارت جدید با ایران ایجاد کنند. این چارچوب در واقع یک کانال پرداختی است که با هدف سهولت فروش مواد غذایی و دارو از سوی شرکت‌های سوئیسی به ایران ایجاد و راه اندازی شده است. 

کار روی این کانال از اواخر سال ۲۰۱۸ و همزمان با اعمال تحریم‌های ثانویه از سوی دولت ترامپ بر حکومت ایران آغاز شد

دولت ترامپ حدود یک سال قبل برای ایجاد و راه اندازی این کانال اقدام کرد؛ زیرا به خوبی می‌دانست تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال کرده است می‌تواند آسیب‌های سخت و جبران‌ناپذیری را به مسئله انسان‌دوستی در ایران وارد کند و سلامتی انسان‌های بسیاری در داخل ایران را به خطر بیندازد.

در حال حاضر ایران تمایلی به استفاده از این سازوکار ندارد؛ زیرا می‌داند که واشنگتن و دولت ترامپ تنها در پی اهداف بشردوستانه نیستند بلکه می‌خواهند به این اطلاعات برسند که تجارت معمول ایران در زمینه دارو و مواد غذایی به صورت تقریبی به چه شکل است. این اطلاعات می‌تواند مسائلی زیادی را برای آمریکا روشن کند.

معامله ابتدایی که از طریق این کانال انجام شد تقریباً ۲.۳ میلیون یورو برآورد شد. این مبلغ چندان کم نیست و می‌تواند نشان دهد که آمریکا و سوئیس با استفاده از این تحریم‌ها می‌تواند پول خوبی از ایران به دست آورند. ترامپ در پی آن است که از طریق تحریم‌های موجود ایران را وادار به پذیرش مطالبات و خواسته‌های واشنگتن کند.

محتوای مربوط به این کانال تجاری در بیانیه‌ای که در اکتبر سال گذشته منتشر شد، پنهان مانده است. این بیانیه چهارچوب وزارت خزانه‌داری برای این تمهید تجارت بشردوستانه را نشان می‌‎دهد: « به شرط آن‌که موسسات مالی خارجی به مراحل و گام‌های قاطعانه و دقیق این کانال پایبند باشند، به کمک این چارچوب می‌توانند تأییدیه و مجوز کتبی از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کنند تا با تجارت کالاهای بشردوستانه با ایران، در معرض تحریم‌های دولت آمریکا قرار نگیرند. »

انتشار مطبوعاتی بیانیه مربوط به اس‌اچ‌تی‌ای از سوی مقامات سوئیس نشان می‌دهد که معامله اولیه بر این اساس انجام شده است که دولت آمریکا تضمین‌های لازم برای انجام این تراکنش‌های ویژه را برای بانک سوئیسی صادر کرده است.»

این ضمانت‌نامه وقتی به صورت کتبی و رسمی ارائه شود، « نامه اطمینان‌بخش» نامیده می‌شود. این اولین باری است که این وزارت‌‎خانه با ارائه نامه اطمینان‌بخش، نگرانی موسسات درگیر در این کار را برطرف می‌کند. این نامه با وجود معافیت مجموعه‌‎های درگیر از تحریم‌های آمریکا ارائه می‌شود.

ایجاد چنین کانالی برای تجارت با ایران جالب توجه است زیرا معماران سیاست ترامپ در قبال ایران بارها و به صورت مکرر در مورد ساختن دیوار تحریم‌ها در برابر ایران سخن به میان آورده‌اند.این تحریم‌ها با هدف محدود کردن حکومت ایران در زمینه هسته‌ای، موشکی و حمایت از گروه‌های نظامی فعال در خاورمیانه اعمال شده است.

دولت ترامپ اولین دولتی بود که ساختار و چارچوب تحریم‌های شدید علیه ایران را طراحی و اجرا کرد. پس از آن توافق هسته‌ای انجام شد و تحریم‌ها به حالت تعلیق درآمد. با تعلیق تحریم‌ها تجارت ایران با جهان به صورت کاملاً آزاد آغاز شد. پس از اعمال مجدد تحریم‌ها در دولت ترامپ مشکلات بانکی قبلی مجدداً آغاز شد و کماکان ادامه دارد.

بانک‌ها هنوز دقیق نمی‌دانند که در مورد کدام دسته از معاملات مجاز هستند و در مورد کدام دسته از معاملات نمی‌توانند تراکنشی برای ایران انجام دهند. در دولت اوباما هم این نگرانی‌ها وجود داشت و به همین خاطر رؤسای بانک‌ها جلسه‌ای با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برگزار کردند و از وی نامه اطمینان‌بخش خواستند ولی او از این کار سرباز زد ولی دولت ترامپ سیاست دیگری در پیش گرفته است و با اعطای نامه اطمینان‌‎بخش به بانک‌های سوئیس، تجارت با ایران را برای آن‌ها امن کرده است.

اکنون و با پیاده‌سازی چارچوب تمهید تجارت بشردوستانه سوئیس چشم‌انداز بهتری برای مذاکره با آمریکا و رسیدن به توافق بین تهران و واشنگتن وجود دارد. با ارائه نامه‌های اطمینان‌بخش به شرکت‌های چندملیتی و بانک‌هایی که با ایران کار می‌کنند، تهران می‌تواند به مذاکره با آمریکا و رسیدن به اهداف تجاری و مالی خود امیدوارتر باشد.

منبع: بلومبرگ فارسی



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین