سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 4:24:19 PM

وزیر اقتصاد با اشاره به نقش موثر اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان کشور در صرفه جویی ۱/۵ میلیون تنی مصرف آرد، مشارکت مردمی در نظردهی را گام بعدی در توسعه این طرح عنوان کرد.
صرفه‌جویی ۲۷ هزار میلیارد تومانی با طرح هوشمندسازی یارانه آرد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، در آئین ارائه دستاورد های طرح ملی هوشمند سازی یارانه آرد و نان و رونمایی از بزرگترین سامانه اشتراک گذاری تجربه خرید با اشاره به طرح هوشمندی سازی یارانه آرد گفت: تمام تلاش ما در طرح هوشمند سازی یارانه آرد این بود که در عمل نشان دهیم که اصلاحات اقتصادی باید با توجه به تنوع فرهنگی و اجتماعی کشور عملی شود. پیشنهاد اینکه مسئله آرد و نان را چگونه مدیریت کنیم از چند ماه قبل از اجرای طرح به برخی دیگر از ارگان ها هم سپرده شده بود.

خاندوزی گفت: سه گام در اجرای این طرح اتفاق افتاد. گام اول شفاف شدن داده های اقتصادی در توزیع آرد و پخت نان بود که حاکمیت اشراف پیدا کند تا تولید آرد چقدر است، مصرف نان چقدر است و از این دست سوال ها. در نیمه ی اول سال ۱۴۰۲، گام دوم، یعنی هوشمند سازی نحوه ی تخصیص و جبران منابع نانوایی ها و … صورت گرفت. گام سوم نیز مردمی سازی نظارت بر این طرح است که از امروز اتفاق می افتد.

وی از صرفه جویی ۱/۵ میلیون تنی مصرف آرد و به طور کلی هزینه ۲۷ هزار میلیارد تومانی با اجرای طرح هوشمندسازی خبر داد.

وزیر اقتصاد گفت: میلیون ها نفر از امروز می توانند در مورد جزئیات و کیفیت و نحوه ی خدمت رسانی نانوایی ها و همچنین قیمت ارائه نان نظر دهی کنند.

وزیر اقتصاد افزود: آنچیزی که به عنوان خروجی و دستاورد این طرح است، کاهش و صرفه جویی بیش از ۱/۵ میلیون تن در مصرف آرد کشور نسبت به آن چیزی که می توانست همچون سال های گذشته هدر رود، است. در سال ۹۸، ۸/۱ میلیون تن، در سال ۹۹، ۸/۳ میلیون تن و در سال ۱۴۰۰، بیش از ۸/۵ میلیون مصرف آرد کشور بوده است. این در حالی است اگر با همین روند (سالی ۲-۳ درصد رشد) محاسبه کنیم میزان مصرف در سال ۱۴۰۱ باید ۸/۸ میلیون تن و میزان مصرف در سال جاری باید به بیش از ۹ میلیون تن می رسید.

خاندوزی افزود: اما در سال گذشته با توجه به حذف ارز ترجیحی و با توجه به اینکه قیمت سایر کالاها افزایش پیدا کرده بود ولی قیمت نان، افزایش پیدا نکرد، می توانست منجر به افزایش مصرف این کالا شود. اما چیزی که اتفاق افتاده است این است که با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان میزان مصرف آرد در سال ۱۴۰۱، به ۸/۲ میلیون تن و در پایان امسال به جای ۹ میلیون تن به ۸/۱ میلیون تن خواهد رسید.

وی گفت: بنابراین مصرف آرد کشور بعد از پنج سال به میزان آرد سال ۹۸ برمیگردد. همچنین نکته دیگر این است که با توجه به هدر روی های سال های گذشته، با اجرای این طرح، آرد بیرون شبکه نیز تحت کنترل درآمده است و قیمت این آرد دو برابر افزایش پیدا کرد و همچنین کاهش ۵۰ درصدی جواز های واحد های صنفی، نشان می دهد این سیاست توانسته هدر رفت آرد را کاهش دهد.
خاندوزی در پایان گفت: با ادامه این روند حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان (۱/۵میلیون تن) در سال کاهش هزینه های تامین آرد یارانه ای کشور است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین