يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 9:21:37 PM

اداره آمار ترکیه اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۳ به حدود ۵.۵ میلیارد دلار رسیده است.
تجارت ۵.۵ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در سال ۲۰۲۳

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۴ درصدی به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ با رشد ۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار رسیده است.

ترکیه در ماه‌های ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

اما واردات ترکیه از ایران در سال ۲۰۲۳ کاهش ۳۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته است. ترکیه در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار رسیده است.

تراز تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار به نفع ترکیه بوده است.

در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ صادرات ترکیه به ایران رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن داشته و به ۳۴۷ میلیون دلار رسیده است. واردات ترکیه از ایران نیز در این ماه ۴۲ درصد کاهش داشته و به ۱۵۰ میلیون دلار بالغ شده است.

بر اساس این گزارش سهم ایران از کل تجارت خارجی ترکیه در سال میلادی گذشته حدود یک درصد بوده است. ترکیه در این سال ۶۱۶ میلیارد دلار مرواده تجاری با دنیا داشته که ۲۵۵ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات ترکیه و ۳۶۱ میلیارد دلار مربوط به واردات این کشور بوده است. تراز تجاری ترکیه در سال ۲۰۲۳ منفی ۱۰۶ میلیارد دلار بوده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین