سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 9:35:51 AM

وزارت اقتصاد اعلام کرد، مجموع معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی به بیش از ۵۵.۳ هزار میلیارد تومان رسید.
مجموع معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی به بیش از ۵۵.۳ هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، مجموع معافیت ها و تخفیفات گمرکی در ۹ ماه سال جاری (ابتدای فروردین تا پایان آذر ۱۴۰۲) بیش از ۵۵.۳ هزار میلیارد تومان بوده است که نشان می‌دهد دولت با هدف هدفمند کردن مبادلات تجاری و حمایت از برخی بخش های اقتصادی از بخش قابل توجهی از درآمدهای خود صرف نظر کرده است.
گمرک جمهوری اسلامی در راستای اجرای بند (ن) تبصره ۶ قانون بودجه مربوط به ۹ ماهه سال جاری (موضوع معافیت ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی)، گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن، "معافیت ها و تخفیفات گمرکی" در دوره مورد اشاره بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین "معافیت ها و تخفیفات مالیات بر ارزش افزوده" در ۹ ماه سال جاری (ابتدای فروردین تا پایان آذر ۱۴۰۲) بیش از ۲۶.۷ هزار میلیارد تومان است.

در بخش "معافیت ها و تخفیفات عوارض شهرداری" نیز در دوره مورد اشاره بیش از ۱۳.۴ هزار میلیارد تومان نیز تخفیف و معافیت اعمال شده است.

بر اساس این گزارش، مجموع معافیت ها و تخفیفات اعمال شده در در ۹ ماه سال جاری، بیش از ۵۵.۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

*جزییات مصوبه قانونی بند (ن) تبصره ۶ قانون بودجه در قانون بودجه ۱۴۰۲

در بند (ن) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است:

"ن- به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاستگذاری در معافیت‌های مالیاتی:

۱- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و شفاف‌سازی حمایت‌های مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون امور گمرکی کرده و فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص کند. این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی محاسبه نشده در اثر این معافیت‌ها و استناد قانونی این معافیت‌ها باشد .

۲- دستگاههای اجرائی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را ‌‌به‌صورت جمعی – خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت کنند. عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی ‌‌به‌عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی محسوب می‌شود.

۳- درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم تا معادل چهار برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور معاف است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است. فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و مؤسسات رسانه ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کماکان از معافیت مندرج در بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات های مستقیم برخوردار خواهند بود.

۴- معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله مؤسسات کنکور دانشگاهها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و انتشارات کمک آموزشی، با رعایت ماده (۱۳۴) قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو می‌شود .

۵- تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات، از پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش‌افزوده معاف نمی‌باشد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص و ظرف دو ماه پس از ابلاغ این قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال کند و گزارش این بند را هر سه­‌ماه یک‌بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه کند."



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین