شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 3:48:14 AM
محمد حسین برخوردار تحلیل کرد:

به تازگی اروپایی‌ها برای همکاری‌های بیشتر در بخش صنایع کوچک و متوسط اعلام آمادگی کرده‌اند، فرصتی که می‌تواند به پلی برای تغییر نگاه این بخش از تولید تبدیل شود.
صنایع کوچک و فرصت توسعه

صنایع کوچک و متوسط در داخل کشور ده‌ها هزار واحد هستند، اما گردش مالی بخش واحدهای بزرگ حدود ٧٦ درصد از کل بخش صنعت است. صنایع کوچک در داخل کشور متاسفانه نتوانسته‌اند همچون صنایع کوچک و متوسط کشورهایی مثل کره و چین و... پیشرفت کرده و توسعه یابند در عین حال صنایع بزرگ هم نتوانسته‌اند این بخش را به عنوان صنایع پایین‌دستی خود پوشش داده و همکاری‌هایی با این بخش داشته باشند.

در داخل کشور برای فعالیت صنایع کوچک و متوسط سه روش وجود دارد؛ نخست صنایعی که در بخش فعالیت‌های عمرانی دولت فعال هستند و به این جهت دارای گردش مالی خوبی هستند و در شرایط فعلی به جهت کاهش پروژه‌های عمرانی دولتی این بخش نیز فعالیت خاصی ندارد. دوم گروهی از صنایع کوچک و متوسط هستند که شرکت‌های بزرگ، تولید کالاهای مورد نیاز خود را به این بخش واگذار می‌کنند و سوم گروهی دیگری از این صنایع که به جهت تولید محصولات با کیفیت و استاندارد و نوآوری صادرات محور شده‌اند و به کشور‌های دیگر صادرات قابل توجهی دارند، مثل برخی از قطعه‌سازان که در عین حال که به نیازهای خودروسازان داخلی پاسخ می‌دهند امکان صادرات به سایر کشورها را نیز دارند.

در کشورمان متاسفانه در هرسه نوع صنایع کوچک و متوسط که در بالا ذکر شده به دلایل مختلف پیشرفت زیادی نداشته‌ایم و نتوانسته‌ایم در این بخش صنایع قوی را تشکیل دهیم. اما در شرایط فعلی با توجه به چراغ سبزهایی که اروپایی‌ها به کشورمان نشان داده‌اند باید با فعال‌تر کردن این بخش به فکر صادرات محور کردن تولیدات داخلی باشیم چرا که در حال حاضر تولیدکنندگان بخش صنایع کوچک و متوسط بیش از هر چیز به فکر تولید داخل هستند و توجهی به بخش صادرات نمی‌کنند در حالی که صادرات رمز موفقیت و کلید توسعه است و با همکاری‌هایی جدید می‌توان در عین حال که از ورود تکنولوژی‌های روز بهره می‌بریم، به ارتقای کیفیت تولید هم کمک کنیم. در همین حال باید بپذیریم که مدیریت‌های فعلی صنایع کشور مدیریت‌های ضعیفی است و این همکاری‌های جدید می‌تواند مدیریت در کشور را به‌روز کرده و ارتقا دهد.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین