يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 2:00:41 PM
رییس مرکز ملی فرش ایران:

رییس مرکز ملی فرش ایران از برنامه ریزی برای شناسنامه‌دار کردن فرش‌های موجود در نهاد ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها و دستگاه‌های متقاضی به شیوه نوین خبر داد.
فرش‌های نهاد ریاست جمهوری و مجلس به شیوه نوین شناسنامه‌دار می‌شوند

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، «فرح‌ناز رافع» افزود: این شناسنامه‌دار شدن همچون قبل نخواهد بود و فرش‌های موجود در این مراکز و نهادها علاوه بر دریافت شناسه کالا و کد رهگیری، کد بین‌المللی GS۱ دریافت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با استفاده از استانداردهای جی.اس۱ مانند بارکد به دنبال ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای جامعه تجاری است که موجب بهبود بهره‌وری، چابکی، ظرفیت‌سازی، کاهش هزینه و امنیت شرکت‌ها و افراد می‌شود.

جی. اس۱ یک سازمان جهانی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی با سابقه ۴۵ ساله است که استانداردهای بین‌المللی در خصوص مدیریت زنجیره تامین‌ جهانی را وضع کرده ‌است. استانداردهای جی.اس۱ پرکاربردترین استانداردهای جهان محسوب شده و حاصل یک خرد جمعی است.

رییس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان‌کرد: این مهم سبب خواهد شد تا چنانچه روزی به هر دلیل این فرش‌ها سر از جایی در آوردند، به دلیل ثبت بودن طرح و نقش‌ آنها، قابلیت کپی و مصادره به نام جا و کشور دیگری را نداشته باشد.

این مقام مسوول گفت: به این ترتیب، فرش‌ها صاحب سند مالکیت با قابلیت رهگیری خواهند شد که حتی می‌توان زمان دقیق شست‌وشوی اصولی، نگهداری درست، خدمات بعدی و غیره را به مراکز و دستگاه‌های مذکور یادآور شد.

رافع بیان‌داشت: اکنون سامانه جامع فرش با کمک مرکز شماره‌گذاری کالا طراحی شده که در آن با کمک ارزیابان تخصصی، گواهی اصالت برای فرش صادر می شود و علاوه بر دریافت کد شناسه، کد بین‌المللی GS۱ (برای فرش‌های مراکز یاد شده) دریافت می‌کنند.

وی گفت: کاربرد شناسه ملی برای فرش در داخل کشور است، اما با دریافت کد GS۱ فرش‌ها قابلیت حضور در بازارهای صادراتی را خواهند یافت. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بلاک‌چین و رمزارز به‌منظور صدور توکن برای فرش دستباف و ارائه آن در متاورس اقدامات خوبی به انجام رسانده‌اند که برای شناسنامه‌دار کردن فرش ایرانی اقدام ارزشمندی است.

رییس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: گواهی اصالتی که برای فرش‌ها صادر می‌شود، همچون علامت استاندارد برای کالاها است. این گواهی توسط افرادی که اعتبارنامه از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده‌اند صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: با برگزاری آزمون تخصصی، اکنون در ۱۵ استان کشور ارزیاب فرش حضور دارند و کارگزاری‌های مربوطه از سوی ۱۵ تن از تولیدکنندگان و تجار زیرمجموعه اتحادیه‌های استانی راه‌اندازی می‌شود.

رافع تصریح کرد: با صدور کد اصالت از سوی ارزیابان تخصصی، فرش‌ها اصالت سنجی شده و کد بین‌المللی دریافت می‌کنند. این مهم سبب می‌شود تا هم ارزش افزوده فرش بالا برود و هم دیگر شاهد معامله فرش‌های هندی، چینی، پاکستانی و غیره به نام فرش ایرانی نباشیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین