دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 6:31:31 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:75926
  • زمان انتشار:سه شنبه 14 آذر 1402-13:33
  • کاربر:

رئیس سازمان بورس با اشاره به انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی از سال گذشته گفت: صورت های مالی شهرداری ها و بنیاد های خیریه و مانند آن هم باید منتشر شود و مردم از آن ها اطلاع پیدا کنند.
لزوم انتشار صورت های مالی شهرداری ها و بنیاد های خیریه برای اطلاع مردم

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در آیین نکوداشت روز حسابدار، با اشاره به تعامل حرفه ی حسابداری با بازار سرمایه، اظهار کرد: حرفه حسابداری امروز تقریبا با کل مردم مرتبط شده و همانند ده سال گذشته نیست که عده محدودتری با آن سروکار داشته باشند. از طرفی لازمه تحقق شفافیت مالی، توسعه و عدالت اقتصادی این است که اقتصاد مردمی شود. برای مشارکت مردم نیز ناچار هستیم تا فضای اقتصاد و سرمایه‌گذاری کاملا شفاف و امن شود. مشخصا بدون ایجاد این شفافیت منابع مالی، تخصص و تجربه مردم در توسعه اقتصادی درگیر نمی‌شود.

وی افزود: مشارکت مردم در توسعه بدون اطلاعات مالی شفاف امکانپذیر نخواهد بود. در شرایط کنونی که مخاطبین استفاده‌کننده از اطلاعات مالی به شدت افزایش پیدا کرده است، اهمیت حسابداری و حسابرسی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در حال حاضر در بازار سرمایه، نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور در زمره مالکین بازار قرار گرفته‌اند. این در حالیست که ۱۲ میلیون نفر به طور مستقیم در بازار فعال هستند.

انتشار ۲۳ هزار اطلاعیه در کدال در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری

رئیس سازمان بورس گفت: بدون داشتن گزارش‌های مالی قابل اتکا، نمی‌توانیم شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سهام باشیم. در حال حاضر بیش از ۸۰۰ ناشر در بازار سرمایه مشغول به فعالیت هستند که در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۳ هزار اطلاعیه منتشر کرده‌اند. این اطلاعات به صورت گسترده توسط سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از هزار نهاد مالی در بازار سرمایه فعالیت دارند که خود آنها مشمول بسیاری از دستورالعمل‌های افشا هستند و هم از اطلاعات منتشر شده استفاده می‌کنند. بخش قابل اتکای این اطلاعات، بخشی است که مهر حسابرس بر روی آنها درج شده است.

کاهش تاخیر انتشار اطلاعیه‌های مالی در کدال از ۲۵ روز به کمتر از ۱۴ ساعت

عشقی با اشاره به اهمیت انتشار به موقع بودن گزارش‌های مالی گفت: سال ۹۵ به طور میانگین اطلاعات را با ۲۵ روز تاخیر در کدال دریافت می‌کردیم، اما هم اکنون این عدد به ۱۴ ساعت کاهش پیدا کرده است یعنی میانگین تاخیر در انتشار اطلاعات مالی در سامانه کدال هم اکنون به کمتر از یک روز رسیده است که البته برنامه ما این است که این عدد به سمت صفر میل کند.

وی ادامه داد: همچنین کیفیت گزارش‌های حسابرسی به دلایل مختلف همچنان جای رشد بالایی دارد.

رئیس سازمان بورس افزود: در حال حاضر ۵۳ موسسه حسابداری رسمی در فهرست موسسه های مورد اعتماد سازمان بورس داریم که ۲۰ درصد جامعه حسابداران را تشکیل می‌دهد. همچنین ۲۷ موسسه از این موسسه‌ها در طبقه اول، ۹ موسسه طبقه دوم، ۸ موسسه طبقه سوم و ۹ موسسه در طبقه چهارم قرار گرفته‌اند.

لزوم همکاری جامعه حسابداری در راستای پیاده‌سازی دستورالعمل‌های حاکمیت شرکتی

وی ادامه داد: حرفه حسابداری و حسابرسی باید با تغییرات محیطی همراهی کند. بحث حاکمیت شرکتی یکی از اصولیست که در سال‌های اخیر در سازمان بورس دنبال می‌کنیم و در راستای ارتقای این بحث کمک موسسه‌های حسابرسی است. در سال جاری ما دستورالعملی را برای رتبه‌بندی ناشرین خواهیم داشت که در این حوزه حتما همکاری جامعه حسابداران و حسابرسی قابل توجه خواهد بود.

رئیس سازمان بورس با اشاره به پیوند بخش عمومی، گفت: یکی از وظایف سازمان بورس انتشار اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی شده نهادهای عمومی و شرکت‌های زیر مجموعه آنها است که به نظر می‌رسد باید سازوکار بهتری برای انتشار این گزارش ها داشته باشیم.

لزوم انتشار صورت‌های مالی شهرداری‌ها و بنیادهای خیریه

عشقی با اشاره به لزوم انتشار صورت‌های مالی تمام شرکت‌های دولتی، گفت: در راستای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی حرکت خوبی از سال گذشته آغاز شده است، اما اقدامات دیگری نیز در این خصوص باید صورت گیرد. به عنوان مثال هم اکنون صورت‌های مالی بسیاری از شهرداری‌ها، بنیادهای خیریه و … اطلاعات اگر چه تهیه می‌شود اما منتشر نمی‌شود و مردم از آنها اطلاع پیدا نمی‌کنند. مرحله اول این است که این صورتهای مالی منتشر شود و در قدم بعدی با توجه به بررسی این صورت‌های مالی به سمت افزایش انضباط در این نهادها برویم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین