دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 7:55:14 PM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:76032
  • زمان انتشار:دوشنبه 20 آذر 1402-8:45
  • کاربر:
حاجی رحیمیان تاکید کرد:

کارشناس اقتصادی و عضو هیات مدیره فولاد امیرکبیر کاشان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم کشور در حوزه اقتصادی عدم اتکای اقتصاد کشور به حوزه نفتی است، تصریح کرد: عبور از اقتصاد نفتی با ریل‌گذاری مناسب در توسعه صنعت فولاد محقق می‌شود.
عبور از اقتصاد نفتی با ریل‌گذاری مناسب در توسعه صنعت فولاد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، امیرحسین حاجی رحیمیان افزود: لزوم رهایی از اقتصاد نفتی، توجه به دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عرصه اقتصادی کشور است و مهم‌ترین بخش این است که نگاهی جامع و همه جانبه به حوزه صنعت و معدن داشته باشیم؛ اگر چه طی چند سال اخیر توسعه خوبی در حوزه صنعت صورت فولاد صورت گرفته اما توجه بیشتر به حوزه‌های صنعت و معدن و همچنین پیشرفت متوازن آن می‌تواند نقش مهمی در شکوفایی و رونق اقتصادی کشور به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که سیاست‌های اقتصادی بر مبنای نفت همیشه می‌تواند دچار آسیب‌های بین‌المللی و سیاسی قرار بگیرد در حالیکه صنعت فولاد با توجه به زیرساخت‌های مناسب، دانش فنی و بومی‌سازی که بعضا در بخش‌های مختلف صورت گرفته است، امکان مقابله با سیاست‌های خصمانه دشمن و سیاست‌های بین‌المللی علیه کشور ما و همچنین ایستادگی در برابر تحریم‌ها را فراهم می‌کند. به نوعی اتکا به حوزه اقتصاد صنعتی بر مبنای شکوفایی صنعت فولاد و ایجاد ارزش افزوده از معدن می‌تواند نوعی از اقتصاد مقاومتی را شکل دهد. البته حضور مناسب بخش خصوصی کشور در حوزه صنعت فولاد نقش به سزایی در این راستا داشته اشت.

عضو هیات مدیره فولاد امیرکبیر کاشان با اشاره به اهمیت توجه به ظرفیت های موجود در معادن کشور و همچنین تاکید صحیح سیاست گذاران مبنی عدم خام فروشی عنوان کرد: چرخه فولاد یکی از شاخه های مناسب اقتصادی در ایران است و همچنین با اشاره به موارد یاد شده، جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف در حوزه صنعت و معدن خیلی می‌تواند آسان‌تر از جذب سرمایه‌ گذار در حوزه‌های نفتی باشد. اگر بتوانیم با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان و نگاه به نیازهای داخل کشور در ابتدا و بعد از آن تامین نیازهای جهانی در حوزه صنعت فولاد اقدام کنیم، کار درست و به جایی خواهد بود. این سرمایه‌گذاری می‌تواند رشد اقتصادی خوبی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

حاجی رحیمیان با تاکید بر توسعه اقتصادی همراه با تحولات بنیادین افزود: زمانی می‌توانیم تحول بنیادین ایجاد کنیم که ساختار مناسبی را در تولید داخل کشور ایجاد کنیم؛ از همین رو می‌توانیم ارتباط مستقیمی میان رشد اقتصادی کشور و توسعه صنعت فولاد تعریف کنیم. از این رو توسعه متوازن و با هدف صنعت فولاد، بر اصلاح ساختار تولید داخل تاثیرگذار است و این منجر به تحولات بنیادین و رشد شاخص‌های کمی و کیفی می‌شود که در نهایت توسعه و رشد اقتصادی را به همراه دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در دو مقوله در حوزه صنعت فولاد می‌توانیم شاهد توسعه اقتصادی کشور باشیم. مورد نخست این است که به طور مستقیم در توسعه مسکن، خودروسازی، ساخت کارخانه‌ها و سایر صنایع مانند پالایشگاه‌ها تاثیرگذار باشیم.

وی ادامه داد: مساله بعدی صادرات فولاد است. در صادرات فولاد و محصولات فولادی مهم‌ترین مساله در حال حاضر ارزآوری برای کشور است. صادرات فولاد زمانی می‌تواند به توسعه کشور کمک کند که باعث بهبود کارایی و افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری، صرفه‌جویی در منابع و به‌روز رسانی تکنولوژی شود. بر همین اساس فولاد، صنعتی توسعه دهنده و استراتژیک برای کشورهای صنعتی دنیا به شمار می‌آید و میزان تولید و مصرف آن را می‌توان از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورهای صنعتی دانست.

عضو هیات مدیره فولاد امیرکبیر کاشان گفت: جدا از اینکه نیاز و مصرف داخل کشور به محصولات فولادی باید تامین شود، در بحث صادرات نکته‌هایی وجود دارد. نخست اینکه باید به نقش مثبت و حفظ بلندمدت جایگاه فولاد در توسعه کشور توجه ویژه کنیم و بدانیم که این مبحث را در توسعه پایدار، توجه به انرژی سبز، کاهش هزینه‌های تولید، توجه به فناوری‌های نوین و نوسازی تجهیزات مورد توجه قرار بدهیم.

حاجی رحیمیان افزود: از آلودگی‌های محیطی جلوگیری کنیم و حفظ محیط زیست را مورد توجه قرار دهیم و در نگاه مدیران خرد و کلان صنعت کشور نگاه به این توجهات را ایجاد کنیم. بدانیم که همه این‌ موارد و رشد توسعه اقتصادی زمانی اتفاق می‌افتد که ما نگاه ویژه‌ای به توسعه پایدار، انرژی سبز و کاهش هزینه‌های تولید داشته باشیم. این جمله درست است که توسعه صنعت و به طور ویژه فولاد مانند نفت و گاز می‌تواند موجب تحول اقتصادی کشور شود ولی نقطه تاریک ما این است که هنوز نتوانسته‌ایم از پتانسیل نفت و گاز حتی در توسعه اقتصادی کشور به نحو شایسته استفاده کنیم و ریل‌گذاری مناسبی برای توسعه اقتصادی آن داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: عبور از اقتصاد نفتی باید با یک نگاه و ریل‌گذاری مناسب در توسعه صنعت و فولاد انجام شود تا شاهد تحول اقتصادی باشیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین