سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 2:22:00 AM
سخنگوی دولت:

سخنگوی دولت گفت: سیاست دولت در بخش تامین ارز کالاهای اساسی با نرخ ثابت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سال قبل تأمین شد لذا تفاوت در نرخ های ارزی که در کانال ها مطرح می‌شود مبنایی ندارد.
نرخ‌های ارز کالاهای اساسی ثابت است/ نوسانات ارزی بهانه گران‌فروشی تولیدکنندگان کالا نشود

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، "علی بهادری جهرمی" در نخستین نشست خبری سخنگویی در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: سال گذشته ۲۰ نشست خبری سحنگوی دولت برگزار و ۴۰۰‌ پرسش مطرح و پاسخ داده شد.

رشد اقتصادی ۶.۷ درصدی ۹ ماهه ۱۴۰۲

وی با تسلیت شهادت سید مرتضی آوینی و روز انرژی هسته‌ای و سالگرد شهادت صیاد شیرازی درباره عملکرد سال گذشته دولت و اجرای شعار رشد تولید و مهار تورم افزود: در محور رشد تولید با جهاد جمعی بخش های خصوصی عمومی و دولتی رشد اقتصادی ۶.۷ درصدی در ۹ ماهه ابتدای پارسال و بدون نفت ۴.۲ درصد بود که نشان دهنده رشد اقتصادی نسبت به سال های قبل بوده و طی قریب به ۳ سال فعالیت دولت پایدار و مستمر و با ثبات بوده که از دوره های رکود دهه ۹۰ فاصله گرفته ایم که بازگردانده اقتصاد به ریل پیشرفت است.

جذب ۵.۵ میلیارد سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۱۸ طرح موفق به جذب ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی شد که در نوع خود یک رکورد است نرخ تشکیل سرمایه ثابت هم ۴.۷ درصد بوده که بعد از تشکیل سرمایه ثابت در ۱۴۰۱ در سال گذشته هم این روند مثبت بوده و پیش بینی ثبات داریم.

کاهش تورم نقطه به نقطه اسفند ۱۴۰۲ به ۳۵ درصد

سخنگوی دولت با اشاره به مهار تورم گفت: در بخش مهار تورم هم پیش بینی مقامات رسمی کشور در دولت گذشته رسیدن به تورم های ۳ رقمی بود و اظهار نظرهایی در این زمینه می شد اما نه تنها نرخ تورمِ ۶۰ درصدی، ۳ رقمی نشد بلکه از ۵۵ درصد فروردین پارسال به ۳۵ درصد در اسفند پارسال کاهش یافته البته باید سرعت بیشتری برای مهار تورم باید پیموده شود امسال امیدواریم نرخ های تورم کمتری برای مردم ملموس شود.

وی با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی نیز کاهش یافت، تصریح کرد: هدف گذاری ما در پایان پارسال ۲۵ درصد بود دولت سیزدهم ۴۳ درصد تحویل گرفت اما در پایان سال گذشته موفق شدیم به ۲۴.۳ درصد کاهش دهیم. پایه پولی هم از ۴۵ درصد ابتدای پارسال به ۲۹ درصد در پایان ۱۴۰۲ کاهش یافت.

کاهش نرخ بیکاری به کانال ۷ درصد

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه در حوزه نرخ بیکاری هم رتبه خوبی نسبت به سال های قبل کسب کردیم، گفت: وارد کانال ۷ درصد شدیم و از ۱۰ به ۷.۵ درصد طی این سه سال دست یافته ایم که نتیجه احیای بیش از ۷ هزار واحد تولیدی راکد و نیمه راکد است امیدواریم در سال جاری با سرعت بیشتر شاهد حرکت همین مسیر و سوق دادن آن به سمت ایجاد حس ململوس در زندگی روزانه مردم باشیم.

وی بیان کرد: در زمینه مدیریت ورفع تنش های آبی در این دولت طرح های ۵ گانه خطوط انتقال آب به فلات مرکزی ایران به سرعت در حال پیشرفت است که امیدواریم طبق زمان بندی تعیین شده از نتایج این طرح استفاده کنیم به ۵ هزار روستا آبرسانی نهایی شده و ۵ هزار روستای دیگر هم انجام می‌شود.

۲.۵ میلیون مسکن در دست ساخت است

وی با اشاره به اقدامات دولت در بخش مسکن گفت: در بخش مسکن هم نهضت ملی مسکن با همکاری نهادهای انقلابی شهرداری ها و نیروهای مسلح با دولت همکاری داشتند که در نتیجه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در دست ساخت است که در فروردین امسال ۱۰ هزار واحد مسکن نیروهای مسلح افتتاح شد ۲۴۰ هزار مسکن مهر باقی مانده از دولت های گذشته داشتیم منابع مالی آنها هم قبلا هزینه شده بود اما مساکن تکمیل نشده بود ولی دولت سیزدهم نیمی را تکیل کرد و نیم دیگر تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می شود

سخنگوی دولت بیان‌کرد: در بخش تولید برق و گاز که زیرساخت های توسعه کشور برای تامین انرژی صنایع هستند و هم رفاه عمومی را فراهم می کنند در ۳۰ ماه فعالیت دولت دیدیم که شاهد قطعی برق نبودیم که نتیجه افزایش تولید ۱۰ درصدی برق است در بخش گاز هم با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی افزایش تولید گاز داشتیم اما نیمه دیگر این فرآیند، جهاد مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی است.

بهادری جهرمی درباره شایعاتی مبنی بر تغییرات دولت اظهار کرد: در جنگ اقتصادی دشمن سعی می کند از هر فرصتی ضربه بزند لذا در این شرایط همه باید در جهت ثبات بخشی به بازار کمک کنیم همه مردم علاقه دارند تورم کاهش یابد و نرخ ارز ثابت باشد لذا انتظار است همه دلسوزان کشور در راستی انتشار اخبار ثبات آفرین کمک کنند طبیعتا شاید ساختن چنین شایعاتی منافع زودگذر برای یک سایت خبری داشته باشد که دیده شود اما اثرات آن برای همه مردم مفید نیست همه‌کمک کنیم تا تورم کاهش یابد و ارز ثبات یابد تیم اقتصادی دولت شبانه روزی دوشادوش هم در حال کار و برنامه ریزی هستند.

نرخ‌های ارز کالاهای اساسی ثابت است

سخنگوی دولت با بیان اینکه نرخ ارز تامین کالاهای اساسی ثابت و به نرخ ۲۸ هزار تومان است و در طول سال با همین عدد در اختیار تولید کنندگان و وارد کنندگان این حوزه قرار گرفته گفت: لذا گران فروشی به بهانه تغییر نرخ های ارز غیر رسمی در این حوزه مبنا نخواهد داشت.

وی افزود: افزایش قیمت محصولات سفره مردم به بهانه افزایش نرخ ارز بازارهای غیر رسمی با توجه به تامین ارز از کانال رسمی و با نرخ ۲۸۰۰۰ تومانی تخلف است. سایر نیازهای رسمی ارزی کشور نیز با نرخ مرکز مبادله تامین می‌شود که در اختیار وارد کنندگان قرار می‌گیرد. همه مردم و مدیران به ثبات نرخ ارز و کاهش تورم علاقه‌مندند و انتظار داریم اخبار امید بخش و ثبات آفرین در این حوزه ها تولید شوند و همه در این جهت کمک و تلاش می‌کنیم.

تامین ۱۵ میلیارد دلار ارز واردات کالاهای اساسی در سال جاری

وی در پاسخ به پرسش ایرنا دریاره حمایت دولت از کشت گندم با همکاری کشاورزان گفت: در آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم ۲۳ همت برای خرید گندم به کشاورزان داده شد اما در سال گذشته ۱۵۰ همت منابع برای خرید تضمینی گندم اختصاص دادیم یعنی افزایش حدودا ۷ برابری. ما از خرید تضمینی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی در دولت قبل به ۱۰ و نیم میلیون تن با قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان که باز هم افزایش یافت و به ۱۷ هزار تومان رسید، دست یافتیم.

سخنگوی دولت گفت: با این حال نیازمند واردات کالاهای اساسی هستیم که معادل ۱۵ میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی و همین مبلغ برای واردات دارو، کالاهای پزشکی و گندم در صورت کمبود، اختصاص داده ایم در خصوص ارز واردات خوردو هم از محل بازار دوم تامین می شود که با همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی انجام می شود.

بهادری جهرمی درباره معرفی ظرفیت های صادرات غیر نفتی گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی ایران موسوم به ایران اکسپو به مدت ۵ روز در اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود که با همکاری بخش های دولتی وخصوصی است برنامه‌ریزی های متعددی صورت گرفته و پیش بینی می شود میزبان ۲۰ هزار فعال اقتصادی از ۱۰۰‌ کشور دنیا باشیم که میزان حضور متفاوتی است و افزایش چشمگیری نسبت به سال های قبل دارد ۶۰۰ شرکت بزرگ صادراتی کشور در این نمایشگاه توانمندی های خود را معرفی می کنند که به منظور کسب بازارهای تجارتی است امیدواریم امثال این نمایشگاه ها در راستای تحقق شعار سال به افزایش تولید منجر شود.

رکورد شکنی تجارت خارجی ایران با ثبت ۱۵۳ میلیارد دلار

وی گفت: ما سال قبل حجم تجارت خارجی کشور اعم از صادرات و ‌واردات ۱۵۳ میلیارد دلار را رد کردیم یعنی سیاست هایی که دشمن برای تحریم و محدود کردن کشور داشت با شکست مواجه شده است مجموع صادرات با احتساب نفت و برق قریب به ۸۷ میلیارد دلار رسید وزن کالاهای صادراتی بدون نفت به ۱۳۶ میلیون تن رسید که رشد ۱۰ درصدی داشت این در حالی است که در بازارهای بین المللی برخی اقلام با کاهش قیمت مواجه شده بودند و موفق شدیم سیاست های تحریمی آمریکا را با شکست مواجه کنیم این نمایشگاه هم به ادامه این مسیر کمک می کند.

وی درباره حکم متتاسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: این موضوع در برنامه هفتم آمده که هنوز نهایی و به دولت ابلاغ نشده اما دولت آمادگی های لازم را کسب کرده است به محض ابلاغ آن را اجرا می کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به تجاری سازی تولیدات دانش بنیان ادامه داد: سال جاری ۱۵۰۰ همت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجاری سازی تولیدات دانش بنیان در نظر گرفته شده است امسال برای اولین بار اساسنامه سازمان توسعه فناوری در پارک های علم و فناوری تصویب شد که یک گام بزرگ برای توسعه تولیدات دانش بنیان است در سال گذشته شرکت های صادرکننده محصولات شرکت های دانش بنیان هم ایجاد شد که در این دولت تعداد آنها ۴ برابر شده است برای محصولات دانش بنیان هم بازار بین المللی در کشورهای مختلف از جمله کنیا ترکیه و سایر کشورها ایجاد کرده ایم تا برای این محصولات بازاریابی کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین