شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 6:18:58 PM
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازنداران در گفت‌وگو با اقتصادنامه مطرح کرد:

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازنداران با اشاره به مهم ترین چالش های اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: اصلی ترین چالش اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۰ تحریم ها هستند و به طور قطع مهم ترین پرسشی که باید از کاندیداهای ریاست جمهوری پرسید این است که دیدگاه و نظرشان دررابطه با تحریم ها چیست؟
رفع تحریم‌ها باید دغدغه کاندیداهای ریاست جمهوری باشد

زهرا کریمی موغاری در گفت‌و‌گو با اقتصادنامه تصریح کرد: مردم کشور مانند یک رفراندوم به اقای روحانی رای دادند چون اقای روحانی در زمان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که روابط ایران را با سایر کشورها اصلاح می کند و وضعیت اقتصاد ایران را تغییر خواهد داد حالا پس از گذشت ۸ سال نیز خواسته مردم تغییری نکرده است و رفع تحریم ها برای ارتباط با کشورهای خارجی مهم ترین اقدامی است که باید در سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گیرد.
کریمی موغاری بیان کرد: تورم مساله ای است که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است در کمال تاسف در شرایط تحریم کنترل تورم نیز مشکل است از سوی دیگر کرونا بر اقتصاد کشور سایه افکنده است و این مساله نیز مشکلات اقتصادی ایران را افزایش داده است درواقع آمارها نشان می دهد که میزان مرگ و میر درمقایسه با جمعیت کشور بیشتر است و این چالش منجربه کاهش مصرف مردم و کاهش تولید بنگاه ها شده است.
این اقتصاددان ادامه داد: کرونا در تمامی دنیا رکود ایجاد کرده ولی قیمت ها افزایشی نداشته است بنابراین این نگرانی در دنیا وجود دارد که با کاهش مصرف مردم رکود اقتصادی تشدید شود اقتصاد ایران اما درگیر تورم است و اگر وضعیت اقتصادی به واسطه برقراری ارتباط با کشورهای خارجی و رفع تحریم ها در سال جاری بهبود پیدا کند حتی در شرایط کرونایی نیز تورم را می توان کنترل کرد.
کریمی موغاری گفت: نااطمینانی ها و نداشتن چشم انداز مثبت نسبت به آینده سرمایه گذاری ها را در کشور کاهش داده است و به این ترتیب اقتصاد کشور رو به افول است؛ سرمایه گذاری شاخص مهمی است که وضعیت حال و آینده اقتصاد را نشان می دهد اما باوجود تحریم ها جذب سرمایه امکان پذیر نیست و نااطمینانی ها در اقتصاد کشور افزایش پیدا می کند.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازنداران بیان کرد: فضای کسب و کار باید اصلاح شود و دراین راستا باید نااطمینانی ها کاهش یابد تا سرمایه گذاری ها هم در داخل افزایش پیدا کند هم سرمایه های خارجی وارد کشور شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین