شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 7:12:57 AM
سیدمهدی حسینی، تحلیلگر بازار نفت در گفت‌وگو با اقتصادنامه بررسی کرد:

سید مهدی حسینی تحلیلگر بازار نفت دستیابی به صادرات ۲.۳ میلیون بشکه در روز را قابل تحقق دانست اما گفت: تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشود فروش این میزان نفت در بازارهای جهانی با مشکل روبه‌رو خواهد بود.
امکان‌سنجی صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز

او در گفت‌وگو با اقتصادنامه افزود: به لحاظ فنی ظرفیت رسمی تولید نفت در کشور روزانه چهار میلیون بشکه است که علاوه بر این میزان ۷۰۰ هزار بشکه نیز در قالب میعانات گازی به تولید می‌رسد که در مجموع می‌توان گفت کشور قادر است روزانه ۴.۷ میلیون بشکه نفت در روز تولید کند.

حسینی گفت: از این مقدار نفتی که تولید می‌شود ۲.۱ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی از سوی پالایشگاه‌های کشور مصرف می‌شود که درحقیقت ۱.۷ میلیون بشکه آن نفت خام و ۴۰۰ هزار تن دیگر میعانات گازی است. مابقی تولیدی که می‌ماند ۲.۶ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در روز است که ۸۰ درصد آن به لحاظ فنی قابلیت تولید دارد.

حسینی درباره میزان ذخایر نفت استخراج شده کشور گفت: این امکان وجود دارد که ایران در طول امسال و سال گذشته مازاد تولید خود در داخل و خارج کشور ذخیره‌سازی کرده باشد و بتواند آن را صادر کند.

او افزود: پس می‌توان گفت رقم تولید ۲.۳ میلیون بشکه در روز نفت برای صادرات قابل تحقق بوده اما اینکه بتوان این میزان نفت را صادر کرد باید ابعاد دیگری را درنظر گرفت.

حسینی گفت: سؤال اول این است که آیا بازارهای نفت دنیا کشش این میزان تولید را دارند؟ در پاسخ می‌توان گفت که با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط نامناسب اقتصاد کشورها یک ظرفیت خالی به وجود آمده که کشورها آغاز واکسیناسیون به دنبال بازسازی اقتصاد خود هستند. بنابراین تقاضا در بازار وجود خواهد داشت.

او افزود: حال سؤال دوم این است که آیا می‌توان ۲.۳ میلیون بشکه نفت ایران را به‌راحتی به فروش رساند؟ در پاسخ می‌توان گفت: اگر می‌خواهیم به بازار برگردیم شاهد آن خواهیم بود کشورهایی نظیر عراق، روسیه و قزاقستان جای خالی نفت ایران به بازارهای جهانی پر کرده‌اند. اما با توجه به اینکه بعضی کشورها نظیر چین، کره جنوبی، هند، یونان، ایتالیا، ژاپن و اروپای شمال غربی به‌طور سنتی سال‌ها از نفت ایران استفاده کرده‌اند این تمایل را دارند که دوباره نفت ما را خریداری کنند.

او گفت: تا اینجای کار متوجه می‌شویم که هم امکان تولید روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت برای صادرات وجود دارد و هم اینکه می‌توانیم با توجه به شرایط اقتصادی کشورها و تقاضای موجود این میزان نفت را از بازارهای سنتی خود عرضه کنیم. اما تا زمانی که تحریم‌ها به قوت خود بماند تحقق این میزان صادرات امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین لازم است تا ببینیم تا سیاست‌های کلی نظام در این منوال چیست و منتظر بمانیم که تصمیم‌گیری در این خصوص انجام شود.

این تحلیلگر بازار انرژی تصریح کرد: البته در سال ۱۴۰۰ نیز ایران شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. از این‌رو رقبای ما و همچنین کشورهای طرف مذاکره منتظر خواهند بود تا نتیجه این انتخابات مشخص شده و اگر لازم است مذاکره خود را بشناسند.

حسینی گفت: در این صورت نمی‌توان امیدوار بود که در شش ماه اول سال آینده اتفاق خاصی در صادرات نفت صورت گیرد. اما می‌توان گفت که اگر روند مذاکرات به‌خوبی محقق شده و تحریم‌ها برداشته شود صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز طی شش ماه دوم سال آینده قابل تحقق خواهد بود در غیر این صورت نه ۲.۳ میلیون بشکه نفتی که دولت در بودجه ۱۴۰۰ مطرح کرده و نه ۱.۵ بشکه نفتی که کمیسیون تلفیق رسانده قابل صادرات نخواهد بود.

 



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین