دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 11:39:54 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:78181
  • زمان انتشار:شنبه 14 بهمن 1402-19:26
  • کاربر:
معرفی «آردینه» در جمع خبرنگاران؛

اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت نشاسته و گلوکز آردینه با حضور مدیران این مجموعه، در فرابورس ایران برگزاری شد.
تولیدکننده برتر گلوکز و نشاسته گندم به فرابورس آمد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست مسعود امینی مدیرعامل مجموعه آردینه با اشاره به اینکه این مجموعه با تجربه‌ای بیش از ۶۰ سال در تولید نشاسته به این مرحله رسیده است، گفت: آردینه ۶۰ سال پیش راه‌اندازی و از سال ۱۳۷۰ به سمت صنعتی و مکانیزه شدن در زمینی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع، تغییر رویه داد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۴ خط تولید جهت تولید گلوکز راه‌اندازی شد و نام شرکت از نشاسته آردینه به شرکت نشاسته و گلوکز آردینه تغییر کرد، گفت: در سال ۱۳۹۹ اقدام به حضور در بازار سرمایه کردیم و در سال ۱۴۰۱ با پذیرش شرکت با نماد آردینه در بازار دوم فرابورس موافقت شد.


جایگاه «آردینه» در صنعت کشور

مدیرعامل آردینه با تأکید بر اینکه این شرکت در صنعت پالایش غلات به ویژه گندم توانسته نقش مهمی در تأمین مواد اولیه بسیار از کارخانه‌های مواد غذایی داشته باشد، افزود: این کارخانه با ۴ خط تولید مجزا و ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن گلوکز گندم، رتبه اول تولید را در کشور در میان ۳۵ شرکت به خود اختصاص داده و با تولید ۱۰ هزار تن نشاسته گندم از تولیدکنندگان برتر این محصول است.

امینی موضوع تأمین مواد اولیه باکیفیت و پایدار را برای مجموعه آردینه بسیار مهم دانست و گفت: این مجموعه برای تولید مواد اولیه باکیفیت، اقدام به خرید شرکت آرد انوشیروان با قدمتی ۵۰ ساله کرد و به‌روزرسانی و تجهیز ماشین‌آلات این کارخانه با یکی از بهترین برندهای حال حاضر دنیا انجام شد.

به گفته وی با تجهیز این شرکت، آرد باکیفیت جهت مواد اولیه تولید در نشاسته آردی، تأمین شد.

وی با اشاره به اینکه محصول دیگر این مجموعه، گلوتن است که در صنایع غذایی و همچنین در بخش آبزیان برای خوراک ماهی‌ها استفاده می‌شود، گفت: گلوکز هم در صنایع غذایی و هم در صنایع صنعتی مثل رنگ‌سازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسعود امینی مدیرعامل آردینه در ادامه نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس در خصوص جایگاه این مجموعه در صنعت گفت: از لحاظ میزان تولید، در تولید نشاسته از گندم با تولید ۱۱ درصد از کل تولیدات کشور، رتبه اول را داریم‌. همچنین در تولید گلوتن گندم نیز با تولید ۱۱ درصد از کل ظرفیت، رتبه اول متعلق به این مجموعه است و در تولید گلوکز و شربت گلوکز نیز رتبه پنجم در اختیار آردینه است.

مدیرعامل این شرکت از راه‌اندازی واحد نیروگاه خورشیدی خبر داد و گفت: یک واحد نیروگاه خورشیدی برای تولید ۵ درصد از نیروی برق مصرفی به دستور دولت در حال طی مراحل راه‌اندازی است و حدود ۸۵ درصد پیشرفت داشته که نهایتا یک‌ماهه آینده در مدار تولید قرار خواهد گرفت.


تشریح نمودارهای مالی و مقایسه‌ای «آردینه»

در ادامه این نشست، کیومرث کیارودی، عضو هیئت‌مدیره و مدیر مالی شرکت آردینه به تشریح نمودارهای مالی و مقایسه‌ای این مجموعه پرداخت و با اعلام تغییرات سرمایه‌ای، گفت: آردینه در سال ۱۳۷۶ با سرمایه یک‌میلیون ریال تا سیس شد و سرمایه این شرکت در حال حاضر طی چندین مرحله افزایش سرمایه به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گفته وی سود ناخالص آردینه طی دو سال اخیر و دوره ۶ ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این عدد در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷۶ میلیارد تومان، ۱۴۰۱ رقم ۲۹۰ میلیارد تومان و شش‌ماهه امسال نیز ۱۹۶ میلیارد تومان است.

وی به سود خالص این مجموعه اشاره کرد و افزود: سود خالص نیز در سال ۱۴۰۱ رقم ۲۵۲ میلیارد تومان بوده و در شش‌ماهه امسال نیز ۱۸۷ میلیارد تومان سود خالص محقق شده است.

وی در ادامه تشریح شاخص‌های مالی آردینه تصریح کرد: خالص دارایی‌های این مجموعه در سال ۱۴۰۱ رقم ۴۲۴ میلیارد تومان بوده و در شش‌ماهه امسال ۵۸۴ میلیارد تومان است. البته دارایی‌های مجموعه نشاسته‌ و آردینه گلوکز، تجدید ارزیابی نشده و این مبلغ مربوط به بهای تاریخی دارایی‌هاست.

مدیر مالی شرکت نشاسته و گلوکز آردینه در ادامه نشست خبری این شرکت با تأکید بر اینکه این شرکت هیچ بدهی بانکی ندارد و تا به حال از تسهیلات بانکی استفاده نکرده است، عنوان کرد: بررسی مقایسه‌ای فروش محصولات این مجموعه نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ گلوکز ممتاز با سهم ۵۷ درصدی، پرفروش‌ترین محصول آردینه بوده است.

به گفته کیارودی، شرکت آرد انوشیروان با هدف تولید محصول مرغوب و تأمین پایدار مواد اولیه در سال ۱۳۹۱ خریداری شد که در سال ۱۳۹۵ تولید این شرکت متوقف و تمام تجهیزات و ماشین‌آلات این شرکت به‌روزرسانی شد.

به گفته وی خط تولید آرد گندم از شرکت بولر سوئیس، برای تجهیز شرکت آرد انوشیروان خریداری و راه‌اندازی شد و تولید این شرکت از سال ۱۳۹۷ مجددا آغاز شد.


ارزش‌گذاری «آردینه» به ۴ روش

در ادامه این نشست خبری آزاده شکری مدیر ارزش‌گذاری تأمین سرمایه دماوند با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری شرکت آردینه با روش‌های تنزیل سود تقسیمی، تنزیل جریان‌های نقد آزاد، روش نسبی (ضریب قیمت به سود) و روش خالص ارزش روز دارایی‌ها انجام شده است، افزود: جهت پیش‌بینی مقدار تولید شرکت برای سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ از میانگین تولید در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ استفاده شده است.

وی در خصوص سایر مفروضات مورد بررسی در گزارش ارزش‌گذاری گفت: مقدار فروش نیز برابر با مقدار تولید و نرخ فروش هم برابر با نرخ فروش شش‌ماهه ارزیابی شده و برای سال‌های بعد بر اساس نرخ تورم رشد افزایش یافته است.

به گفته وی در پایان ارزیابی این ۴ روش، ارزش سهام شرکت نشاسته و گلوکز آردینه بر اساس مفروضات عنوان‌شده ۲ هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۵۸۹۵ تومان و ۹ ریال، برآورد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین