سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 6:29:05 AM

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین به بیان توضیحاتی درباره اهمیت لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم و اثرات این اقدام بر رسیدن به یک سیستم مالیاتی عادلانه به بیان توضیحاتی پرداخت.
لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم ما را به سمت عدالت مالیاتی می‌برد

به گزارش  اقتصادنامه به نقل از مهر، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره لایحه اصلاح شیوه مالیات‌های مستقیم و اثرات این اقدام گفت: مالیات در کشور ما از کسانی دریافت می‌شود که بالای ۱۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند، اما اینکه شیوه مالیات ستانی از تاکید بر منبع محوری به سمت اجرای مالیات‌های مستقیم یا همان مالیات بر مجموع درآمد ببریم اقدام درستی است.

وی در ادامه بیان کرد: مجموع درآمدهای یک نفر در سال، مجموع استفاده از امکانات عمومی یک کشور برای پیشرفت مودیان یا بنگاه‌های اقتصادی است.

این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: مودیان قاعدتاً باید بخشی از مجموع درآمدهای خود در سال را به عنوان مالیات پرداخت کنند و به این صورت بین تمام مودیان یک نوع عدالت برقرار خواهد شد. حریری با بیان اینکه افرادی را داریم که از چندین شرکت درآمد دارند گفت: مجموع این درآمدها باید محاسبه شود و بر اساس این درآمد از آنها مالیات اخذ شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: اجرای این شیوه پیچیدگی‌های خاصی دارد و با توجه به این که ما در کشور به شفافیت عادت نداریم اجرایی سازی آن سخت است و در برابر آنها مقاومت خواهد شد.

حریری گفت: روندی که برای اصلاح شیوه مالیات ستانی مستقیم در حال اجرا است روند درستی است. مهمترین موضوعی که سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد باید به آن توجه کند این است که تمام اقدامات لازم برای مالیات ستانی عادلانه تر باید انجام شود.

وی گفت: برای اجرای سیستم مالیاتی عادلانه بایستی که پایه مالیاتی افراد تغییر کند، امسال معافیت مالیاتی ۱۲۰ میلیون است که سال آینده به ۱۴۵ میلیون می‌رسد که این رقم برای مجموع درآمد بسیار کم است.

وی ادامه داد: این معافیت به شدت کم است و باید افزایش چند برابری داشته باشد و افراد تا درآمد ماهانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون باید معاف از مالیات باشند.

این کارشناس اقتصادی گفت: درآمد ۴۰ تا ۵۰ میلیون در ماه کمتر از هزار دلار است و برای یک خانوار رقم بزرگی برای یک ماه نیست. اگر این اقدام انجام شود تعداد درآمدهای خردی که معاف از پرداخت مالیات می‌شوند بالا می‌رود اما در مقابل سازمان امور مالیاتی پشتوانه اجتماعی برای دریافت مالیات از دانه درشت‌ها کسب می‌کند.

حریری با بیان اینکه عامل موفقیت این سیاست گذاری در این است که دولت دستمزد بگیران و مشاغل خرد، یعنی کسانی که سالانه زیر ۴۰۰ میلیون درآمد دارند، را از پرداخت مالیات معاف کند افزود: ماهی ۴۰ میلیون در حال حاضر برای زندگی در شهرهای بزرگ رقم عجیب و غریبی نیست و فقط حداقل‌های زندگی فراهم می‌شود و نمی‌توان با این درآمد زندگی مرفهی داشته باشیم.

وی توضیح داد: مالیات را باید به سمت مجموع درآمد ببریم و افرادی که دارای بنگاه‌های بزرگ و درآمدهای بالا هستند، افراد حقیقی و حقوقی هستند که تاکنون مالیات پرداخت نمی‌کردند.

این مقام مسئول معتقد است، معافیت‌های بی ربطی که در خیلی از مجموعه‌های کشور وجود دارد در این شیوه حذف و ساماندهی می‌شود و تمام افرادی که ماهانه بالای ۴۰ میلیون درآمد دارند باید مالیات آن را بپردازند.

حریری ادامه داد: در این شرایط بخش عظیمی از مردم (۷ دهک جامعه) یعنی ۷۰ درصد مردم جامعه پشت این سیاست گذاری قرار می‌گیرند زیرا می‌دانند که منفعت این سیاست گذاری به آنها هم رسیده است.

وی بیان کرد: در این شیوه مالیات از تولید کمتر می‌شود، در شرایط کنونی مالیات تولید کننده از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته و می‌تواند تا ۱۵ درصد هم کاهش پیدا کند.

حریری گفت: این اقدامات در کشورهای مختلف دنیا انجام شده ولی اگر ما بخواهیم این شیوه را پیاده سازی کنیم نمی‌توانیم فقط بخشی از آن یعنی حوزه مالیات ستانی را پیاده سازی کنیم. به عنوان مثال در کشورهای دنیا آن بخشی که زیر هزار دلار درآمد دارند مالیات آنها نه تنها منفی است بلکه دولت کمک هزینه هم به آنها پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: وقتی ما می‌خواهیم به سمت مالیات ستانی مدرن که در دنیا وجود دارد برویم، باید تمام مؤلفه‌های آن را اجرا کنیم، در این شیوه باید به بیکاران و بی خانمان‌ها کمک هم بشود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین