دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 5:00:56 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:75765
  • زمان انتشار:چهارشنبه 8 آذر 1402-20:57
  • کاربر:
آیین گرامیداشت «پذیرش ۱۰۱ صندوق فعال در فرابورس ایران» برگزار شد؛

آیین گرامیداشت «پذیرش ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس ایران» امروز با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل فرابورس ایران در محل سازمان بورس برگزار شد.
حضور ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری در ۱۴ مدل متنوع در فرابورس

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران؛ مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین گرامیداشت پذیرش ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس، ضمن تأکید بر توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، گفت: حضور پرتعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری همراه با توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم باعث افزایش ثبات در بازار سرمایه می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه باید مردم را به سرمایه‌گذاری دعوت کرد نه به معامله‌گری، افزود: یکی از ابزارهای خوب برای کاهش نوسانات بازار سرمایه و ایجاد ثبات، حضور سرمایه‌گذار غیرمستقیم است.


وی با اشاره به اینکه بررسی عملکرد صندوق‌ها طی دو سال اخیر نشان‌دهنده بازده خوب و مثبت آن‌هاست، گفت: صندوق‌ها به دلیل ماهیت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم دچار هیجان ناشی از روندهای بازار نمی‌شوند.

 

کاهش هزینه‌های معاملاتی با توسعه ETFها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بیان اینکه تقاضا برای حضور صندوق‌ها در بازار بسیار زیاد است، گفت: توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به کاهش هزینه‌های معاملاتی نیز منجر می‌شود.

 

به گفته وی سیاست سازمان بورس، توسعه صندوق‌هاست، البته دغدغه نظارت هم وجود دارد و هم‌زمان با رشد تعداد و تنوع صندوق‌ها، نظارت‌های سیستمی و سامانه‌ای قوی نیز گسترش می‌یابد.


مجید عشقی تأکید کرد: در کنار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، موضوع تأمین مالی و ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری نیز از دغدغه‌ها و اولویت‌های سازمان بورس است.


وی با اشاره به تسهیل تأمین مالی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: در بحث تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز پیگیر ابزارهایی برای تأمین مالی این بنگاه‌ها در زمان کوتاه هستیم.


عشقی ادامه داد: در حال حاضر متوسط انتشار اوراق بدهی برای تأمین مالی بنگاه‌ها حدود ۳ ماه است که برای شرکت‌های کوچک زمان زیادی است. این شرکت‌ها به روش‌های کوتاه‌مدت‌تری نیاز دارند که تأمین مالی جمعی یکی از این راهکارهاست.


پذیرش ۸ صندوق VC و PE در سال جاری

در ادامه این مراسم محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران به اهمیت جایگاه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور و بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: امروز تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس ایران از ۱۰۰ عدد فراتر رفته است که اتفاق بسیار مهمی است.


شیرازی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۱ صندوق فعال در فرابورس حضور دارند، تصریح کرد: در فرابورس ۱۴ مدل صندو‌ق‌‌ فعال هستند که نشان‌دهنده تنوع پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس است.


مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه طی سال جاری ۲۰ صندوق در فرابورس پذیرش‌شده است، گفت: در حال حاضر ارزش دارایی تحت مدیریت صندوق‌های فرابورسی بیش از ۱۱۸ هزار میلیارد تومان است.


مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به حضور فعال صندوق‌های VC و PE در فرابورس اشاره کرد و گفت: تعداد ۲۱ صندوق جسورانه و خصوصی در فرابورس حاضر هستند که ۸ صندوق در سال جاری پذیرش ‌شده‌اند. همچنین مجموع سرمایه ثبتی صندوق‌های جسورانه و خصوصی بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.


شیرازی ارتقای تعداد و تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مثبت قلمداد کرد و گفت: امروز شاهد عبور صندوق‌های فعال فرابورسی از ۱۰۰ صندوق هستیم و بدین ترتیب تعداد این صندوق‌ها به ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری رسیده است.


فعالیت ۵۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

در بخش دیگری از مراسم گرامیداشت پذیرش ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس ایران علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اظهار کرد: با هر مجوز نهاد مالی در واقع درخواست فعالیت چند صندوق هم فراهم می‌شود. به همین دلیل درخواست پذیرش صندوق‌ها بیشتر است‌.


این مقام مسئول در سازمان بورس با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ صندوق از مرحله موافقت اصولی تا فعالیت در بازار سرمایه حضور دارند، گفت: ۴۳۴ صندوق از سازمان بورس مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند ، همچنین ۷۰ صندوق هم تا امروز مجوز موافقت اصولی یا پذیره‌نویسی گرفته‌اند.


وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته ۶ مدل صندوق جدید به بازار معرفی ‌شده که هرکدام متقاضیانی برای تاسیس دارند، گفت: در حال بررسی صندوق‌های هج فاند هستیم. صندوق وقف نیز به زودی امکان فعالیت در بازار را خواهد داشت.


در پایان آیین گرامیداشت پذیرش ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس ایران، گواهی‌نامه پذیرش صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه مینو خلیج‌فارس به محمدابراهیم پورزرندی، مدیرعامل تأمین سرمایه خلیج‌فارس و گواهی‌نامه پذیرش صندوق سرمایه‌گذاری بازده مانا به بهنام چاووشی، مدیرعامل سبدگردان بازده اهدا شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین