شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 9:47:11 AM

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تولیدات محصولات شیلاتی با افزایش بهره‌وری و فناوری تا سال ۱۴۰۴ با صددرصد افزایش به ۲.۶ میلیون تن خواهد رسید.
تولید محصولات شیلاتی تا ۳ سال آینده ۲ برابر می‌شود

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، مجتبی خیام‌نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در رویداد کارآفرینی، نوآورانه، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی حوزه شیلات، اظهار کرد: ۱.۳ میلیون تن تولید شیلات کشور است که بر اساس برنامه وزیر جهاد کشاورزی باید به ۲.۶ میلیون تن با افزایش بهره‌وری در سال ۱۴۰۴ برسد.

وی افزود: ۲ هزار نفر عضو هیئت علمی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و حدود ۱۳ هزار نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های مختلف کشور در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند که این ۱۵ هزار نفر می‌توانند وضعیت بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی از جمله شیلاتی را متحول کنند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ادامه داد: ظرفیت کم‌نظیری برای توسعه بهره‌وری در حوزه شیلات وجود دارد که برای تحقق این امر و انتقال آن به بخش تولید باید تمهیداتی ایجاد شود.

خیام نکویی تصریح کرد: از مهمترین راهکارهای این امر استفاده از کل ظرفیت تحقیقاتی بخش کشاورزی در پروسه اجرا است به طوریکه بخش اجرا باید در تمام بخش‌های تحقیقاتی تسلط داشته باشد.

وی اظهار داشت: ظرفیت‌های تحقیقاتی در تمام ایستگا‌ه‌ها به طور کامل در اختیار سازمان شیلات قرار می‌گیرد تا امکان تحقق افزایش صددرصدی محصولات شیلاتی در کشور فراهم شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: این افزایش بهره‌وری علاوه بر افزایش تولید، باید تولیدی باکیفیت و متناسب با ذائقه مردم کشور باشد.

خیام نکویی افزود: این دهکده فناوری شیلات با همکاری وزارت علوم ایجاد می‌شود و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور نیز آن حمایت می‌کند تا به چرخه تولید و محل مشکلات شیلات ورود کنند.

وی ادامه داد: نباید دانشی در کشور در بخش کشاورزی ایجاد شود اما به عرصه وارد نشود. پذیرفتنی نیست که دانش تولید و بایگانی شود.

۵ مزرعه نوآوری شیلاتی تا پایان سال ایجاد می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان تصریح کرد: تا پایان سال جاری ۴ تا ۵ مزرعه نوآوری و فناوری در حوزه شیلات با حمایت دولت ایجاد می‌شود.

بنابراین گزارش، حسینی رئیس سازمان شیلات نیز در این مراسم اظهار داشت: بسیاری از دستاوردهایی که در حوزه شیلات و صیادی به دست آمده، مرهون فعالیت‌های تحقیقاتی است به طوریکه صید ۷۲۰ هزار تن ماهی با کمک سازمان شیلات انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم زنجیره ارزش آبزیان در کشور ایجاد و بازارهای منطقه را به دست بگیریم گفت: در حال حاضر ترکیه بازار شیلاتی منطقه را در دست دارد و ما سهم قابل قبولی از آن نداریم.

رئیس سازمان شیلات گفت: ترکیه زنجیره ارزش آبزیان ایجاد کرده است و ما نیز شرایط لازم برای تحقق این مهم را در کشور داریم.

وی افزود: تامین امنیت غذایی یکی از اولویت‌های اصلی کشور است که با افزایش تنوع و تولید محصولات شیلاتی می‌توان به آن کمک کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین