دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 6:20:25 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:78337
  • زمان انتشار:شنبه 21 بهمن 1402-12:43
  • کاربر:
عملکرد بازارهای سهامی فرابورس در سومین هفته بهمن‌ماه نشان می‌دهد

بازارهای فرابورس ایران در هفته منتهی به بیستم بهمن‌ماه میزبان دادوستد ۳۳ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۱۱ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بودند و بررسی معاملات بازار سهام به طور مجزا نشان می‌دهد که بازار اول با ثبت ارزش ۳ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومانی در جایگاه اول قرار گرفته است.
بیشترین ارزش مبادلات در اختیار بازار اول

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی ۵ روزی کاری منتهی به بیستم بهمن‌ماه، در بازارهای دوم و پایه شاهد معاملاتی به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان و ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بودیم.

معاملات بازار نوآفرین نیز با افزایش هفتگی ۱۰۰ درصدی همراه بود و در بازار ابزارهای مشتقه شاهد رشد ۱۳ درصدی ارزش دادوستدها بودیم.

نگاهی به ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام نیز از صدرنشینی گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با سهم ۱۵ درصدی از ارزش کل حکایت دارد. گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات دارویی، استخراج کانه‌های فلزی و خودرویی نیز در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.


معاملات ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی ابزارهای نوین مالی

در بازار ابزارهای نوین مالی شامل اوراق مالی اسلامی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن جمعا ۲۰ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ورقه دست‌به‌دست شد که ارزش این معاملات با رشد ۹ درصدی بر ۴۰۲ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز بدون نوسان مثبت یا منفی نسبت به هفته قبل در ارتفاع ۲۵ هزار و ۴۱۶ واحدی تثبیت شد و به موازات آن ارزش بازار فرابورس هم با رقم ۲.۴ میلیون میلیارد تومان نسبت به هفته پیشین، تغییری نداشت.


مهم ترین رویدادهای هفته سوم بهمن ماه در فرابورس

پذیره‌نویسی اولین صندوق بخشی صنعت بیمه، برگزاری جلسات معارفه شرکت در آستانه عرضه «آردینه»، عضویت یکصد و شانزدهمین کارگزاری در فرابورس و عرضه اولیه سهام شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران، مهم‌ترین رویدادهای ۵ روز کاری گذشته در فرابورس ایران است.

مروری بر سومین هفته کاری بهمن‌ماه در فرابورس ایران حاکی از آن است که پانزدهم بهمن‌ماه پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری «بخشی بازده صنعت بیمه» در نماد «بازبیمه» که اولین صندوق بخشی در این صنعت است به مدت سه روز کاری در فرابورس انجام شد.

کارگزاری پاداش نیز پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به جمع کارگزاران فرابورسی پیوست و بدین ترتیب از ۱۶ بهمن‌ماه به‌عنوان یک‌صد و شانزدهمین کارگزاری به‌طور رسمی به عضویت فرابورس ایران درآمد.

طی این هفته همچنین عرضه اولیه ۱۲ درصد از سهام آنتی ‌بیوتیک سازی ایران ۱۸ بهمن‌ماه در بازار دوم فرابورس انجام شد و بدین ترتیب ۹۶ میلیون و ۳۴۸ هزار سهم این شرکت به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی تعلق گرفت.

در عرضه اولیه سهام شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران، ۷۶ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط، یک میلیون و ۱۲۴ هزار و ۶۱ سهامدار حقیقی و ۱۸۸۰ سهامدار حقوقی مشارکت کردند.

از سوی دیگر در دو روز آغازین هفته جلسات معارفه شرکت در آستانه عرضه اولیه نشاسته و گلوکز آردینه با حضور اهالی رسانه در فرابورس برگزار شد و تاریخچه، نمودارهای مالی و مقایسه‌ای و ارزش‌گذاری سهام این شرکت تشریح شد تا این شرکت در یک قدمی عرضه اولیه قرار گیرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین