سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 12:33:44 AM
چشم‌انداز جهانی پناهگاه امن سرمایه بررسی شد؛ نحوه اثرپذیری بازارهای داخلی

قیمت طلای جهانی در سه‌ماه نخست سال جاری میلادی به میزان ۱۱درصد رشد کرده است و به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی این روند صعودی تداوم یابد. در هفته‌های اخیر، رالی قیمتی فلز زرد به اوج رسیده و طلای جهانی قله‌های تاریخی قیمتی را یکی پس از دیگری فتح می‌کند. 
سال طلایی فلز زرد

افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در کشورها، احتمال شروع سیاست‌های انبساطی از سوی فدرال‌رزرو و افزایش تمایل خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی به‌عنوان ذخیره اصلی، باعث شده است که اقبال به فلز زرد در ۲۰۲۴ افزایش یابد.

نکته قابل توجه اینکه بانک‌های مرکزی نسبت به سال۲۰۲۲، ذخایر طلایی خود را ۴برابر کرده‌اند. همسو با رشد قیمت جهانی طلا، بهای انواع سکه در داخل کشور نیز روند صعودی به خود گرفته و نرخ تمام سکه به ۴۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است. دیگر بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که تقاضا برای حرکت به سمت صندوق‌های بورسی افزایش یافته و این موضوع باعث شده است که حباب این صندوق‌ها در اوج قرار گیرد.
فائزه پوزش : فلز درخشان و دارایی‌های پر‌تقاضای کریپتو با آغاز سال ۲۰۲۴ همواره در حال نوسان بودند و رکورد‌های قیمتی جدیدی را با گذشت سه ماه از سال در تاریخ به ثبت رساندند. مسیر پرنوسان دارایی‌های مذکور، کارشناسان برجسته حوزه مالی آمریکا را به ارائه برآوردهای قیمتی تا پایان سال و همچنین آنالیز رفتاری این دارایی‌های در طول این سه ماه وادار کرده است.
در سال‌های اخیر‌ سازو‌کار بازارهای جهانی نشان داده که دارایی این بازار تحت تاثیر سیاست‌های کلان ایالات‌متحده، تنش‌های ژئوپلیتیک‌، تضعیف شاخص ارزی، تغییر تمایلات بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران مسیرهای قیمتی متفاوتی را تجربه کرده است. این درحالی که بازار رمزارزها علاوه بر عوامل ذکر شده بر اثر تغییر حجم مبادلات صندوق‌های ETF، همچنان در صدر دارایی‌های پرریسک، پر‌نوسان و محبوب سرمایه‌گذاران قرار دارد.

رویای ۳ هزار دلاری فلز زرد
جهت اطمینان از این موضوع که فلز درخشان تا پایان سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۵ از کانال ۳۰۰۰ دلاری عبور خواهد کرد یا خیر، باید برخی از عوامل موثر بر این روند را که به آن اشاره شد مورد بررسی قرار داد. برای درک این بحث در وهله اول باید به دوراهی سیاستگذاران در خصوص تصمیمات آمریکا و عدم اطمینان آنها از تداوم روند نزولی آمریکا در ماه‌های آتی اشاره کرد.

تورم این کشور در حال حاضر همچنان بالای ۳ درصد در حال نوسان است و جرمی پاول را در عملکرد خود در خصوص تغییر سیاست‌های پولی با تردید رو‌به‌رو خواهد کرد. دیگر گزارش‌های اقتصادی این کشور از جمله آمار نرخ بیکاری، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، رشد تولید ناخالص داخلی و... نقش مهمی در تصمیم او ایفا خواهند کرد. قابل ذکر است که پیش و پس از انتشار هر یک از گزارش‌های ذکر شده، شاخص دلار نیز واکنش‌های متعددی از خود نشان خواهد داد.

همان‌طور که در ‌سازو‌کار اقتصادی بازارها مشاهده می‌شود، قیمت دارایی‌های بازار بر خلاف روند این شاخص ارزی در حرکت هستند و اثر معکوسی بر آنها خواهد داشت. برای درک بهتر این موضوع باید روند حرکت این شاخص و واکنش سایر دارایی‌های بازار در واکنش به نوسان دلار جهانی را در ۵ آوریل (انتشار نرخ بیکاری) و ۱۰ آوریل (انتشار گزارش تورمی) زیرنظر داشت. در راستای این بحث باید هجوم سرمایه‌گذاران و تقاضای بانک مرکزی را مورد بررسی قرار داد.

طبق آمارهای منتشر شده در روز گذشته (۳ آوریل) ذخایر طلای جهانی در بانک‌های مرکزی برای نهمین ماه متوالی با روند صعودی مواجه شد، اما این به معنای خرید بیشتر بانک‌ها در ماه فوریه نبود، بلکه آنها نسبت به ماه ژانویه ۵۸ درصد کمتر خرید داشتند. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۰۲۳) ۴۳ درصد کمتر طلا خریداری کرده‌اند. البته ذکر این نکته ضروری است که با وجود روند کاهشی خرید طلای جهانی در ماه فوریه، ذخایر طلای جهانی هم اکنون چهار برابر سال ۲۰۲۲ گزارش شده است.

در این میان بانک خلق چین ذخایر طلای خود را ۱۲ تریلیون افزایش داد و به ۲۲۵۷ تن رساند. داده‌های موجود نشان می‌دهد که تنها دو فروشنده قابل توجه در ماه فوریه وجود داشته، بانک مرکزی ازبکستان و اردن که ذخایر خود را در این ماه کاهش دادند. گرچه این گزارش ادعا می‌کند که تقاضای بانک‌های مرکزی در افزایش قیمت‌ این دارایی اثر چشمگیری داشته و به جذب جریان‌های ورودی کمک بسزایی کرده، اما از اثر هجوم سرمایه‌گذاران به این پناهگاه امن در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیک‌ نباید غافل شد.

شواهد گویای آن است که با درگیری حماس و اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و گسترش آن در مناطق دیگر سرمایه‌گذاران را وادار کرد تا برای حفظ دارایی‌های خود به بازارهای جهانی روی آورند که حمایت بانک‌های مرکزی در خرید طلا و جلوگیری از ریزش بیش از حد آن، از گزینه‌های انتخاب طلای جهانی به عنوان پناهگاه امن از سوی سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

به‌طوری که با گذر شاخص دلار از کانال ۱۰۵ واحدی طلای جهانی همچنان در مسیر صعودی خود باقی ماند و با ثبت رکوردهای سریالی مقاومت خود را در برابر نوسان بازارها حفظ کرد. صاحب‌نظران این حوزه با استناد به مطالب فوق تاکید کردند که گذر فلز زرد از کانال ۳۰۰۰ دلاری تا پایان سال جاری دور از انتظار نخواهد بود و رویایی است که تحقق آن با توجه به آمارهای ذکر شده بعید نیست. گفتنی است که طلا از آغاز سال ۲۰۲۴ تا کنون (۳آوریل) رشد ۱۰.۸ واحد درصدی را تجربه کرد و در ساعت ۱۶ به وقت تهران با رقمی معادل ۲۲۸۷ دلار در حال معامله بود.

دورخیز جدید بیت‌کوین
همان‌طور که در گزارش ذکر شد، شاخص دلار در روز‌های اخیر در واکنش مثبت به گزارش شاخص مدیران خرید آمریکا که از رونق شاخص فعالیت‌های تولید حکایت داشت، شیب مثبت به خود گرفت و از کانال ۱۰۵ واحدی گذر کرد. در پی این امر شاه‌نشین بازار کریپتو از کانال ۷۰ هزار دلاری به کانال ۶۵ هزار دلاری تنزل یافت و سرمایه‌گذاران خود را نگران کرد. اما اقتصاددانان حوزه کریپتو اظهار کردند که اگرچه ممکن است دارایی‌های این بازار در کوتاه‌مدت روند پرنوسانی را پشت سر بگذارند، اما چشم‌انداز بلندمدت آن همچنان صعودی خواهد بود.

در خصوص چشم‌انداز بلندمدت بیت‌کوین از رویداد هاوینگ در ۱۸ آوریل که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» به‌طور کامل بررسی شده، بی‌تاثیر نخواهد بود. با توجه به این موضوع برآوردهای متعددی در خصوص روند قیمتی آن تا پایان سال جاری وجود دارد که این برآوردها بین کانال ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلاری در نوسان است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین