شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 7:04:15 PM
اولین شرکت تولیدکننده سنگ‌های تزیینی ساختمانی راهی بازار سرمایه شد

اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «توسعه صنایع و معادن کوثر» به منظور تشریح ظرفیت‌ها، ارائه صورت‌های مالی و برنامه‌های توسعه‌ای آن با حضور مدیران این شرکت امروز در فرابورس ایران برگزار شد.
برنامه‌های مدون «کتوسعه» برای درآمد پایدار

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، حمیدرضا جعفری، معاون اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر در ابتدای این جلسه گفت: سازمان اقتصادی کوثر در جهت اجرای مسئولیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود، هشتمین شرکت فرعی کوثر را وارد بازار سرمایه کرد.

همچنین علی سلگی مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی کوثر در این نشست، گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های آتی شرکت صنعتی و معدنی کوثر قرار گرفتن در فهرست ۱۵ شرکت برتر در میان شرکت‌های حوزه معدن از لحاظ سودآوری است.

به گفته وی سودآوری پایدار و جلوگیری از خام فروشی، ورود به بازارهای جهانی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا از مأموریت‌های این مجموعه است.

 

اهداف استراتژیک «کتوسعه»

سلگی در تشریح مهم‌ترین اهداف استراتژیک این مجموعه گفت: فعالیت در زنجیره ارزش صنعت، خروج از خام فروشی، حضور مؤثر در بازارهای جهانی، ارتقای جایگاه رقابتی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی مهم‌ترین اهداف استراتژیک این مجموعه است.

مدیرعامل کتوسعه در نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس با اشاره به اینکه در حوزه کسب‌وکار، فعالیت‌ها با تأکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی شده است، افزود: تحقیق و توسعه تکنولوژیک، حمایت از توسعه منابع در دسترس معدنی، حمایت از توسعه زنجیره ارزش صنعت و توسعه فعالیت‌های معدنی از مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه کسب‌و‌کار کتوسعه است.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست احداث «کتوسعه» گفت: دو پروژه پودر مکانیزه در استان لرستان و مس کاتد در اردبیل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.


سهامداران «کتوسعه»

وی در خصوص وضعیت سهامداری این مجموعه گفت: سازمان اقتصادی کوثر به‌عنوان سهامدار اصلی ۹۵ درصد سهام کتوسعه را در اختیار دارند و باقی سهم نیز متعلق به سایر زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر است.

سلگی درخصوص برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال جاری گفت: افزایش باطله‌برداری، نظارت بر استخراج بهینه و کنترل و صیانت در تولیدات معادن به ویژه در حوزه معادن سنگ مرمر از مهم‌ترین فعالیت‌های این مجموعه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دو معدن باباشوراب و قصلان این مجموعه در یونسکو به‌عنوان گران‌بهاترین سنگ‌های جهان ثبت شده است، تصریح کرد: ظرفیت فنی کتوسعه از اولین مراحل اکتشاف تا پایان گواهی کشف امکان پیش‌روی دارد که در حال حاضر ۴۲ محدوده به ما پیشنهاد شده تا این مراحل را ادامه دهیم.

وی درخصوص برنامه‌های آتی این مجموعه در حوزه درآمدها، ظرفیت تولید سالانه را کمتر از ۲۰۰ هزار متراعلام کرد و گفت: به همین دلیل نیز فعالیت خط دوم کارخانه در دست احداث است.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر این مجموعه برنامه‌های مدونی برای درآمد پایدار تدوین کرده که یکی از این برنامه‌ها احداث کارخانه فرآوری پودر مکانیزه در ازنا است.

افزایش سه برابری سود خالص

مدیرعامل کتوسعه با اشاره به اینکه ۳۰۰ درصد افزایش سود خالص نسبت به ۱۴۰۰ داشتیم، گفت در ۵ ماهه امسال هم سود عملیاتی نسبت به کل سال گذشته سه برابر شده ضمن آنکه روند فروش معادن رو به رشد است. در حوزه سنگ بریده هم به دلیل جلوگیری از فروش خام فروشی وارد شدیم.

در ادامه این نشست خبری محمد محمدی، نماینده ارزش‌گذار از تأمین سرمایه امید گفت: این شرکت اولین شرکتی است که در حوزه استخراج و تولید سنگ‌های تزیینی و ساختمانی در بازار سرمایه حاضر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت صنعتی و معدنی کوثر توانمندی ایجاد مزیت‌های رقابتی و پایدار فراوانی دارد، گفت: عملکرد سود و زیانی شرکت طی ۴ سال گذشته در دوره رشد خوبی قرار داشته است.


محصولات متنوع «کتوسعه»

محمدی ادامه داد: در بحث حقوق مالکانه نیز شرکت در قالب افزایش سرمایه با سرمایه ۱۰۷ میلیارد تومان فعال است و بدهی‌های خاصی در صورت‌های مالی وجود ندارد.

وی با اشاره به ترکیب متنوع و زنجیره کامل محصولات در کتوسعه افزود: سنگ کوپ چینی معدن ازنا، سنگ مرمر معادن بابا شوران و قصلان، سنگ کوپ معدن خرم آباد، سنگ کوپ و چینی و کریستال سایر معادن قره و سنگ‌فرش معادن نظر آباد مجموعه محصولات این شرکت است. همچنین تنها کارخانه‌ای که محصولات فرآوری شده عرضه می‌کند متعلق به نظرآباد است.


روش‌های ارزش‌گذاری

نماینده ارزش‌گذار کتوسعه در ادامه در خصوص روش‌های ارزش‌گذاری این مجموعه گفت: کاربردی‌ترین مدل‌های ارزیابی برای این مجموعه مدل تنزیل جریان‌های نقدی آزاد صاحبان سهام، روش تنزیل سودهای تقسیمی، روش قیمت به سود هر سهم و روش خالص ارزش دارایی‌ها تشخیص داده شده است.

وی در پایان با اشاره به برآورد حدود ۲ هزار و ۴۰۲ تومانی برای هر سهم «کتوسعه» گفت: با بهره‌گیری از مدل‌های متفاوت ارزش‌یابی سهام و قضاوت حرفه‌ای مشاور ارزشیابی در خصوص ضرایب قابل ‌اتکای هر مدل، ارزش برآوری حقوق مالکانه شرکت جمعا مبلغ ۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان و ارزش هر سهم آن نیز برابر با ۲۴ هزار و ۲۰۷ ریال پیشنهاد شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین