دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 2:57:51 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:76398
  • زمان انتشار:شنبه 9 دی 1402-12:58
  • کاربر:
پنج روز معاملاتی فرابورس ایران در هفته گذشته بررسی شد؛

بازارهای فرابورس در اولین هفته دی‌ماه شاهد رشد حجم و ارزش معاملات بودند که این رونق در جدیدترین بازارهای فرابورس که شامل دو بازار توافقی و نوآفرین است، چشمگیر بود.
رونق معاملات در بازارهای متنوع فرابورس

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در هفته‌ای که گذشت اقبال سرمایه‌گذاران به بازارها و ابزارهای متنوع فرابورسی، رشد و رونق را در همه بازارها رقم زد و شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات بودیم.

طی ۵ روز معاملاتی هفته گذشته در هشت بازار فرابورس بیش از ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه دارایی مالی به ارزش بالغ‌بر ۳۰۵ هزار میلیارد تومان در ۱.۳ میلیون نوبت معاملاتی دادوستد شد.

گفتنی است طی این مدت حجم معاملات ۲۶ درصد و ارزش معاملات حدود ۱۰ درصد رشد کرد. همچنین تعداد معاملات ۳۸ درصد رشد را ثبت کرد.


بازار اول؛ اول شد

رتبه‌بندی بازارهای سهامی فرابورس نشان می‌دهد که بیشترین ارزش معاملات طی هفته گذشته متعلق به بازار اول بود که معاملاتی به ارزش بالغ‌بر ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. ارزش معاملات این بازار نسبت به هفته ماقبل، ۲۹ درصد رشد داشت.

پس از آن بازار دوم با ارزش معاملاتی ۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومانی و رشد ۱۹ درصدی، رتبه دوم را از آن خود کرد.

بازار پایه هم با ارزش معاملاتی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی افزایشی ۲۲ درصدی داشت و در مرتبه سوم قرار گرفت.


جهش چشمگیر معاملات در دو بازار جدید

بررسی سایر بازارهای سهامی فرابورس نشان می‌دهد طی این مدت ارزش معاملات بازار نوآفرین به‌عنوان جدیدترین بازار فرابورس با رشدی ۱۱۳ درصدی، مواجه شده است.

ارزش معاملات بازار توافقی هم در هفته گذشته ۴۰۴ درصد زیاد شد و معاملات بازار ابزارهای مشتقه نیز با رشدی ۲۴۵ درصدی همراه بود که نشان از رونق معاملات در بازارهای متنوع فرابورس طی هفته گذشته دارد.


تسه‌ها پرطرفدار بودند

این گزارش حاکی است طی ۵ روز معاملاتی که گذشت، بازار ابزارهای نوین مالی شاهد معاملاتی به ارزش ۲۹۵ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه قبل، ۱۰ درصد رشد داشت.

بررسی ابزارهای معاملاتی این بازار نشان می‌دهد طی مدت مورد بررسی ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی با افزایشی ۱۰ درصدی به عدد ۲۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن با رشدی ۶۵ درصدی در عدد ۳۱۷ میلیارد تومان قرار گرفت.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در این مدت بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات داشت و افتی ۲ درصدی را ثبت کردند.


۴۲ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۶ صنعت

سرمایه‌گذاران فرابورسی در اولین هفته دی‌ماه بیشترین تمرکز معاملات خرد را در ۶ صنعت گذاشتند و در نهایت این ۶ گروه بیش از ۴۲ درصد ارزش معاملات خرد بازارهای سهامی فرابورس را از آن خود کردند.

این گزارش حاکی است مجموع ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام طی هفته منتهی به ۸ دی‌ماه، بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

در هفته‌ای که گذشت اقبال سرمایه‌گذاران خرد به سهام صنایع انبوه‌سازی، بانکی‌ها، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات شیمیایی و قند و شکر باعث شد تا این ۶ گروه بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۴۲ درصد از معاملات خرد بازار را در اختیار خود بگیرند.

جمع‌بندی معاملات هفته گذشته حاکی از رشد حجم و ارزش معاملات در همه بازارهای فرابورسی بود و در این میان بازارهای تازه‌کار فرابورس با رشد قابل‌توجه حجم و ارزش معاملات مواجه شدند که نشان از استقبال سرمایه‌گذاران از ابزارهای معاملاتی متنوع در فرابورس دارد.

در پایان هفته گذشته شاخص کل بدون نوسانی قابل‌توجه و با کاهش مختصر ۰.۸ درصدی، در سطح ۲۶ هزار و ۳۶۸ واحد قرار گرفت. ارزش بازار هم رشد اندک ۰.۱ درصدی داشت و در عدد ۲.۵ میلیون میلیارد تومان پرونده اولین هفته دی‌ماه را بست.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین