شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 9:25:14 PM
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: : بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در کشورهای مختلف داریم که بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشورها مانده، بنابراین باید دست به اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای آزادسازی آن بزنیم.
بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایسنا، محمدرضا فرزین در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: سیاست تثبیت اقتصادی به معنای این است که دولت و بانک مرکزی مجموعه سیاست‌هایی در حوزه تورم، بیکاری، رکورد و غیره را در پیش بگیرند تا ثبات اقتصادی به وجود بیاید. در همین زمینه هم هدف ما کنترل تورم است.

وی افزود: عوامل بی ثباتی اقتصادی شامل بی ثباتی نرخ ارز و برای کنترل آن باید مداخله کرد تا نوسانات محدود شده و تثبیت اقتصادی محقق شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از عوامل اصلی بی ثباتی و تورم، نرخ ارز است که خوشبختانه در هفته‌ گذشته روند نزولی داشته است.

فرزین ادامه داد: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در کشورهای مختلف داریم و بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشورها مانده است. بنابراین باید دست به اقدامی سیاسی و دیپلماتیک برای آزادسازی آن بزنیم. البته اقدامات برای گشایش ارزی و آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور جواب داده و به زودی نتایج آن را خواهیم دید.

ورود به بازار ارز در راستای کاهش آن

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تاثیر نوسانات ارز در بی‌ثباتی اقتصادی گفت: در این راستا ضرورت مداخله دولت و بانک مرکزی مطرح می‌شود که میزان آن را از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ بر اساس میزان فروش ارز به صورت اسکناس و حواله بررسی کردیم. در این بازه زمانی بیش از ۵۷ میلیارد دلار ارز از سوی بانک مرکزی فروخته شده است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ میزان فروش ارز بیش از ۱۸ میلیارد دلار بوده و در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است اما هر زمان احساس کردیم که با مداخله و ورود به بازار غیر رسمی نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند، قطعا ورود کردیم.

چرا باید معیشت مردم را به بازار آزاد گره بزنیم؟

فرزین با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلا در سال گذشته برای تامین نیازهای واقعی راه‌اندازی شد، اعلام کرد: در این راستا نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را تعریف کردیم که دو درصد پایین‌تر و دو درصد بالاتر این کار را انجام دادیم. برخی در آن زمان می‌گفتند نرخ ارز اعلام شده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را با نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد تغییر دهیم اما کدام بازار آزاد؟ و باید پرسید چرا باید دنباله رو کانال‌های تلگرامی که خارج از کشور تشکیل شدند باشیم و معیشت مردم را به بازار آزاد گره بزنیم؟



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین