دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 8:50:47 PM

روسای گمرکات ایران و پاکستان با هدف تسهیل و توسعه تجارت در اسلام‌آباد مذاکره و در ۱۵ بند برای رفع موانع گمرکی توافق کردند.
توافق ۱۵ بندی گمرکات ایران و پاکستان برای تسهیل و توسعه تجارت

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، محمد رضوانی‌فر در دیدار با فرید اقبال عضو هیأت فدرال درآمدی و رئیس کل گمرک پاکستان با هدف تسهیل و توسعه تجارت و رفع موانع گمرکی در ۱۵ بند توافق کردند که با عملیاتی شدن آن مبادلات تجاری میان دو کشور افزایش می‌یابد. عملیاتی کردن تبادل الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات با تشکیل تیم اجرایی از سوی دو طرف، ارائه تسهیلات گمرکی برای تسهیل تهاتر کالایی در منطقه آزاد چابهار و امکان تردد کامیون‌های ایرانی به عمق سرزمینی پاکستان از جمله توافقات بین ایران و پاکستان بود.

از دیگر توافقات مابین رؤسای گمرکات ایران و پاکستان شامل لزوم همکاری شرکت‌های پاکستانی با ناوگان حمل و نقل ایرانی، افزایش ظرفیت پذیرش کامیون‌ها در مرزهای مشترک گمرکی به ویژه در سمت پاکستان و تاکید بر کاهش هزینه‌های ترخیص کالا، لزوم هماهنگی در زمان فعالیت مقامات گمرکی و سازمان‌های همجوار در دو سوی مرز مشترک و توسعه کارنه تیر در مرز مشترک دو کشور در ریمدان و پیشین بوده است. بررسی عملکرد بازارچه‌های مرزی و ارزیابی شرایط موجود، درخواست طرف پاکستانی برای صدور مجوز پذیرش صادرات برخی کالاهای اساسی نظیر برنج از مرزهای گمرکی مشترک، بررسی دلایل تفاوت نرخ هزینه‌های حمل از گمرکات ایران به مقصد پاکستان در مقایسه با سایر گمرکات و رفع آن و بررسی درخواست برای تسهیل صادرات دام زنده شامل گاو، گوساله، شتر و گوسفند از پاکستان به ایران از جمله این توافقات است.

همچنین تنظیم تقویم زمان‌بندی شده برای انجام ملاقات مرزی مشترک بین مسئولان دو گمرک، درخواست تسریع در بررسی موافقت‌نامه گشایش دروازه مشترک مرزی در میرجاوه، تهیه بسته اجرایی مورد توافق طرفین به منظور تسهیل تردد در مرزهای مشترک، تعیین و معرفی دو نفر رابط از هر دو طرف برای پیگیری مسائل اضطراری از دیگر مواردی بوده که مورد توافق طرفین قرار گرفت. در این دیدار از رئیس کل گمرکات پاکستان برای حضور در اجلاس رؤسای گمرکات کشورهای عضو اکو در تهران دعوت به عمل آمد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین