شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 7:34:34 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:14651
  • زمان انتشار:دوشنبه 23 تير 1399-18:46
  • کاربر:

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تازه‌ترین تحولات مربوط به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت در بخش‌های مختلف را تشریح کرد.
تشریح تازه‌ترین تحولات طرح‌های توسعه‌ای «ومعادن»

به گزارش اقتصادنامه، یونس الستی اظهار کرد: شرکت کک طبس در سه ماه نخست امسال با توجه به گسترش ویروس کرونا و کمبود شدید ذغال سنگ داخلی، موفق به تامین حدود ۳۰,۰۰۰ تن ذغال سنگ و تولید ۲۰,۰۰۰ تن کک شده است.

وی به دلیل نبود توازن تامین ذغال سنگ خارجی، مشتریان این شرکت را عمدتا از دیگر فولادسازان کشور جز فولاد ذوب‌آهن مانند فولاد خراسان، چدن کویر خاوران، فولاد مبارکه، فروسیلیس ها و… نام برد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، بدهی‌های ارزی شرکت کک طبس را حدود ۴۲ میلیون یورو ذکر کرد که بخش عمده آن از محل حساب ذخیره ارزی است.

الستی ادامه داد: با توجه به آیین نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و آخرین بخشنامه کمیسیون اقتصادی دولت، شرکت پیگیر ریالی کردن آنها تا پایان شهریور ۹۹ است.

وی در اشاره به تفاوت‌های ذغال سنگ داخلی و وارداتی، عمده ترین تفاوت ذغال خارجی با ذغال داخلی را میزان گوگرد و خاکستر پایین تر و پلاستومتری مناسب عنوان کرد که سبب بالا رفتن استحکام فیزیکی کک برای استفاده در کوره بلند و حذف عنصر مزاحم گوگرد از محصول نهایی است.

به گفته مدیرعامل «ومعادن»، ظرفیت تولید کک در این شرکت ۴۵۰ هزار تن در سه مرحله کنونی است که به حدود ۶۳۰ هزار تن برای تولید و۶۰۰ هزار تن واردات نیاز است.

الستی یاد آور شد: این واردات از کشورهای استرالیا، چین، روسیه ، اندونزی و هر کشور دیگری که ذغال کک شو با خاکستر، گوگرد و پلاستومتری مناسب تولید کند، تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: البته زیرساخت‌ها برای ۶۰۰ هزار تن تولید فراهم است، اما نیاز به ساخت دو کوره جدید با ۳۴ سلول به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در سال دارد، در این صورت به حدود ۵۰ درصد از تناژ مصرفی به ذغال سنگ وارداتی نیاز دارد.

بالاترین مقام اجرایی در «ومعادن» تصریح کرد: همچنین امکان صادرات کک مناسب به چین، هند، روسیه، پاکستان و ترکیه نیز وجود دارد.

الستی افزود: قیمت حمل خارجی و عوارض گمرکی و حمل داخلی و دیگر هزینه‌های وارداتی با توجه به قیمت واردات ذغال سنگ از چین و استرالیا حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت FOB ذغال سنگ وارداتی است.

وی تصریح کرد: برای تامین مالی تولید و هم تکمیل طرح توسعه، با توجه به پایان قرارداد کک طبس با شرکت همیار گستران فولاد، این شرکت در صدد حایگزین کردن شرکت دیگری به جای همیار گستر است.

ضرایب خرید سنگ آهن و کنسانتره

مدیرعامل توسعه معادن و فلزات درباره اختلاف ۷۰ درصدی میان نرخ‌های فروش داخلی با صادراتی کنستانتره سنگ آهن گفت: موضوع تعدیل نرخ‌های فروش کنسانتره و گندله از طریق مسئولان ذیربط توسط شرکت‌های سرمایه‌پذیر در جریان پیگیری است.

الستی ادامه داد: نظر به اینکه صنایع فولادی داخلی با کمبود کنسانتره روبه‌رو هستند، بنابراین تکمیل زنجیره تولید به‌طوری که دیگر شرکت‌های معدنی مواد اولیه فروشنده مواد اولیه نباشند از سیاست‌های مدنظر است.

وی افزود: نشست‌های برگزار شده میان شرکت‌های معدنی و فولادی تاکنون به نتیجه واحدی نرسیده است و نمی‌توان درباره ضرایب خرید سنگ آهن و کنستانتره نسبت به شمش فخور اظهار نظر کرد. در صورت جمع‌بندی موضوع قیمت محصولات معدنی به‌زودی اعلام خواهد شد.

عرضه اولیه جهان فولاد سیرجان

مدیرعامل «ومعادن» همچنین با اشاره به بحث عرضه اولیه شرکت جهان فولاد سیرجان گفت: تصمیم‌گیری در این باره به عهده هیئت مدیره و سهامداران اصلی این شرکت یعنی شرکت ملی مس و گل گهر است و هنوز زمان دقیقی برای آن اعلام نشده است.

طرح‌های توسعه فولادی

مدیرعامل «ومعادن» درباره وضع طرح‌های توسعه‌ای صبا نور و فولاد خراسان به تفکیک اعلام کرد: طرح‌های توسعه‌ای صبانور عبارتند از گندله‌سازی شهرک با ظرفیت یک میلیون تن با هفت درصد پیشرفت و زمان بهره‌برداری پایان سال ۱۴۰۰، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن با هفت درصد پیشرفت و زمان بهره‌برداری پایان سال ۱۴۰۱، احداث کارخانه ذوب و فولادسازی با ظرفیت یک میلیون تن با هفت درصد پیشرفت و زمان بهره‌برداری پایان سال ۱۴۰۱ است.

وی ادامه داد: طرح توسعه شرکت فولاد خراسان نیز شامل احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن سنگان با ظرفیت ۲/۵ میلیون تن که حدود ۲ سال دیگر به بهره برداری می رسد و تامین مالی آن از محل افزایش سرمایه در حال اجراست و این پروژه تأمین‌کننده مواد اولیه گندله فولاد خراسان است.

افزایش سرمایه و بازهم عرضه اولیه

الستی درباره افزایش سرمایه در شرکت‌های تابعه «ومعادن: عنوان کرد: هلدینگ هم‌اکنون برنامه‌ای برای افزایش سرمایه به غیر از شرکت شهید قندی که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست، در زیر مجموعه خود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین هلدینگ در حال تصمیم‌گیری برای عرضه هلدینگ پویا انرژی در بورس است و قصد دارد در آینده نسبت به تامین مالی پروژه‌های یکی از شرکت‌های زیر‌مجموعه خود از طریق پذیره‌نویسی عمومی اقدام کند.

فولاد سرمد ابرکوه و کک طبس

مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: به نظر می رسد شرکت فولاد سرمد ابرکوه در سال ۱۳۹۹ به ظرفیت اسمی تولید برسد. کمبود شمش مورد نیاز از شرکت های آهن و فولاد ارفع و معدنی و صنعتی چادرملو و دیگر تامین‌کنندگان خریداری می‌شود و هم‌اکنون این شرکت کمبود شمش ندارد.

الستی ادامه داد: همچنین می‌توان گفت هم‌اکنون ظرفیت اسمی مرحله نخست کک طبس ۱۵۰ هزار تن در سال است که حدود یک سوم ظرفیت تولید می‌کند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در صورت رفع محدودیت‌های تأمین ذغال سنگ مورد نیاز که البته در صدد تأمین مواد اولیه از طریق معادن قابل واگذاری سازمان ایمیدرو می باشند در سال ۱۴۰۰ ظرفیت اسمی تولید برسد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین