يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 10:29:36 PM

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از ایجاد بیش از ۲۳۸ هزار فرصت شغلی در کسب و کارهای خرد و کوچک از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد.
ایجاد ۲۳۵هزار فرصت شغلی در کسب و کارهای خرد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، وجود نرخ بالای بیکاری در کشور و رهایی از آن، مستلزم تقویت تمامی عرصه های اقتصادی، از جمله مشاغل خرد و شرکت‌های تسهیل‌گر، در ایجاد کسب و کارهای خرد می باشد. اگر بخواهیم تعریفی ساده از کسب وکارهای خرد ارائه دهیم، باید بگوییم که این دست کسب و کارها معمولاً در یک موقعیت جغرافیایی مشخص قرار داشته و تعداد کارمندان و کارگران آن کمتر از ۱۰۰ یا کمتر از ۵۰ نفر بوده و بنیان‌گذاری آن توسط یک نفر یا گروه کوچکی از افراد انجام می‌شود.

به عبارتی می توان گفت که کسب و کارهای کوچک به شرکت‌ها، بازرگانی‌ها و مشاغل آزاد خصوصی گفته می‌شود که دارای کارمندان و درآمد کم‌تری نسبت به شرکت‌های متوسط و بزرگ هستند.

از آنجایی که کسب ‌و کارهای خرد و کوچک، نماینده ۷۰ تا ۹۵ درصد کسب ‌و کارها و بیش از ۵۰ درصد اشتغال در سراسر جهان هستند؛ با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در حمایت از تولید، می‌توان این‌گونه کسب ‌و کارها را به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد کشور در تحقق جهش تولید و کاهش تورم نام برد و یادآور شد که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بر ضرورت و توسعه آنها بسیار تاکید شده است.

هادی آقابابایی،مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به ایجاد۲۳۸هزار فرصت شغلی از ابتدای دولت سیزدهم گفت: کار صندوق کارآفرینی امید جهادی است و رسالت آن کمک به ایجاد اشتغال خرد کوچک و متوسط است و با توجه به این ماموریت صندوق، تنها در سال ۱۴۰۲ تاکنون برای بیش از ۲۰هزار فقره تسهیلات، بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که منجر به ایجاد بیش از ۵۰ هزار نفر فرصت شغلی شده است.

آقابابایی با اشاره به عملکرد صندوق در دولت سیزدهم اظهار داشت: در سه سال دولت مردمی تسهیلات پرداختی از طریق صندوق کارآفرینی امید برابر است با کل تسهیلات در۸ سال دولت قبل که این مهم برای توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک و توسعه مشاغل جوانان صورت گرفته است. سقف تسهیلات در این سال‌ها بیشتر شده و همچنین حدود اختیارات استان‌ها و شعب نیز افزایش یافته است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در خصوص فعالیت صندوق در مناطق روستایی و کم برخودار کشور نیز گفت: در سال ۱۴۰۲بیش از ۲۰۰۰فقره تسهیلات با اعتبار بیش از ۱۲هزار میلیارد ریال در مناطق روستایی کشور پرداخت شده که به ایجاد اشتغال مناطق روستایی و ماندگاری جمعیت کمک کرده است.

آقابابایی خطاب به جوانان جویای کار که ممکن است از تسهیلات بانکی ناامید شده باشند گفت: صندوق کارآفرینی امید که در دو و نیم سال توانسته بیش از ۲۳۸هزار شغل ایجاد کند که گستره این مشاغل در اختیار جوانان است و این نشان می دهد که جوانانی که خلاق، ایده پرداز و جویای کار هستند می توانند از تسهیلات ارزان قیمت این صندوق در قالب تفاهم نامه های موجود بهره مند شوند.

وی با اشاره به تذکر رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه بانک‌ها پول پاشی انجام ندهند بیان کرد: طبق فرمایشات ایشان، باید وقتی تسهیلات ارزان قیمت و قرض الحسنه پرداخت می‌شود، حتماً منجر به اشتغال و ارزش افزوده در حوزه اقتصاد کشور باشد و صندوق نیز برای اینکه به این هدف برسد، با امضای تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف تخصصی، زمینه بهره مندی جوانان و کارآفرینان را از این تسهیلات فراهم کرده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در خصوص احیای واحدهای راکد یا نیمه فعال در دولت سیزدهم هم گفت: ستاد احیای واحد های اقتصادی راکد و نیمه راکد ریاست جمهوری در این خصوص در حال فعالیت است و صندوق نیز به عنوان نهاد مالی تامین کننده تسهیلات در این حوزه شناخته شده است و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰۰فقره تسهیلات با بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای احیای واحدهای نیمه تمام یا راکد در نقاط مختلف کشور پرداخت شده است و در نتیجه بیش از ۴۵۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری، مجدداً به چرخه تولید کشور برگشته است.

آقابابایی با اشاره به تلاش صندوق در برای تسهیلگری و آسان و شیرین کردن ارائه خدمات به کارآفرینان اظهار داشت: متوسط زمان پرداخت تسهیلات از لحظه معرفی فرد توسط دستگاه طرف تفاهم نامه به صندوق در کوتاه ترین زمان صورت می پذیرد و همچنین برنامه داریم که بتوانیم تسهیلات را به خصوص در مشاغل خانگی به صورت غیر حضوری و برخط پرداخت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت یکی از ویژگی‌های اصلی صندوق کارآفرینی امید است گفت: هم اکنون مردم و رسانه‌ها با مراجعه به سامانه آگاه در سایت صندوق کارآفرینی امید می‌توانند به تفکیک استان‌ها طرح‌های اجرا شده صندوق را مشاهده کنند.

آقابابایی خبر داد: امروز به مناسبت ولادت امام حسین علیه السلام و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار است ۸۰۰۰طرح کسب و کار صندوق کارآفرینی امید در سراسر کشور به بهره برداری برسد. این مراسم به صورت حضوری در استان قم و با حضور منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس هیات مدیره صندوق کارآفرینی امید و در سراسر کشور با حضور مسئولین استانی افتتاح می‌شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین